Optima

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73

Optima

Bericht door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73 »

Hoi

De accu van mijn Range Rover is af. Ik gebruik de range momenteel voor erbij, zodra ik het kan betalen wil ik er een lier opzetten. Ik wou een nieuwe accu halen 80 ah oid. Nou zei bowy dat ik beter een tweedehands optima kan monteren. Iemand commentaar? En heeft iemand hem staan (liefst zo dat ik hem richting Groningen kan krijgen.

groet Frank
Serious IIa

Re: Optima

Bericht door Serious IIa »

OPTIMA

Cheers Bowy
JW

Bericht door JW »

Ik zou gewoon een goede "normale"nemen. (met een hoog amperage)

Maar ik heb er een dynamo inhangen die genoeg put geeft voor een lier.

Een spiraal accu heeft zeker zijn voordelen. maar ook nadelen.
Zo is hij wat minder geschikt in een schokkerige omgeving.

Ik vond het prijs kwalitieits verschil niet lonend.

Suk6 met je keuze

JW Exide (elektrotechniek) dealer ( dus geen automotive helaas)
jacob

Bericht door jacob »

Heb je zelf ook een Optima in Serious IIa zitten?

MVG JV
Joke& Ruud-Granny&Tweety

Bericht door Joke& Ruud-Granny&Tweety »

Hebben zelf een Optima ( rood ) in onze Granny ( 90 diesel ) die begint nu na 8 jaar minder te worden, dus prijs/ kwaliteit verhouding loont zeker.

Groet Ruud.
Han

Bericht door Han »

wat koste deze accu dan?
voor 100 eurie een accu die toch zeker 4 jaar meegaat kost in 8 jaar slechts 200eurie!
dacht niet dat je voor 200 eurie een Optima hebt?
maar goed is slechts een idee.

Han
"Lizzie" disco 300tdi automaat
Ruud

Bericht door Ruud »

Han

Ga eens kijken bij Liebregts, had daar vorig jaar 2 Exide accu's met splitter voor nog geen 350 euro.
Joke& Ruud-Granny&Tweety

Bericht door Joke& Ruud-Granny&Tweety »

Wat ie momenteel kost weet ik niet, maar vergeet de voordelen niet.

Groet Ruud.
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

De consumenten prijs van een OPTIMA is rond de 230 euri voor een "red top", voor een "yellow top"betaal je wat meer rond de 270 eu.
Die van EXIDE kun je bijvoorbeeld ook wel krijgen bij de lokale groothandel. kosten dacht ik rond de 170 -- 180 euri

Zelf ga ik voor de yellow's gaat. die kun je beter gebruiken voor je lier, kunnen langer een hogere stroom geven (max 1000 ampere). Ik zet er wel gelijk twee in, parallel op elkaar met een zwaar relais ertussen die jezelf aan of uit kunt zetten en een accu splitter ertussen om ze bijde vol te houden

Groet Erik & Blackie (die eindelijk eens weer van stal mocht na drie maanden stil te hebben moeten staan)
Tinus

Bericht door Tinus »

Kijk eens op de marktplaats, ik heb afgelopen jaar 3 Optima-Yellowtops gekocht, 2 voor in m'n 90 en 1 voor Hans z'n disco, waren 85 eurie per stuk en één jaar oud, er zit nog één jaar fabrieksgarantie op, en ze komen uit kermisattracties en zo, de exploitanten zijn verplicht om ze elk jaar te wisselen.

Als je wilt kan ik het e-mail adres geven van mijn "leverancier", deze komt uit Almere.

Suc6

Tinus "90" Tiid-Rôver 2,5D
Stumpertje

toepassing bepaalt accukeuze

Bericht door Stumpertje »

Het is toch zo dat het soort "werk" bepaalt welke soort accu het best past, en dat het merkt minder relevant is. Een startaccue is en blijft een startaccu, en al ga je de beste startaccu (dus bedoeld voor kortdurende hoge stroomafgiftes) gebruiken als langzame verbruiksaccu, zal het altijd op een teleurstelling uitlopen.
En zo zijn de beste verbruiksacccu's (denk bv aan botsauto's) niet geschikt als startaccu.
Eerst gebruik vaststellen (en je kunt dus eigenlijk niet zowel starten als lieren ofverlichting op dezelfde soort accu) en daar je accusoort bij kiezen, en als laaste afwegen welke prijs-kwaliteitverhouding je wilt.

Marco
Tinus

Re: toepassing bepaalt accukeuze

Bericht door Tinus »

Hoi Marco,

De 2 Optima's werken perfect als lieraccu, hoge afgifte en je kunt ze heeeeeel diep ontladen. Ik kan ze trouwens wisselen, maar ook koppelen dmv creatief schakelen met 3 hoofdstroomschakelaars. Normaal zijn de accu's gescheiden dmv scheidingsdiode.

Tinus

Bericht door Tinus »

PS ze geven 1000 Amp startstroom per stuk.

Stumpertje

Bericht door Stumpertje »

De Optima "RedTop" is een echte startaccu. De "YellowTop" is een "lichtaccu" ontworpen voor diepe ontladingen, en daarnaast ook geschikt voor het starten. Dus als je een gecombineerde toepassing hebt en je wilt voor één soort accu gaan is de gele rakker dus een goede en prijzige keuze.
Serious IIa

jep

Cheers Bowy
Serious IIa

Zo ben ik er ook aan gekomen ca 2,5 jaar terug. Inmiddels redelijk getest en voor 50,- in mijn ogen een zeer goede koop geweeest!

Cheers bowy
Plaats reactie