ACTIE grijsrijders
ACTIE grijsrijders
Actievoerders veroorzaken problemen op snelweg
DRIEBERGEN - Actievoerders hebben donderdagochtend op de A4 (Amsterdam naar Den Haag) problemen veroorzaakt. Zij protesteerden tegen plannen van het kabinet om voor veel Nederlanders het belastingvoordeel van het grijs kenteken te schrappen. Ze reden op grote delen van de snelweg langzaam, waardoor files ontstonden, aldus het Korps Landelijke Politiediensten donderdag.
Zo raakte de Utrechtsebaan bij Den Haag (A12) even verstopt. Ook bij de splitsing van de A44 (richting Wassenaar) met de A4 bij Burgerveen stond het verkeer tijdelijk vast en in de richting van Leiden gaf de actie problemen over ruim 5 kilometer. De politie kon niet precies aangeven hoeveel voertuigen bij de actie waren betrokken.
Het kabinet wil de lagere belasting op bedrijfswagens vanaf 2005 alleen nog aan ondernemers en gehandicapten met een aangepaste auto geven.
Actievoerders woonden donderdag ook de behandeling van het Belastingplan in de Tweede Kamer bij. Met applaus ondersteunden zij het pleidooi van de oppositiepartijen om voor gedupeerde particulieren een overgangsregeling te maken. Staatssecretaris Wijn (Financiën), daarbij gesteund door coalitiepartijen CDA, VVD en D66, weigert dat. Hij vindt dat de particulieren jarenlang hebben kunnen profiteren van het grijs kenteken, maar dat dat nooit de bedoeling was. "Iedereen wist dat dit zo niet verder kon."
DRIEBERGEN - Actievoerders hebben donderdagochtend op de A4 (Amsterdam naar Den Haag) problemen veroorzaakt. Zij protesteerden tegen plannen van het kabinet om voor veel Nederlanders het belastingvoordeel van het grijs kenteken te schrappen. Ze reden op grote delen van de snelweg langzaam, waardoor files ontstonden, aldus het Korps Landelijke Politiediensten donderdag.
Zo raakte de Utrechtsebaan bij Den Haag (A12) even verstopt. Ook bij de splitsing van de A44 (richting Wassenaar) met de A4 bij Burgerveen stond het verkeer tijdelijk vast en in de richting van Leiden gaf de actie problemen over ruim 5 kilometer. De politie kon niet precies aangeven hoeveel voertuigen bij de actie waren betrokken.
Het kabinet wil de lagere belasting op bedrijfswagens vanaf 2005 alleen nog aan ondernemers en gehandicapten met een aangepaste auto geven.
Actievoerders woonden donderdag ook de behandeling van het Belastingplan in de Tweede Kamer bij. Met applaus ondersteunden zij het pleidooi van de oppositiepartijen om voor gedupeerde particulieren een overgangsregeling te maken. Staatssecretaris Wijn (Financiën), daarbij gesteund door coalitiepartijen CDA, VVD en D66, weigert dat. Hij vindt dat de particulieren jarenlang hebben kunnen profiteren van het grijs kenteken, maar dat dat nooit de bedoeling was. "Iedereen wist dat dit zo niet verder kon."
Re: ACTIE grijsrijders
krijg je zeker veel steun met zulke actie's
en als volgende week de luiers duurder worden gooien we dan het verkeer plat met baby's.
gr arjan
Die dit geen leuke actie's vind nodig of niet.
en als volgende week de luiers duurder worden gooien we dan het verkeer plat met baby's.
gr arjan
Die dit geen leuke actie's vind nodig of niet.
Re: ACTIE grijsrijders
er blijft toch weinig anders over arjan, ik kan het me wel voorstellen dat je hier on-zet-tend kwaad over kunt worden en machteloos bent. ik rijd geen grijs, maar na het lezen van de reactie van Wijn moet me van het hart dat het toch te zot is met die arrogantie en domheid van het kabinet Balkenende. Het is niet de druppel (abrupt afschaffen grijs/pc prive/VUT/het hele gvd'se sociale stelsel) maar de emmer (bak ellende II).
