Levensduur onbekrachtigd stuurhuis 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
110

Levensduur onbekrachtigd stuurhuis 110

Bericht door 110 »

Kan iemand een indicatie geven van de "normale" levensduur van een onbekrachtigd stuurhuis op een 110 ?

Ik verslijt een stuuhuis per jaar (25.000 Km., met het nodige parkeerwerk in de stad).
Zijn er tips voor het eventueel nastellen van een onbekrachtigd stuurhuis ?

Dank
Chris 110

Re: Levensduur onbekrachtigd stuurhuis 110

Bericht door Chris 110 »

Wat is 'verslijten'? De stuurhuizen staan er om bekend dat ze snel beginnen te lekken. (zo ook de mijne, zoals je weet). Als je een gebruikt, niet lekkend stuurhuis koopt, zal deze ontwtwijffeld al de nodige draaiuurtjes achter de rug hebben, en zal het niet lang duren voor ook dié begint te lekken. Mij werd daarom geadviseerd om te sparen voor een gereviseerd huis (300 euri), en tot die tijd: blijven bijvullen...

gr, Chris 110
www.opwielen.nl
110

Bericht door 110 »

Verslijten als in:
speling krijgen.

En dan zodanig dat de ingaande as (vanaf het stuurwiel) een vrije ruimte "slag" krijgt (stuurspeling).
Het stuurhuis blijft/is wel lekvrij (de keerringen en lagers zijn gewoon los te koop).

Groet
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

die kun je toch stellen? of heb je ze te strak gesteld en zijn ze daardoor weer gaan lekken...

Cheers Bowy
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Midden op het deksel waar ook de vulplug op zit zie je een (borg)moer en een stelschroef, hiermee kun je de speling afstellen.

Dennis B.
110

Bericht door 110 »

Het probleem is voornamelijk de snelle slijtage.
Natuurlijk kan het zo zijn dat het stuurhuis al slecht was, maar na een jaar gebruik is het lager in de Rockershaft geheel weggesleten.

Waarschijnlijk heb ik bij de laatste keer stellen teveel druk op de shaft gezet.
Opvallend was/is overigens wel dat de speling vrij "opeens" ontstond.

Ik hoop dat het huidige stuurhuis lange mee gaat, zijn er nog tips voor het stellen ?
Hoeveel kracht/speling ?
En is er iemand met ervaring in het vervangen van het lager in de rockershaft (het lijkt een vast-geperste as).

Dank
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb zelf geen ervaring in het reviseren van deze stuurhuizen, maar op de prikkers cd1 staat een uitgebreide beschrijving in het 90/110 manual (book4).

Dennis B.
Huub

Bericht door Huub »

Da's wel heel snel, heb in de 110 een oud, voor 150 Euro gekocht, Range Rover stuurhuis zitten dat al 110.000 km in 4 jaar heel blijft. Terwijl de 255 85 16 MT's niet echt gemakkelijk draaien.

Nog een reden om over te gaan op een bekrachtigd?
110

Bericht door 110 »

Die PDF-files heb en gerbruik ik, maar daarin staat niets over eventueel nastellen.

Groet
110

Bericht door 110 »

Ik had altijd iets tegen bekrachtigde stuurhuizen vanwege alle verhalen over lekkage en uitval. Maar vooralsnog kom ik meer problemen tegen bij onbekrachtigde stuurhuizen.

Ik zie eerst maar eens aan hoe het huidige stuurhuis zich houdt, en indien dit vervangen moet worden ga ik waarschijnlijk uitkijken naar een bekrachtigd stuurhuis.

Groet
Anton Rumble

Bericht door Anton Rumble »

Defender stuurhuis is van het wormwiel type, eventuele speling laat zich niet oplossen door de bovenste bout aan te draaien. Met deze bout stel je de spelling op de hoofdas af. Als je deze te vast zet komt je stuur moeilijk terug in de rechtuit stand, wat nog meer corectie met sturen meebrengt.
Als de worm eenmaal versleten is moet je het gehele stuurhuis gewoon vervangen.
Mijn stuurhuis is al 170000 km uit en in goede staat.

Anton
110

Bericht door 110 »

Met die bovenste bout kan je speling die ontstaat door het verslijten van het wormwiel opvangen. Echter: het wormwiel (en het wiel/schijven waar het ingrijpt) verslijt bijna niet.

Dus rest de vraag waarom mijn stuurhuizen zo snel verslijten?
De speling ontstaat, of lijkt te ontstaan, door het verslijten van het lager in de rockershaft. Het lager dat de schijven waar het wormwiel in grijpt doet draaien (en op z'n plaats houdt).
Volgens mij verslijt dit lager als de stelbout te strak staat, er geen olie in het huis zit, er vuil in het lager zit/komt of door ... ?

Het eerste stuurhuis heb ik waarschijnlijk zelf kapot "gesteld", hier was dus onkunde in het spel. Het tweede stuurhuis heb ik zonder iets te veranderen geplaatst en heeft 20.000 Kilimeter goed gewerkt. Na die 20.000 kilometer onstond er speling, ging het sturen zwaar en bleek het lager kapot gedraaid te zijn.

Vraag blijft, voor mij, dus; waarom is dit tweede stuurhuis kapot gegaan ?
Ik kan ervan uitgaan dat het al slecht was toen ik het plaatste (olie was voldoende en nog goed van kleur), maar dat stelt me toch niet geheel gerust.

Ik ben bang dat me niets anders rest dan bezien hoe lang mijn huidige stuurhuis het uithoudt.

Groet
Plaats reactie