de "AandrijfKlonk"
de "AandrijfKlonk"
Bij het optrekken met een te snel opgekomen koppeling krijg ik de bekende klonk te horen; speling in de aandrijflijn.
Volgens mij zit dit in het achter differentieel. Nu heb ik eens wat gelezen over shimms ofwel vulpaatjes plaatsen om de tandwielen weer spelingvrij te maken.
Wie heeft hier ervaring mee? Of is het beter een nieuwe aan te schaffen?
Het gaat om een Defender 110 300Tdi 1998 met reeds 320.000km op de teller.
Carel
Volgens mij zit dit in het achter differentieel. Nu heb ik eens wat gelezen over shimms ofwel vulpaatjes plaatsen om de tandwielen weer spelingvrij te maken.
Wie heeft hier ervaring mee? Of is het beter een nieuwe aan te schaffen?
Het gaat om een Defender 110 300Tdi 1998 met reeds 320.000km op de teller.
Carel
Re: de "AandrijfKlonk"
Doet de mijne al een paar jaar; 24.000 km per jaar! Als het eruit te stellen is, moet je dat snel doen; ben je uit gesteld; gewoon laten zitten en wat rustiger met de koppeling omgaan (ook eerder in toeren schakelen; koppeling op laten komen voordat je het gas intrapt) en deze kan nog jaren mee...
Ps, mijn Toyota Supra heeft het zelfde probleem, en is ook nog staaeds niet kapot!!
Ps, mijn Toyota Supra heeft het zelfde probleem, en is ook nog staaeds niet kapot!!
Vanavond weer wat opgestoken! 'klonk'. Een perfecte omschrijving!
Er kunnen heel wat klonken in een landrover zitten begrijp ik. Wat Carel beschrijft heb ik ook. Mijn Defender met 93.000 op de teller uit ' 98 (week geleden gekocht!!) heeft hetzelfde 'probleem'. Jaren geleden had ik een Nissan Patrol, ook die 'klonk' ook zo bij het opschakelen. Dat bleek speling op de kruiskoppelingen te zijn. Als die gaan opspelen moet je er wel snel wat aan doen.
Je kan er makkelijk achterkomen door met de hand de cardanas heen en weer te bewegen. Bij een Laro hoef je niet eens op de brug!
Hans
Er kunnen heel wat klonken in een landrover zitten begrijp ik. Wat Carel beschrijft heb ik ook. Mijn Defender met 93.000 op de teller uit ' 98 (week geleden gekocht!!) heeft hetzelfde 'probleem'. Jaren geleden had ik een Nissan Patrol, ook die 'klonk' ook zo bij het opschakelen. Dat bleek speling op de kruiskoppelingen te zijn. Als die gaan opspelen moet je er wel snel wat aan doen.
Je kan er makkelijk achterkomen door met de hand de cardanas heen en weer te bewegen. Bij een Laro hoef je niet eens op de brug!
Hans
Juist, als je kruisjes nog goed zijn zit het " probleem " vaak in de cardan(s). Je hebt bij controle hiervoor geen brug nodig, maar minimaal een put is toch handig...
Bart.
Bart.
Controleer zker eens de kogel boven op de a-as.
na vervanging worden klonken vaak al wat minder.
ook handig is een checklist die deze/vorige maand in de 'Landrover owner int. staat.
met de titel ''what's that clunk?'
regelmatig kruisjes volpompen dempt trouwens ook de aandrijflijn, wees gerust volgens mij hebben bijna alle oudere Lr's er last van.
gr,
Roland
na vervanging worden klonken vaak al wat minder.
ook handig is een checklist die deze/vorige maand in de 'Landrover owner int. staat.
met de titel ''what's that clunk?'
regelmatig kruisjes volpompen dempt trouwens ook de aandrijflijn, wees gerust volgens mij hebben bijna alle oudere Lr's er last van.
gr,
Roland
Hallo,
In mijn disco van '98 zit ook deze "klonk".
Kan het kwaad als je er mee doorrijd? Of breekt er binnenkort iets middendoor of zo iets.
In mijn disco van '98 zit ook deze "klonk".
Kan het kwaad als je er mee doorrijd? Of breekt er binnenkort iets middendoor of zo iets.
Zoals boven beschreven; het is belangrijk eerst te weten waar die klonk vandaan komt. Bij elke Laro klonkt er wel iets, en de meeste rijden nog steeds! Een geruststellende gedachte, toch?
Bart
Bart
Ga of laat controleren waar deze exact in zit
kruisjes, direct iets aan doen
kogel op a-as, rijden velen kapot meer rond
differentielen, vaak weinig aan te doen
tussenbak
hoofdbak, gaan vroeg of laat, gewoon op wachten want de kosten blijven gelijk
gr,
Roland
kruisjes, direct iets aan doen
kogel op a-as, rijden velen kapot meer rond
differentielen, vaak weinig aan te doen
tussenbak
hoofdbak, gaan vroeg of laat, gewoon op wachten want de kosten blijven gelijk
gr,
Roland
Ook mijn snorkel (bijnaam van mijn LaRo, voor je het verkeerd opvat) klonkt. Ja, helaas, rustig koppelen dus. Dat vindt het overige verkeer achter me ietsminder leuk, maar ja, ik wil mijn LaRo nie afraggen.