Re: ACTIE grijsrijders
Maar ga dan de ministers etc pesten, maar niet de mensen die er geen ruk mee te maken hebben.
Groeten Edward, die geen begrip kan opbrengen voor dit soort akties.
Groeten Edward, die geen begrip kan opbrengen voor dit soort akties.
Re: ACTIE grijsrijders
dat klopt niet we hebben hier allemaal mee te maken!!!!!!!!
het zijn onze volksvertegenwoordigers cq ministers die door de meerderhijd gekozen zijn. dus vind ik acties hoe lulig ook waar mensen last van hebben wel degelijk te rechtvaardigen
schuds ze wakker misschien gaan ze anders stemmen..
peter
het zijn onze volksvertegenwoordigers cq ministers die door de meerderhijd gekozen zijn. dus vind ik acties hoe lulig ook waar mensen last van hebben wel degelijk te rechtvaardigen
schuds ze wakker misschien gaan ze anders stemmen..
peter
Re: ACTIE grijsrijders
Ze zijn NIET door de meerderheid gekozen.
Ze hebben zich zelf tot meerderheid gemaakt.
De kiezer had in het algemeen voor een PVDA - CDA kabinet gestemd, eventueel met D66.
Frans Bonnes
Ze hebben zich zelf tot meerderheid gemaakt.
De kiezer had in het algemeen voor een PVDA - CDA kabinet gestemd, eventueel met D66.
Frans Bonnes
Re: ACTIE grijsrijders
Hoi Edward, ik kan me voorstellen dat je deze acties afkeurt.Maar geloof me, dit is de enige manier om enige (media) aandacht te krijgen voor wat toch echt als een serieus probleem gezien mag worden voor zeer velen...
Zelfs van de (overigens vlekkeloos verlopen) protestdemonstratie op 30 oktober op t Malieveld is zga geen aandacht geschonken door welke zender/krant dan ook.
En dat terwijl er toch veel nederlanders ,die zo'n auto legaal hebben gekocht , in ernstige financiele problemen komen mocht dit ridicule plan doorgaan!!
Ik volg de ontwikkelingen op de voet maar het mocht gewoon niet lukken om dit dreigende probleem onder de aandacht te brengen bij de bevolking.....
Want dat is een bijkomend probleem ; veel grijs bezitters zijn niet op de hoogte van wat hun per 1 jan te wachten staat!!! Dus is deze actie in zoverre zinvol dat er nu iig een hoop mensen (ook geelrijders!) kennis van kunnen nemen...
En degenen die het enkele maanden terug hebben horen waaien, zijn door de eenzijdige berichtgeving in de kranten in slaap gesust: 'Grijs blijft' kopten alle dagbladen...Klopt, alleen de particulier gaan voor geel betalen , maar dát stond er niet bij.......!!!!!
Ook de ondernemer , die stiekum vond dat het idd maar eens afgelopen moest zijn met dat 'gefraudeer' wordt met een verhoging geconfronteerd: niet zoveel als de particulieren maar toch... Ook moeten zij een complete boekhouding gaan bijhouden met km registratie , want de bedrijfsauto mag 'niet meer dan bijkomstig' prive gebruikt worden , of anders bijtelling...!!!!
En dáárom was er vanochtend een stroom grijze auto's op pad...............
En kom nu niet aanwaaien met 'dat wisten jullie want het was alleen voor de ondernemer' aub; dit staat nl nergens omschreven in de wet......
Als ze het van regeringswege hadden willen uitbannen hadden ze de aanschaf van een grijze auto aan een btw nummer oid moeten koppelen , en niet eerst 10 jaar 'gedogen'...Nu er door 'iemand' 300 miljoen opgehoest moet worden om Zalm z'n smoel te redden in europees opzicht, is het opeens oneigenlijk gebruik( ze bedoelen fraude maar dat mogen ze niet meer zeggen ....)
