Speling boven in stuurhuis S3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
E. Bouw

Speling boven in stuurhuis S3

Bericht door E. Bouw »

Mogelijk kan iemand hulp bieden?

Het stuurhuis van mijn S3 88 heeft bovenaan waar het stuur gemonteerd moet worden speling.
Hier heeft het een lager van kleine ( fiets ) kogeltjes een behoorlijke speling, het klappert zelfs een beetje.
Is deze lager eenvoudig te vervangen?
Ik heb het messing huis dat om het lager zit al gedemonteerd ( je kunt dit er zo afschuiven) om te kijken of het te vervangen is, maar het lijkt alsof je er niet bij komt.
Ik zou niet weten hoe je zonder alles te slopen dit moet vervangen.

Heeft iemand een idee?

Mvg,

Ernst
the-dude

Re: Speling boven in stuurhuis S3

Bericht door the-dude »

Ken het truukje alleen bij een lightweight.
Vrij simpel maar tijdrovend klusje.
Met shimms kan je de speling oplossen.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Keesje en SantA

Bericht door Keesje en SantA »

Heb het zelfde gehad met mijn 109 S3. Het stuur staond echt te klapperen.
Het duurde even voor dat ik hem door had ( was uiteraard begonnen zonder manuals etc te lezen ). Staat op de Prikeer cd roms en in Hayns.
Stuur losmaken, contactslot en richtingaanwijzer verwijderen.
Dashboardje er uit. Bij het eerste stuurhuis wat je tegen komt kun je de huls die om de stuur as zit losmaken. deze zit ook nog aan de buitkant van het schutbord vast. je kunt de huls dan naar binnen schuiven, de auto in. Op dat moment is de huls helemaal vrij en kun je het lager vervangen. Uitkijken met de centrale moer om je stuur wiel vast te zetten. Ik heb per abuis de moer scheef erop gedraaid en zodoende de draad gesloopt, dan wordt het minder leuk om je stuur weer goed vast te krijgen. Is uiteidenlijk wel gelukt.
E. Bouw

Bericht door E. Bouw »

Dus het komt er op neer dat door het vervangen van enkel dit kogellagertje het probleem is verholpen?

Bedankt tot zover voor het advies!

Ernst
E. Bouw

Bericht door E. Bouw »

Beste Martijn ik bedoel aan de bovenzijde. Ik heb vernomen dat wanneer ik de ´naaldlager´ vervang alles verholpen is.

Leuke site overigens.

Ernst
Plaats reactie