Het zal eens een keertje meezitten, grrrrrrrrrr!
Vorig weekend wilde ik eindelijk gaan proefrijden bleek de achteruit niet te werken.
vandaag alles maar weer open gehaald en op aanraden van Dennis en Arjan gecontroleerd of de afstelling wel klopte en of het allemaal wel goed in elkaar zat.
Nu blijkt toch dat het tandwiel versleten is en dat op een paar na zijn alle tandjes weg zijn.
Ik wil deze zelf gaan verangen en mijn vraag is of dit te doen is en of je speciaal gereedschap nodig hebt. Ik ben nu bezig om de tussen bak eraf te halen. Is dit genoeg of moet de hele bak eruit? als iemand nog goede tips heeft zijn deze vanharte welkom.
Ik heb in het archief al zitten zoeken en een hoop gevonden, maar ik zie erg tegen deze klus op. Dus alle info is welkom.
Groeten,
stijn
Achteruit versnelling aan gort!
Re: Achteruit versnelling aan gort!
Alleen de tussenbak verwijderen is genoeg om het asje van het achteruittandwiel eruit te krijgen. Via het bovendeksel van de versnellingsbak kun je dan verder werken.
Kijk ook even of de tandwielen van de schakelgroep 1/2 en de secundaire as nog goed zijn. Als je een suffix A bak hebt zijn er twee verschillende achteruit (tussen) tandwielen mogelijk. Bij 31 tanden op de schakelgroep 1/2 hoort een 21 tands tussenwieltje. Het vervelende is dat een 20 tands tussenwiel wel past, maar dat de bak telkens uit zijn achteruit schiet.
Vanaf suffix B zijn de tussenwielen voorzien van een naaldlager in plaats van een bronzen bus en hebben altijd 20 tanden.
Dennis B.
Kijk ook even of de tandwielen van de schakelgroep 1/2 en de secundaire as nog goed zijn. Als je een suffix A bak hebt zijn er twee verschillende achteruit (tussen) tandwielen mogelijk. Bij 31 tanden op de schakelgroep 1/2 hoort een 21 tands tussenwieltje. Het vervelende is dat een 20 tands tussenwiel wel past, maar dat de bak telkens uit zijn achteruit schiet.
Vanaf suffix B zijn de tussenwielen voorzien van een naaldlager in plaats van een bronzen bus en hebben altijd 20 tanden.
Dennis B.
Zo'n bak had ik dus ook; alleen ligt bij mij de eerste versnelling ook onder in de bak. Heeft men ooit "gewoon" een gebruikte as ingezet. Als er 1 tandwiel ook maar iets beschadigd of ingelopen is; heeft het vervangen van "slechts 1 as" op den duur weinig nut, het kost je behalve die ene as ook de rest van de bak!!
Ervaringsdeskundige...Bart.
Ervaringsdeskundige...Bart.
helaas wordt ik ook ervaringsdeskundige.
Het tandwiel van de achteruit is eruit, maar ook is de schakelgroep 1/2 beschadigd.
Ik zal deze nu ook maar meteen vervangen.
Is dit goed zelf te doen en moet ik hier nog op iets speciaals letten?
Groeten,
Stijn
Het tandwiel van de achteruit is eruit, maar ook is de schakelgroep 1/2 beschadigd.
Ik zal deze nu ook maar meteen vervangen.
Is dit goed zelf te doen en moet ik hier nog op iets speciaals letten?
Groeten,
Stijn
Ja hoor, is prima zelf te doen. Gewoon netjes het boek der boeken (off repair manual) volgen en het komt allemaal goed. Let er wel op dat je alles weer goed om monteert (ringen met oliegroeven e.d.).
Dennis B.
Dennis B.