Als ze het dan willen veranderen laat men dan een overgangsregeling maken , een zgn uitsterfconstructie waarbij de huidige eigenaar het lage tarief blijft betalen tot de auto van eigenaar wisselt...(SGP voorstel dacht ik)
Nah dat ben ik ook weer kwijt, ik hoop dat ik je wat duidelijkheid heb gegeven over de te verwachten troubles, m vr gr, fRank
Zelfs van de (overigens vlekkeloos verlopen) protestdemonstratie op 30 oktober op t Malieveld is zga geen aandacht geschonken door welke zender/krant dan ook.
En dat terwijl er toch veel nederlanders ,die zo'n auto legaal hebben gekocht , in ernstige financiele problemen komen mocht dit ridicule plan doorgaan!!
Ik volg de ontwikkelingen op de voet maar het mocht gewoon niet lukken om dit dreigende probleem onder de aandacht te brengen bij de bevolking.....
Want dat is een bijkomend probleem ; veel grijs bezitters zijn niet op de hoogte van wat hun per 1 jan te wachten staat!!! Dus is deze actie in zoverre zinvol dat er nu iig een hoop mensen (ook geelrijders!) kennis van kunnen nemen...
En degenen die het enkele maanden terug hebben horen waaien, zijn door de eenzijdige berichtgeving in de kranten in slaap gesust: 'Grijs blijft' kopten alle dagbladen...Klopt, alleen de particulier gaan voor geel betalen , maar dát stond er niet bij.......!!!!!
Ook de ondernemer , die stiekum vond dat het idd maar eens afgelopen moest zijn met dat 'gefraudeer' wordt met een verhoging geconfronteerd: niet zoveel als de particulieren maar toch... Ook moeten zij een complete boekhouding gaan bijhouden met km registratie , want de bedrijfsauto mag 'niet meer dan bijkomstig' prive gebruikt worden , of anders bijtelling...!!!!
En dáárom was er vanochtend een stroom grijze auto's op pad...............
En kom nu niet aanwaaien met 'dat wisten jullie want het was alleen voor de ondernemer' aub; dit staat nl nergens omschreven in de wet......
Als ze het van regeringswege hadden willen uitbannen hadden ze de aanschaf van een grijze auto aan een btw nummer oid moeten koppelen , en niet eerst 10 jaar 'gedogen'...Nu er door 'iemand' 300 miljoen opgehoest moet worden om Zalm z'n smoel te redden in europees opzicht, is het opeens oneigenlijk gebruik( ze bedoelen fraude maar dat mogen ze niet meer zeggen ....)
Als ze het dan willen veranderen laat men dan een overgangsregeling maken , een zgn uitsterfconstructie waarbij de huidige eigenaar het lage tarief blijft betalen tot de auto van eigenaar wisselt...(SGP voorstel dacht ik)
Nah dat ben ik ook weer kwijt, ik hoop dat ik je wat duidelijkheid heb gegeven over de te verwachten troubles, m vr gr, fRank
Re: ACTIE grijsrijders
dus we zijn de klos,..zowel ondernemer als particulier oftewel alle grijsrijdende laro eigenaren
Re: ACTIE grijsrijders
hoezo de ondernemer ook Roald?
die krijgen toch wel hun zin?
gewoon nieuwsgierigheid hoor!
Ron110
die krijgen toch wel hun zin?
gewoon nieuwsgierigheid hoor!
Ron110
Re: ACTIE grijsrijders
Ron,
nee, hoor nu kun je gewoon prive rijden....na jan. wordt dat dus bijtelling
(rij de disco wel grijs maar niet op de zaak)
nee, hoor nu kun je gewoon prive rijden....na jan. wordt dat dus bijtelling
(rij de disco wel grijs maar niet op de zaak)
Re: ACTIE grijsrijders
Frans:
> En kom nu niet aanwaaien met 'dat wisten jullie want het was alleen voor de ondernemer' aub; dit staat nl nergens omschreven in de wet......
nee klopt, en dat wordt nu herstelt.
