Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
Beste Land Rover vrienden,
ik ben van plan om zelf een motorconversie te gaan doen (en zal hier ook de tijd voor nemen). Ik neem langzaam afscheid van mijn huidige 2.25 diesel en zal iets moderners (een 2.0 Tdi bijv) gaan verwelkomen. Ik ben het project aan het verkennen en mijn vraag gaat over de elektriek. Ik heb een 24 volts systeem en ben niet van plan een doos met 12v lampen, ruitenwissermotoren en een kachelventilator aan te schaffen.
Hoe zorg ik er voor dat mijn nieuwe (nog nader te bepalen) 12 volts motortje op juiste spanning wordt gebracht (dwz startmotor, gloeisysteem etc)? Ik heb dit nog niet eerder gelezen en ben niet handig met electronica. Omvormers of zo??
met dank alvast, Arnoud
ik ben van plan om zelf een motorconversie te gaan doen (en zal hier ook de tijd voor nemen). Ik neem langzaam afscheid van mijn huidige 2.25 diesel en zal iets moderners (een 2.0 Tdi bijv) gaan verwelkomen. Ik ben het project aan het verkennen en mijn vraag gaat over de elektriek. Ik heb een 24 volts systeem en ben niet van plan een doos met 12v lampen, ruitenwissermotoren en een kachelventilator aan te schaffen.
Hoe zorg ik er voor dat mijn nieuwe (nog nader te bepalen) 12 volts motortje op juiste spanning wordt gebracht (dwz startmotor, gloeisysteem etc)? Ik heb dit nog niet eerder gelezen en ben niet handig met electronica. Omvormers of zo??
met dank alvast, Arnoud
Re: Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
Hoi
Startmotor en dynamo en gloeisysteem zal je moeten laten ombouwen naar 24 volt, dat houd geen omvormer, de rest kan via een omvormer. Eendoos lampen relais en ruitenwisser- en kachelmotor is veel goedkoper.
groet Frank
Startmotor en dynamo en gloeisysteem zal je moeten laten ombouwen naar 24 volt, dat houd geen omvormer, de rest kan via een omvormer. Eendoos lampen relais en ruitenwisser- en kachelmotor is veel goedkoper.
groet Frank
Re: Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
OK,
dat klinkt als ombouwen naar 12 volt, dus, mocht ik naar een andere motor gaan. Of kan ik bijvoorbeeld van 1 accu de startvoorzieningen halen?? Is dit aan te raden?
Arnoud
dat klinkt als ombouwen naar 12 volt, dus, mocht ik naar een andere motor gaan. Of kan ik bijvoorbeeld van 1 accu de startvoorzieningen halen?? Is dit aan te raden?
Arnoud
Re: Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
Hoi
Uit een accu de startvoorzieningen halen is niet aan te raden, dan belast je ze ongelijk en gaan ze stuk, een omvormer voor je ruitenwissermotor etc zou kunnen maar ombouw is de kortste klap
Uit een accu de startvoorzieningen halen is niet aan te raden, dan belast je ze ongelijk en gaan ze stuk, een omvormer voor je ruitenwissermotor etc zou kunnen maar ombouw is de kortste klap
Re: Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
[www.marktplaats.nl]% he die Arnoud hier staat een 24 volts dynamo te koop misschien kun je m gebruiken. heb zelf een ex-mariniers 200tdi(ombouw) met 24 volt startmotor en dynamo. succes met de operatie
CU Gheert
CU Gheert
Re: Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
Als de andere motor de ruimte geeft, kun je zelfs een 2e dynamo (12 volt) en extra accu plaatsen. Het 12 volt systeem gebruik je dan voor de startmotor en eventueel voorgloeien. De 24 volt dynamo kun je dan wel wat kleiner kiezen.
Dennis B.
Dennis B.
Re: Project: Bluetop krijgt nieuwe motor
Ga zeker geen 12v van 1 vd 2 accu's halen, helemaal niet voor starten, daarmee gaan je accu's gegarandeerd naar de knoppen. Een 200tdi van 12 naar 24v brengen lijkt mij vrij eenvoudig, de 24v dynamo van de 2,25 kun je zo over zetten, je moet alleen op zoek naar een startmotor voor een 200 tdi op 24 volt. Die zijn volgens mij wel te krijgen, omdat het korps mariniers nu nog met 200 en 300tdi-110's rijdt. Probeer AutoReGa of van Dam in Rhenen (duur!!!!!) eens.
Tot slot heb je nog een aantal sensortjes, ik weet niet of ide van bijv. een 2.25 of een 2.5 na toepasbaar zijn.
Een midden-alternatief zou een dubbel spanningsysteem zijn, ik heb op mijn 24v-2.5 na een losse 12v-dynamo op de plaats van de spanrol, en een losse 12v-accu. Dit systeem wordt gebruikt voor alle accesoires, zoals de lier, maar zou ook een startmotor kunnen bedienen.
gr, Chris 110
www.opwielen.nl
Tot slot heb je nog een aantal sensortjes, ik weet niet of ide van bijv. een 2.25 of een 2.5 na toepasbaar zijn.
Een midden-alternatief zou een dubbel spanningsysteem zijn, ik heb op mijn 24v-2.5 na een losse 12v-dynamo op de plaats van de spanrol, en een losse 12v-accu. Dit systeem wordt gebruikt voor alle accesoires, zoals de lier, maar zou ook een startmotor kunnen bedienen.
gr, Chris 110
www.opwielen.nl