109 ex getectyleerd ??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Han109

109 ex getectyleerd ??

Bericht door Han109 »

Hoi,

Ik heb een 109 ex leger van 1983 ! Nou wilde ik de auto misschien een anti roest behandeling geven, maar mijn vraag is of iemand weet of het chassis standaard aan de binnenkant is getectyleerd (door het leger). De buitenkant is wel gedaan en ziet er nog steeds goed uit, maar volgens mij is de binnenkant ook gedaan ?!?! Is dit altijd bij een ex leger ? Is het verstandig om de binnenkant schoon te laten maken en eventueel opnieuw te laten doen of is dat volledige onzin, want hoe lang gaat zo iets mee ?

Bedankt vast voor de reactie's

gr. Han109
peter109D

Re: 109 ex getectyleerd ??

Bericht door peter109D »

die van mij ziet er ook zo uit en jou vraag is egenlijk ook
mijn vraag alleen wou er nog ff mee wachten maar de
reacties zijn mij dan ook meer dan welkom..
ex leger uit 1979 :-)

groet peter109D
Peter ©

Bericht door Peter © »

Mijn 109 ex-leger zag er ook heel goed uit met die tectyl totdat ik het weghaalde. Let er wel op dat de tectyl wel hecht op de ondergrond. Dit was bij mij niet meer het geval waardoor er vocht achterkwam.
Groeten, Peter ©
109 D & 88" LodeWijk (vorige eigenaar Lodewijk Eger)
P&O109V8

Bericht door P&O109V8 »

hey Han,

't zou wel mooi zijn als-ie ook van binnen al helemaal dik in de smurrie zit, maar dat scheelt misschien wel weer groepskorting... enne... fijne vakantie alvast!

gr
peter
(vanavond weer bij Rud, dus mocht je ergens bij je ouwe rommel toch stiekem nog een spiegeltje tegenkomen...)
Fendric

Bericht door Fendric »

Ik heb een volledige behandeling van de binnenzijde van het chassis laten uitvoeren bij van Egmond. Die vertelde (en liet dat aan de hand van foto's ook zien) dat de ex-leger 109's alleen door de fabriek zijn voorzien van een soort van olienevelbehandeling. Dat is dus echt de meest minimale conservering, en beschermd hooguit een jaar of 5. In jouw geval zou ik zeker de binnenzijde van het chassis (laten) schoonmaken, en opnieuw (laten) conserveren. Kost je ongeveer 250 a 300 euro, maar dan heb je ook echt een goede en langdurige bescherming. Bovendien "verdien" je dat geld weer terug i.v.m. de hogere waarde van je 109 na de behandeling. Je hebt er weer voor jaren geen omkijken naar.
P.s.: ik kreeg daar wel de tip om -zeker na een rit met veel modder doorwadingen- wel je chassis door te spuiten om al het losse zand en troep weer te verwijderen.
Maarten Schot

Bericht door Maarten Schot »

Ik heb me door oud-militairen laten vertellen dat ze na verloop van tijd opdracht kregen om alle Land Rovers te tectyleren, aangezien ze af-fabriek nogal, eh, tja, roestgevoelig waren. Of dit bij alle wagens gedaan is weet ik niet.

Groeten

Maarten
Plaats reactie