Jan Schober, die ook voor een overgangsregeling is, maar zich voor kan stellen dat dat erg moeilijk te realiseren is, zo dat het maar niet wordt gedaan.
> En kom nu niet aanwaaien met 'dat wisten jullie want het was alleen voor de ondernemer' aub; dit staat nl nergens omschreven in de wet......
nee klopt, en dat wordt nu herstelt.
Jan Schober, die ook voor een overgangsregeling is, maar zich voor kan stellen dat dat erg moeilijk te realiseren is, zo dat het maar niet wordt gedaan.
Re: ACTIE grijsrijders
Ik vind dit eigenlijk wel eens een terechte reden om met het verkeer te protesteren. Iedere keer als CNV FNV of welke vakbond dan ook iets heeft, gooien ze het openbaar vervoer plat. Hier gaat het tenminste over vervoer. Ik denk dat we dit wekelijkt zouden moeten gaan doen, totdat Den Haag eindelijk eens in de gaten heeft waar ze mee bezig zijn. Het voorstel dat de LRCH heeft gestuurd steun ik volledig:
Geachte Kamercommissie, geachte heer. J.Wijn
Namens de Land-Rover Club Holland (LRCH, een merkenclub met bijna 2400 leden), het volgende;
Wij begrijpen uw bezorgdheid omtrent het onbedoeld (is niet hetzelfde als oneigenlijk!!) gebruik van een grijskenteken voertuig door particulieren. U heeft ongetwijfeld kennis genomen van de commotie, die vanwege de voorgenomen regeringsplannen, onder de grijs kentekeneigenaren heerst. Vanwege onvolledige en minimale bekendmaking in de media, zijn helaas maar weinig van de ruim 800.000 grijs kentekeneigenaren op de hoogte van wat erboven hun hoofd hangt. Ook de media heeft, mede door andere "heftigere"-zaken, er nauwelijks aandacht aan besteed. Dit is ons gebleken uit de relatief geringe opkomst van + 1.200 eigenaren, welke zaterdag 30 oktober met hun auto op de grijs kenteken op de manifestatie op het Malieveld te Den Haag af kwamen.
En misschien hebben wij ons daar ook wel "te" ordelijk gedragen ! ! ! Vanuit onze LRCH organisaties was er gelukkig wel een zeer ruime opkomst. Teken dat het leeft bij die grijskenteken eigenaren (zowel particulieren als ondernemers), welke WEL bekend zijn met het voornemen tot wijziging. Ik ga geen discussie over oneigenlijk gebruik ed. voeren.
Want belasting ontduiker ???????????
Volgens mij staat in het Nederlands Belastingsrecht dat iedere inwoner zijn belasting mag berekenen op de voor hem meest voordelige manier. Daar zijn enkele jaren geleden ook de Box 1, 2 en 3 voor ontworpen. Ja toch ?? Gezien het doel maken de huidige eigenaren gewoon gebruik van de door de Belastingsdienst en de overheid gecreëerde keuze mogelijkheden. En om daar een verhoging van tussen de 400 % tot zelfs bijna 600 % (inderdaad, ZESHONDERD procent) op los te laten gaat ons te ver. Dit zal voor vele gebruikers het einde van de bestelwagen (en door hun geleverde diensten) worden.
Wij begrijpen best dat er geld moet komen. En er is inderdaad een ruim verschil tussen "geel" en "grijs" ontstaan. Er is echter OOK een verschil in inrichtingseisen!!!!!!!! En om nu niet meer op de inrichtingseisen, maar op de eigenaar belasting te gaan heffen is een brug te ver. Een redelijke verhoging van de MRB voor ALLE grijs kenteken eigenaren kunnen we dan ook niet tegen zijn. Maar onderscheid tussen de gebruikers maken ????????????? NEE.
Maar we moeten wel verder !!
