Hoe breek je nou een klep ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Landterfanter

Hoe breek je nou een klep ?

Bericht door Landterfanter »

Hallo, onlangs heb ik op de Landrover.Paginamarkt.nl een pas gereviseerd maar defect 2.25 dieselblok voor een vriendelijk prijsje kunnen kopen.

Het blok is enkele jaren geleden door een erkend bedrijf geheel gereviseerd. Vervolgens zijn er enkele korte proefritjes gemaakt en alles leek tip top in orde.

Enige tijd later weigerde hij dienst op zijn eerste lange rit in Duitsland. Iemand van de Duitse Wegenwacht (of hoe dat daar ook mag heten) verklaarde het blok rijp voor de schroothoop. De eigenaar wil verhaal halen bij het revisiebedrijf maar deze blijkt inmiddels failliet te zijn. Ten einde raad wordt het blok vervangen en wacht jarenlang in een schuurtje op adoptie.

Ik heb dit blok inmiddels gedeeltelijk gedemonteerd. Eerst controleerde ik of de distributie overbrenging in tact was. Die was prima in orde en exact op tijd.
Nadat ik de cilinderkop verwijderd had bleek de uitlaatklep van de 4e cilinder gebroken te zijn en het afgebroken stuk omgekeerd met geweld in de klepzitting geslagen.

Gevolg is : klepzitting onherstelbaar beschadigd en zuiger ernstig gemolesteerd.
Maar het is eigenlijk best weer te repareren dunkt me.

Ik blijf echter met één prangende vraag zitten nl. wat is de oorzaak geweest.
Heeft iemand een idee ? Ben zeer benieuwd.

Groet Dirk.
Ruben

Re: Hoe breek je nou een klep ?

Bericht door Ruben »

Enkele suggesties:

- Hoog toerental (eventueel zelfs terug schakelen naar een te lage versnelling) daardoor een 'zwevende' klep gekregen. (het was immers in Duitsland...)

- Klepsteel blijven hangen in de klepgeleider, te krappe passing tussen steel en geleider. Vuil tussen steel en geleider.

- Geen / te weinig klep speling: klep heet, met gevolg dat de steel gaat klemmen in de klepgeleider. Meestal gaan er dan al eerder andere delen stuk, maar de history van de klep kan je niet meer goed beoordelen denk ik...

- Stoterstangetje blijven hangen. Heb je het gehele klep-bedienings-mechanisme al bekeken?


Dit is wat er even snel in mijn beperkte brein op komt...

Groeten Ruben
Landterfanter

Re: Hoe breek je nou een klep ?

Bericht door Landterfanter »

Hoi Ruben,
dank voor je snelle reactie. Van vuil was in ieder geval geen sprake.
De andere suggesties zijn als oorzaak inderdaad niet meer te achterhalen,
maar aannemelijk en zeker weer leerzaam.
Voor mij is het het belangrijkst dat ik geen voor de hand liggende
zaken over het hoofd zie om herhaling van het drama te voorkomen.
Groet Dirk.
Ruben

Re: Hoe breek je nou een klep ?

Bericht door Ruben »

Dirk:

Gezien jouw tekst ->
-----
Het blok is enkele jaren geleden door een erkend bedrijf geheel gereviseerd. Vervolgens zijn er enkele korte proefritjes gemaakt en alles leek tip top in orde.

Enige tijd later weigerde hij dienst op zijn eerste lange rit in Duitsland.
-----

-> lijkt het mij best goed mogelijk dat de kleppen niet gesteld zijn. Enkele korte ritjes en kort daarna een lange snelweg rit. Bij een gereviseerde motor moeten immers de kleppen na een beperkt kilometrage weer worden gesteld ivm 'inslijten'

Succes met hersteld van deze motor, moet volgens mij gewoon goed kunnen hoor.

Groeten
Ruben

Discovery 3,9 V8i LPG
Landterfanter

Re: Hoe breek je nou een klep ?

Bericht door Landterfanter »

Dank voor je tips.
Groet Dirk.
Plaats reactie