compressiemeter
compressiemeter
Prikkers, paar dagen geleden had ik een vraag over overmatig olieverbruik, bedankt voor de reacties en tips. Ik heb nu een compressiemeter maar hoe doe ik dat en hoe stel ik dan de diagnose? Ik snap dat ik dat ding in het gat van een bougie moet stoppen maar dan? starten of alle bougies eruit en rondslingeren? En dan aflezen, wanneer zit het fout?
Alvast bedankt,
Alex die nu echt aan de slag gaat!
Alvast bedankt,
Alex die nu echt aan de slag gaat!
Re: compressiemeter
hoi
Je moet alle bougies eruithalen, dan starten totdat de meter niet meer oploopt (+/-5x rond). De waardes opschrijven.
Vervolgens een klein beetje olie in de cylinders doen (1X spuiten met een oliespuitje) en dan nogmaals allemaal testen.
De waardes hangen van het type blok dat je hebt af. Als je dat meld weet iemand vast en zeker wel wat de compresssie moet zijn. (meenstal 8 a 9 bar)
Belangrijk is dat er niet veel verschil tussen de verschillende cylinders moet zijn. Tussen de meeting met en zonder olie mag ook niet teveel (+/- 1 bar) verschil zitten, anders zijn je zuigerveren/cylinderwand af.
Groet Frank
p.s. zet de waarden maar op het prikbord dan krijg je wel response
Je moet alle bougies eruithalen, dan starten totdat de meter niet meer oploopt (+/-5x rond). De waardes opschrijven.
Vervolgens een klein beetje olie in de cylinders doen (1X spuiten met een oliespuitje) en dan nogmaals allemaal testen.
De waardes hangen van het type blok dat je hebt af. Als je dat meld weet iemand vast en zeker wel wat de compresssie moet zijn. (meenstal 8 a 9 bar)
Belangrijk is dat er niet veel verschil tussen de verschillende cylinders moet zijn. Tussen de meeting met en zonder olie mag ook niet teveel (+/- 1 bar) verschil zitten, anders zijn je zuigerveren/cylinderwand af.
Groet Frank
p.s. zet de waarden maar op het prikbord dan krijg je wel response
helemaal mee eens, afgezien vandat hele kleine beetje olie, 1 keer spuiten is niet voldoende om de zuigerveren te bereiken in 5 omwentelingen. Ik zou zelf een keer of 4 kiezen. nou ja iig genoeg om je voor te stellen dat de olie die boven op de zuiger ligt ook naar de zuigerveer toe loopt, in die slagen.
Jan Schober
Jan Schober
En waarom niet dan Frank ?
Cheers Bowy
ps moet jij niet studeren
Cheers Bowy
ps moet jij niet studeren
kan wel een heleboel olie, maar daar had jij toch ervaring mee? met een 2 cylinder motor? 
en over dat studeren, vul jij effe aan:
function Y=zoekf(RC)
gew1=1;
gew2=1;
gew3=0.;
global L C R Cl Rl;
L=0.848;
C=122e-12;
R=104;
if RC(1)< 1e7
Cl=abs(RC(1)*1e-12);
else
Cl=1e7
end
Rl=abs(RC(2));
K=1;
F1=quad('vusd',1,3e3);
F2=quad('vusdh',3e3,3e4);
F3=quad('vusdi',1,1e5);
Y = gew3*F3^2+gew1*F1+gew2*F2 +1/(Rl*Cl);

en over dat studeren, vul jij effe aan:
function Y=zoekf(RC)
gew1=1;
gew2=1;
gew3=0.;
global L C R Cl Rl;
L=0.848;
C=122e-12;
R=104;
if RC(1)< 1e7
Cl=abs(RC(1)*1e-12);
else
Cl=1e7
end
Rl=abs(RC(2));
K=1;
F1=quad('vusd',1,3e3);
F2=quad('vusdh',3e3,3e4);
F3=quad('vusdi',1,1e5);
Y = gew3*F3^2+gew1*F1+gew2*F2 +1/(Rl*Cl);
ja zeg ik ga niet ook nog jou studie doen
Cheers bowy die ook ernstige SOG heeft.
Cheers bowy die ook ernstige SOG heeft.
ok bedankt, ik heb de compressie gemeten; 4 x 9 bar, alleen de 2e cilinder iets minder (8,8). Na beetje olie namen ze alle 4 met 1 bar toe. Lijkt me in orde dus. Toen de motor ff laten lopen, nog steeds heel veel rook natuurlijk maar ook druppeltjes olie uit de uitlaat....hoe kan dat?
Alex, die het ff heel zwart inziet allemaal
Alex, die het ff heel zwart inziet allemaal
nou,
er is waarschijnlijk weinig mis met je kleppen, koppakking en cylinders. Die olie heb je net in de motor gegeoten en moet er dus ook weer uit dus das normaal.
Vermeld nog ffe je probleem en wat je al gedaan hebt:
kleppen stellen
ontsteking vervangen stellen
welke motor
benz / gas
groet frank
er is waarschijnlijk weinig mis met je kleppen, koppakking en cylinders. Die olie heb je net in de motor gegeoten en moet er dus ook weer uit dus das normaal.
Vermeld nog ffe je probleem en wat je al gedaan hebt:
kleppen stellen
ontsteking vervangen stellen
welke motor
benz / gas
groet frank
[www.prikpagina.nl]
bedoel je neem ik aan, is wel raar, rijd eens langs iemand met verstand van zaken, want 5l op 100 km moet wel een heel erg goed te vinden oplossing hebben.
groet frank
bedoel je neem ik aan, is wel raar, rijd eens langs iemand met verstand van zaken, want 5l op 100 km moet wel een heel erg goed te vinden oplossing hebben.
groet frank
bedankt,
Ik heb de kleppen gesteld, ontsteking is goed, nieuwe bougies en bedrading, nieuwe bobine...
Het is een benzine en een 3x gelagerd blok.
Ik heb wel 15w40 olie erin gegoten, misschien....
Met vriendelijke groet,
Alex
Ik heb de kleppen gesteld, ontsteking is goed, nieuwe bougies en bedrading, nieuwe bobine...
Het is een benzine en een 3x gelagerd blok.
Ik heb wel 15w40 olie erin gegoten, misschien....
Met vriendelijke groet,
Alex
Gooi er maar eens schenkstroop (20W50) in. ben je denk ik een hele hoop ellende kwijt.
Oh koop die Olie in niet bij de Halfords of zo, dat is bijkans je faillisement.
Ga gewoon naar een automaterialen zaak. geef een (fictieve) bedrijfsnaam op en negen van de tien nog korting ook.
suk6
JW
Oh koop die Olie in niet bij de Halfords of zo, dat is bijkans je faillisement.
Ga gewoon naar een automaterialen zaak. geef een (fictieve) bedrijfsnaam op en negen van de tien nog korting ook.
suk6
JW