Wij zijn met onze achterban afgelopen weekend om de tafel gegaan. Met vertegenwoordigers uit de autobranche (nieuw en gebruikt), MKB ondernemers en particuliere eigenaren hebben wij een diepgaande discussie gevoerd. Hierin zijn vele voorstellen voor een "grijskenteken regelgeving" over tafel gegaan. Ontstaan door vaak zeer tegenstrijdige belangen. Wij zijn uiteindelijk met een voor alle partijen acceptabel alternatief gekomen. Dit alternatief willen wij U bij deze dan ook aanbieden
Wat is ons alternatief ??
BPM heffing op alle nieuwe bestelwagens ziet niemand als een ramp. Er is voor de ondernemer een oplossing en de particulier kan nu zelf kiezen!!!
Verder lijkt ons het laten vervallen van "tot "grijs"-omgebouwde luxe stationcars" een logische stap.
Er is op dit moment een ruime keuze aan "echte" kleine bestelwagens (Peugeot Partner, VW Caddy, Renault Kangoo ed.) voorhanden. Hiermede zouden zelfs de inrichtingseisen vereenvoudigd kunnen worden. Maar dat is een andere discussie.
Ons voorstel voor de wijziging van de MRB.
Te beginne, voor de huidige eigenaren dient er een overgangsregeling te komen. Omdat deze vaak gepaard gaan met tijdelijke wetjes (die ook weer bewaakt moeten worden, kosten verhogend) hebben wij naar een meer definitieve uitvoering gezocht. Hierdoor zal er weliswaar een deel van de huidige eigenaren (tijdelijk) alsnog voor "geel" (tarief 24) aangeslagen gaan worden. Dit is in ons voorstel echter voor een overkomelijke periode (en blijkt acceptabel) !!
Wij zijn in deze discussie verder en dieper in gegaan op de gevolgen van de genomen maatregelen, afgezet tegen het door u voorgestelde "platte" voorstel. Hieruit is het volgende alternatief ontstaan;
* Voor particulieren alleen de eerst 5 jaar van het voertuig zijn leeftijd (eerste registratie tot 60 maanden) het "gele"-tarief (tarief 24) hanteren. Deze looptijd is te koppelen aan de BPM afschrijving voor ondernemers over dezelfde 60 maanden. Er zal bij de Belastingsdienst toch een vorm van registratie over deze periode van 60 maanden moeten komen om de terugvordering van de BPM te volgen. Dit voor als een ondernemer alsnog binnen de 60 maanden tot verkoopt zal overgaan of alsnog een auto van een particulier overneemt.
* Vanaf de leeftijd van 60 maanden naar grijstarief overgaan (tarief 24 b). Houdt automatisch in dat er vanaf de 61 e maand geen extra controle op de gebruiker meer noodzakelijk is. Dit vereenvoudigt de uitvoeringsregelgeving (kostenbesparing). Bekend is dat een bedrijfsauto naar mate deze ouder wordt, vaker van eigenaar verwisselt. En voor elke overschrijving is opnieuw de ondernemers / particulieren toets noodzakelijk. In dit voorstel zijn alle grijskenteken voertuigen na 60 maanden in één tarief 24 b ondergebracht (uitgezonderd de invalide, welke tarief 24 a behouden).
* De overgang na 60 maanden is eenvoudig via de RDW registratie uitvoerbaar. Hiervoor is de procedure van de automatische vrijstelling na 25 jaar als voorbeeld te stellen.
De onderbouwing is als volgt, deels afgezet tegen het door het MvF opgestelde belastingsvoorstel. Wat zijn de beoogde voordelen van dit voorstel:
* Nieuw aankoop door particulieren zal sterk afnemen (wens overheid), dit tengevolge van zowel de BPM als de MRB over de eerste 5 jaren. Dit blijft onveranderd t.o.v. uw voorstel.
* Er zal een gezonde (handels) vraag naar gebruikte (5 jaar plus) bedrijfswagens ontstaan (autohandel, werkgelegenheid).
