olie toevoegingen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter-rode110-300tDi

olie toevoegingen

Bericht door Peter-rode110-300tDi »

Heb laatst een vraagje gesteld over deze "wonder" middelen.
heb inmiddels ook al een paar mensen gesproken die er verstand van horen te hebben.....
Zoals eigenlijk de reacties al waren: het doet niet zo heel erg veel.
De olieen van tegenwoordig zijn van een zodanig hoog niveau dat toevoegingen geen toegevoegde waarde meer zijn. Meeste spulletjes zijn ook van een zodanige concentratie dat het al helemaal niets doet.
Voor het geld wat je aan dat spul uitgeeft kun je beter een wat betere (duurdere) olie kopen kreeg ik als advies.
Nu kan er bij mij (300tDi) redelijke moderne olie in en weet ik niet hoe het zit bij de wat oudere bakkies, maar ik heb mijn mening al een beetje bijgeschaafd.
Baat het niet dan schaad het niet........... het schaad inderdaad niet voor de auto maar wel voor mijn portemonnaie....... !!!

Ik ga mijn dure olie volgens alle tips in mijn auto doen.......
Erik-Jan

Re: olie toevoegingen

Bericht door Erik-Jan »

Ik heb er gisteren ook dure olie ingedaan. Casterol TXT 5W30 softec. Is een volledig syntetische olie en wordt door Land Rover dealer hier in Eindhoven voor TD5 geadviseerd.
Gehaald bij automaterialen zaak (scheelt een paar euro) maar komt toch nog op 12.45 euro per liter..........en er gaat bij 8 liter in.
Als dit bijdraagt aan de levensduur van de motor heb ik het voorover.
Zoals ze hier zeggen: "Kost wat, maar dan heb je wat!"
En bij mijn vorige auto (Ford Mondeo) was olie verversen ook niet echt goedkoop.

In de tijd dat ik nog Eend reed (alweer jaren geleden) gebruikte ik wel eens olie van de Hema e.d., maar het verbruik nam altijd toe met de goedkopere olieën.
Een artikeltje in de krant schreef echter vorige week dat de olie van de drogist of supermarkt toch tegenwoordig niet echt onderdoet voor de merk olie.

Gr. Erik-Jan
110 CSW Td5
Eindhoven
Marc van Aperen

Bericht door Marc van Aperen »

Is al heel vaak hier besproken.

Doe maar eens een zoek opdracht of kijk hier eens:

[www.prikpagina.nl]

Gr.

Marc
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Alle olie moet sowieso aan een keurmerk voldoen, dus alle gekeurde olie is op zich niet slecht. Natuurlijk zijn er beter/duurdere olieen.
Wat betreft al die toevoegingsgoedjes. Klinkt leuk maar elk voordeel heeft zijn nadeel (of was dat andersom?) lager benzine verbruik geeft misschien meer motor slijtage. De 'gewone' olie van een degelijke kwaliteit heeft een 'optimale' mix van dat soort goedjes. Ik zou dat niet verstoren met allerlij toevoegingen.

Pieter
Peter-rode110-300tDi

Bericht door Peter-rode110-300tDi »

Weet dat er al heeel erg veel over geschreven is. Maar wilde toch kijken of een toevoeging iets kon bereiken. Kreeg echter bij een ouddealer een heel erg uitgebreid verhaal waarom hij gestopt was met de verkoop. Was trouwens een bedrijfje in de revisie (racerij, tuning, ed). Verhaal was niet echt positief.
Vroeger kon de olie wel wat gebruiken, maar tegenwoordig zijn ze zeer goed en behoeven absoluut geen toevoegingen. Ik heb z'n raad maar opgevolgd en de centjes in mijn zak gehouden....
Mocht je het toch willen toevoegen: er zitten geen nadelige gevolgen aan...... voor je moter dan............
andreas

Bericht door andreas »

Peter,

In een moderne motot hoort moderne olie [syntetisch] niet goedkoop maar wel lang serviceintervals. Voor met name de oudere series kan je denk ik beter een standaard olie gebruiken en vaker verversen.

Extra dopes toevoegen is volgens mij niet verstandig en zeker niet nodig.
Vanuit nuchter verstand redeneer ik"als het echt zo goed zou zijn zou het standaard al in de olie zitten'' Deze opmerking heb ik overigens van een ontwerper van lichte scheepsmotoren.

Groet,

Andreas LW '79
Plaats reactie