Schijnt inderdaad niet erg te zijn, en vervangingbij stukgaan is inderdaad net zo duur als vervanging bij nog heel, tenslotte. Dus geduldig afwachten.
Sander 110 Snorkel
Schijnt inderdaad niet erg te zijn, en vervangingbij stukgaan is inderdaad net zo duur als vervanging bij nog heel, tenslotte. Dus geduldig afwachten.
Sander 110 Snorkel
Op de site van 'Landrover owner int' staat dat die clunk-lijst in het decembernummer staat Carel. Ik ga hem ook ff kopen.
Bedankt voor de tip Roland!
Linkie:[www.lro.com]
Mzzl. Hans
Bedankt voor de tip Roland!
Linkie:[www.lro.com]
Mzzl. Hans
Ook bij mijn 110 zit er speling in de aandrijflijn. Wat je volt is het totaal aan speling van bakken, cardan's, diffs en assen. In mijn geval is het het achterdiff die de meeste speling heeft. waar zitten die shimms???
gr, Chris 110
gr, Chris 110
achterdiff is op meerdere manieren te stellen i.e. de plaats van de "klok" in het diff huis (over de breedte van de laro) en de plaats van de pignon as (over de lengte van de laro) als de 2e speling heeft lagers controleren en opnieuw uitshimmen als de eerst speling heeft de "klok" opnieuw afstellen tevens het aangrijppunt met de pignon as controleren
Ja, natuurlijk. Nu hoor ik iemand die het kennelijk echt weet, maar wat is shimmen in vredesnaam? Ik heb nog niet de boel in de assen opengelegd hoor, maar deze term ken ik niet.
Ongetwijfeld dat ik een eind zou moeten komen met de WSM en de Haynes, maar toch vraag ik graag even naar wat je bedoelt....
Sander 110 Snorkel
Ongetwijfeld dat ik een eind zou moeten komen met de WSM en de Haynes, maar toch vraag ik graag even naar wat je bedoelt....
Sander 110 Snorkel
shims zijn de opvulplaatjes - 'shimmen' staat niet in de Van Dale maar ik denk dat dat dus het opvullen met plaatjes' is...
ervaren prikkers: correct me if i'm wrong want ik heb zelf nog nooit 'geshimd'
gr. peter
ervaren prikkers: correct me if i'm wrong want ik heb zelf nog nooit 'geshimd'
gr. peter
Peter, jouw uitleg is ok
dat is inderdaad wat ik bedoel me die term
dat is inderdaad wat ik bedoel me die term
Goed dat je je gelijk indekt 
Thanx man, mij benieuwen. De klonk zal wel altijd een vertrouwde sounds zijn bij het rijden. Sommigen hebben een boombox in een auto, wij een klonk. Ja toch?
Maar ik ga toch eens nakijken in hoeverre dit inderdaad te stellen is, want een beetje mindere klonk mag best.
Sander 110 Snorkel

Thanx man, mij benieuwen. De klonk zal wel altijd een vertrouwde sounds zijn bij het rijden. Sommigen hebben een boombox in een auto, wij een klonk. Ja toch?
Maar ik ga toch eens nakijken in hoeverre dit inderdaad te stellen is, want een beetje mindere klonk mag best.
Sander 110 Snorkel
Onzwe vriend Haynes vermeld uitzonderlijk weinig over de diff's, staat het afstellen mischien op één van de prikkers-CD's? (gaat dus om een 110 2,5na uit '89, met salisbury achteras)
ja hoe zeggen ze dat :....ervarings deskundige
als je onder je laro kruipt met de 1 van de bakken in neutraal mag je een iets voelbaare speling hebben (lees een paar graden vrije slag) op je cardan assen dit is ok als het meer dan voelbaar (meerdere graden van dodepunt naar dodepunt is nastellen aante bevelen
als je onder je laro kruipt met de 1 van de bakken in neutraal mag je een iets voelbaare speling hebben (lees een paar graden vrije slag) op je cardan assen dit is ok als het meer dan voelbaar (meerdere graden van dodepunt naar dodepunt is nastellen aante bevelen
salisbury is helemaal makkelijk alleen ff het deksel eraf (nadat je de olie hebt afgetapt) en dan kun je er zo bij
Haynes beschrijft niets wat officieel in een gecertificeerd landrover garage moet doen. dus ook geen diff. is soms toch lastig.
gelukkig hebben we een altijd up to date prikpagina
gelukkig hebben we een altijd up to date prikpagina
Zo hier en daar slaat de Haynes inderdaad inderdaad iets over. Maar klonken, daar zegt ie wel iets over. Onder kop "Fault finding" komen er wel tips naar voren over waar je kijken kunt. Niet dat je bij al deze punten gelijk zegt "Aha, nou snap ik het, dat is er aan de hand!", maar toch.
De eureka blijft nog even uit, zullen we maar zeggen.
Sander 110 Snorkel
De eureka blijft nog even uit, zullen we maar zeggen.
Sander 110 Snorkel