* Omdat de ondernemer zijn BPM "afschrijft" over 5 jaar, is de verwachting dat er in het 6 e jaar een vervangingsmarkt gaat ontstaan. Zijn de bedrijfsauto's dan verkoopbaar, dan zal dit sneller tot vervanging leiden. Een onverkoopbare bedrijfsauto zal mogelijk zelfs niet vervangen worden en "op gereden" worden, met allen vervuilende gevolgen van dien (Stagnatie verkoop van zowel nieuw als gebruikt en milieu)
* Door de vervangingsmarkt ontstaat er een gezond inruilaanbod met bedrijfsauto's van ruim 5 jaar oud. Door het (lagere) tarief 24 b voorkom je stagnatie in de inruil. De tweede hands markt van gebruikte bedrijfsauto's blijft in takt. (+ de werkgelegenheid hierin).
* Ook de huidige particulier gebruiker zal bij een betaalbare MRB sneller doorstromen naar een jonger versie (milieu). De bestelauto branche wordt nu al geconfronteerd met omzetdaling.
* Als de inruiler verkoopbaar is, stijgt zijn rest waarde. Houd in dat voor de ondernemer de afschrijving over de eerste 5 jaar geringer is. Uiteraard zal dit tot minder "doorberekenen" leiden (kostenbeheersing !!!!!!!!!!).
* Met dit voorstel zijn (een groot deel van) de huidige verenigingen en hobby gebruikers niet de dupe van de verhoging per 1 jan 2005 (tevredenheid over een betrouwbare overheid, zijn tenslotte wel 140.000 eigenaren en hun gezin). Ook het aantal "uitzondering" regeltjes kan beperkt blijven. Hierdoor voorkom je een piekstroom richting sloop. (belasting van het milieu en verminderde belastingsinkomen).
* Er is een relatief groot draagvlak voor deze oplossing. Zeker als ik naar de opkomst in Den Haag kijk.
Kortom, lijkt mij best een interessante discussie. Wij zouden bovenstaande suggestie, graag eens met u bespreken. Bij de LRCH nemen we de belastingsvoorstellen serieus en willen graag mee denken naar een voor iedereen acceptabele oplossing.
* Juist daarom hebben wij ons verdiept in deze materie.
* Juist daarom hebben wij het bovenstaande voorstel c.q suggestie uitgewerkt (en zowel bij "Professionals" als de "Particuliere" eigenaren getoetst).
En nogmaals, 400 % tot 600 % verhoging is echt onacceptabel!!
Met de vriendelijke groeten, Rob Dekker, Land Rover Club Holland.
Hierop hebben André Rouvoet van de Christen Unie en de PvdA positief gereageerd!!!
Mvgr Mattijs
Geachte Kamercommissie, geachte heer. J.Wijn
Namens de Land-Rover Club Holland (LRCH, een merkenclub met bijna 2400 leden), het volgende;
Wij begrijpen uw bezorgdheid omtrent het onbedoeld (is niet hetzelfde als oneigenlijk!!) gebruik van een grijskenteken voertuig door particulieren. U heeft ongetwijfeld kennis genomen van de commotie, die vanwege de voorgenomen regeringsplannen, onder de grijs kentekeneigenaren heerst. Vanwege onvolledige en minimale bekendmaking in de media, zijn helaas maar weinig van de ruim 800.000 grijs kentekeneigenaren op de hoogte van wat erboven hun hoofd hangt. Ook de media heeft, mede door andere "heftigere"-zaken, er nauwelijks aandacht aan besteed. Dit is ons gebleken uit de relatief geringe opkomst van + 1.200 eigenaren, welke zaterdag 30 oktober met hun auto op de grijs kenteken op de manifestatie op het Malieveld te Den Haag af kwamen.
En misschien hebben wij ons daar ook wel "te" ordelijk gedragen ! ! ! Vanuit onze LRCH organisaties was er gelukkig wel een zeer ruime opkomst. Teken dat het leeft bij die grijskenteken eigenaren (zowel particulieren als ondernemers), welke WEL bekend zijn met het voornemen tot wijziging. Ik ga geen discussie over oneigenlijk gebruik ed. voeren.
