Heb vanmiddag een nieuwe thermostaat gehaald voor 6-pitter, de verpakking zegt 72 graden, heb het ding ff 'gekookt' en blijkt pas open te gaan op 90 graden.
Repair operation manual zegt "Cooling system, pressurized spill return system with thermostat control, pump and fan assisted" en "Thermostat 72gr"
Betekend dit dat als ik 'm monteer dat ie eerder open gaat ivm de koelwaterdruk die de thermostaat helpt open te gaan of is ie nu al stuk???
Gaarne advies, ik weet het liever nu dan als de boel staat over te koken
Het meten van de temperatuur in een pannetje is best lastig, vooral als het pannetje nog op het vuur staat. Onderin de pan is het namelijk veel warmer
dan bovenin. Hoe heb je dus geconstateerd dat het 90 graden was.
Het is de kunst om het water langzaam te verwarmen en de temperatuur te
meten dichtbij de plek waar de wax in de thermostaat zit.
De thermostaat in je auto wordt verwarmd door geleidingswarmte van water en het omliggende materiaal. In het pannetje gaat het veel sneller en is er ook stralingswarmte die je mogelijk met je thermometertje meet.
Had ik enigzins rekening mee gehouden, heb het water snel verwrmt to 70c en toen op laag vuur verder verwarmt - steeds blijven roeren om koel en warm te mengen - heb de temp meter op de thermostaat laten rusten, leek mij een redelijk zuivere benadering.
De koelwaterdruk is van invloed op het kookpunt...hoe hoger de druk ,hoe hoger het kookpunt van het koelwater...Verder zal zo'n ding niet echt een precisieinstrument zijn..Het is en blijft Engels
Binnen 1,5 Km op temperatuur!!
En,......de kachel doet 't weer, lekerrrrrrrr warrrrrrmmmm
komt alleen een beetje stoom onder de kap vandaan, het zal wel de koelvloeistof zijn de ik net gelekt heb toen ik de thermostaat plaatste
De electrische fan slaat precies op tijd aan dus de afstemming (op de gok) is behoorlijk goed uitgepakt! (ik wilde voorkomen dat de fan direct aansloeg als de thermostaat opende)
nieuwe thermostaat gemonteerd en ook binnen 2 km warm.
kan me het verbeelden maar met een warmer motortje loopt ie ook lekkerder.
ik heb volgens mij al die tijd met een te lage temp gereden.
wat zal dat slecht voor de motor zijn geweest.al die km's
ik wist eingelijk niet beter dat de temp meter maar een ietsje opliep
nu staat ie recht naar onderen in het midden. komt dat overeen met andere disco rijders?