Want belasting ontduiker ???????????
Volgens mij staat in het Nederlands Belastingsrecht dat iedere inwoner zijn belasting mag berekenen op de voor hem meest voordelige manier. Daar zijn enkele jaren geleden ook de Box 1, 2 en 3 voor ontworpen. Ja toch ?? Gezien het doel maken de huidige eigenaren gewoon gebruik van de door de Belastingsdienst en de overheid gecreëerde keuze mogelijkheden. En om daar een verhoging van tussen de 400 % tot zelfs bijna 600 % (inderdaad, ZESHONDERD procent) op los te laten gaat ons te ver. Dit zal voor vele gebruikers het einde van de bestelwagen (en door hun geleverde diensten) worden.
Wij begrijpen best dat er geld moet komen. En er is inderdaad een ruim verschil tussen "geel" en "grijs" ontstaan. Er is echter OOK een verschil in inrichtingseisen!!!!!!!! En om nu niet meer op de inrichtingseisen, maar op de eigenaar belasting te gaan heffen is een brug te ver. Een redelijke verhoging van de MRB voor ALLE grijs kenteken eigenaren kunnen we dan ook niet tegen zijn. Maar onderscheid tussen de gebruikers maken ????????????? NEE.
Maar we moeten wel verder !!
Wij zijn met onze achterban afgelopen weekend om de tafel gegaan. Met vertegenwoordigers uit de autobranche (nieuw en gebruikt), MKB ondernemers en particuliere eigenaren hebben wij een diepgaande discussie gevoerd. Hierin zijn vele voorstellen voor een "grijskenteken regelgeving" over tafel gegaan. Ontstaan door vaak zeer tegenstrijdige belangen. Wij zijn uiteindelijk met een voor alle partijen acceptabel alternatief gekomen. Dit alternatief willen wij U bij deze dan ook aanbieden
Wat is ons alternatief ??
BPM heffing op alle nieuwe bestelwagens ziet niemand als een ramp. Er is voor de ondernemer een oplossing en de particulier kan nu zelf kiezen!!!
Verder lijkt ons het laten vervallen van "tot "grijs"-omgebouwde luxe stationcars" een logische stap.
Er is op dit moment een ruime keuze aan "echte" kleine bestelwagens (Peugeot Partner, VW Caddy, Renault Kangoo ed.) voorhanden. Hiermede zouden zelfs de inrichtingseisen vereenvoudigd kunnen worden. Maar dat is een andere discussie.
Ons voorstel voor de wijziging van de MRB.
Te beginne, voor de huidige eigenaren dient er een overgangsregeling te komen. Omdat deze vaak gepaard gaan met tijdelijke wetjes (die ook weer bewaakt moeten worden, kosten verhogend) hebben wij naar een meer definitieve uitvoering gezocht. Hierdoor zal er weliswaar een deel van de huidige eigenaren (tijdelijk) alsnog voor "geel" (tarief 24) aangeslagen gaan worden. Dit is in ons voorstel echter voor een overkomelijke periode (en blijkt acceptabel) !!
Wij zijn in deze discussie verder en dieper in gegaan op de gevolgen van de genomen maatregelen, afgezet tegen het door u voorgestelde "platte" voorstel. Hieruit is het volgende alternatief ontstaan;
* Voor particulieren alleen de eerst 5 jaar van het voertuig zijn leeftijd (eerste registratie tot 60 maanden) het "gele"-tarief (tarief 24) hanteren. Deze looptijd is te koppelen aan de BPM afschrijving voor ondernemers over dezelfde 60 maanden. Er zal bij de Belastingsdienst toch een vorm van registratie over deze periode van 60 maanden moeten komen om de terugvordering van de BPM te volgen. Dit voor als een ondernemer alsnog binnen de 60 maanden tot verkoopt zal overgaan of alsnog een auto van een particulier overneemt.
* Vanaf de leeftijd van 60 maanden naar grijstarief overgaan (tarief 24 b). Houdt automatisch in dat er vanaf de 61 e maand geen extra controle op de gebruiker meer noodzakelijk is. Dit vereenvoudigt de uitvoeringsregelgeving (kostenbesparing). Bekend is dat een bedrijfsauto naar mate deze ouder wordt, vaker van eigenaar verwisselt. En voor elke overschrijving is opnieuw de ondernemers / particulieren toets noodzakelijk. In dit voorstel zijn alle grijskenteken voertuigen na 60 maanden in één tarief 24 b ondergebracht (uitgezonderd de invalide, welke tarief 24 a behouden).
* De overgang na 60 maanden is eenvoudig via de RDW registratie uitvoerbaar. Hiervoor is de procedure van de automatische vrijstelling na 25 jaar als voorbeeld te stellen.
De onderbouwing is als volgt, deels afgezet tegen het door het MvF opgestelde belastingsvoorstel. Wat zijn de beoogde voordelen van dit voorstel:
* Nieuw aankoop door particulieren zal sterk afnemen (wens overheid), dit tengevolge van zowel de BPM als de MRB over de eerste 5 jaren. Dit blijft onveranderd t.o.v. uw voorstel.
* Er zal een gezonde (handels) vraag naar gebruikte (5 jaar plus) bedrijfswagens ontstaan (autohandel, werkgelegenheid).
* Omdat de ondernemer zijn BPM "afschrijft" over 5 jaar, is de verwachting dat er in het 6 e jaar een vervangingsmarkt gaat ontstaan. Zijn de bedrijfsauto's dan verkoopbaar, dan zal dit sneller tot vervanging leiden. Een onverkoopbare bedrijfsauto zal mogelijk zelfs niet vervangen worden en "op gereden" worden, met allen vervuilende gevolgen van dien (Stagnatie verkoop van zowel nieuw als gebruikt en milieu)
* Door de vervangingsmarkt ontstaat er een gezond inruilaanbod met bedrijfsauto's van ruim 5 jaar oud. Door het (lagere) tarief 24 b voorkom je stagnatie in de inruil. De tweede hands markt van gebruikte bedrijfsauto's blijft in takt. (+ de werkgelegenheid hierin).
* Ook de huidige particulier gebruiker zal bij een betaalbare MRB sneller doorstromen naar een jonger versie (milieu). De bestelauto branche wordt nu al geconfronteerd met omzetdaling.
* Als de inruiler verkoopbaar is, stijgt zijn rest waarde. Houd in dat voor de ondernemer de afschrijving over de eerste 5 jaar geringer is. Uiteraard zal dit tot minder "doorberekenen" leiden (kostenbeheersing !!!!!!!!!!).
* Met dit voorstel zijn (een groot deel van) de huidige verenigingen en hobby gebruikers niet de dupe van de verhoging per 1 jan 2005 (tevredenheid over een betrouwbare overheid, zijn tenslotte wel 140.000 eigenaren en hun gezin). Ook het aantal "uitzondering" regeltjes kan beperkt blijven. Hierdoor voorkom je een piekstroom richting sloop. (belasting van het milieu en verminderde belastingsinkomen).
* Er is een relatief groot draagvlak voor deze oplossing. Zeker als ik naar de opkomst in Den Haag kijk.
Kortom, lijkt mij best een interessante discussie. Wij zouden bovenstaande suggestie, graag eens met u bespreken. Bij de LRCH nemen we de belastingsvoorstellen serieus en willen graag mee denken naar een voor iedereen acceptabele oplossing.
* Juist daarom hebben wij ons verdiept in deze materie.
* Juist daarom hebben wij het bovenstaande voorstel c.q suggestie uitgewerkt (en zowel bij "Professionals" als de "Particuliere" eigenaren getoetst).
En nogmaals, 400 % tot 600 % verhoging is echt onacceptabel!!
Met de vriendelijke groeten, Rob Dekker, Land Rover Club Holland.
Hierop hebben André Rouvoet van de Christen Unie en de PvdA positief gereageerd!!!
Mvgr Mattijs