Stappenmotor
Stappenmotor
Hallo,
Had van de week een berichtje geplaats en kreeg het advies om de stappen motor te checken
Kwam er achter dat deze niet werkte en het bij ter horst een andere gehaald
Nu kom ik er achter dat deze ook niet uitslaat
Kan ik hem testen door er spanning( 12volt ?? ) op te zetten en zo ja op welke van de vier punten
Verder wou ik ik nog weten wat dit ding precies doet en waar wordtr hij door aan gestuurd
groetjes,
Steffen ( die nu niet kan rijden GRRR )
Had van de week een berichtje geplaats en kreeg het advies om de stappen motor te checken
Kwam er achter dat deze niet werkte en het bij ter horst een andere gehaald
Nu kom ik er achter dat deze ook niet uitslaat
Kan ik hem testen door er spanning( 12volt ?? ) op te zetten en zo ja op welke van de vier punten
Verder wou ik ik nog weten wat dit ding precies doet en waar wordtr hij door aan gestuurd
groetjes,
Steffen ( die nu niet kan rijden GRRR )
Re: Stappenmotor
dialect voor cafe racer
gr arjan
SIII 109 1980
ik denk ook ruiten wisser motor
gr arjan
SIII 109 1980
ik denk ook ruiten wisser motor
Re: Stappenmotor
neehet is een plastic apperaatje en zit op de plenum kamer(soort inlaatspruitstuk maar dan van een injectie motor)
maar als die het niet sta je stil
maar als die het niet sta je stil
Re: Stappenmotor voor een Range?
We zitten wel geintjes te maken maar voorlopig sta jij stil.
Ik heb echt geen idee wat dat ding doet maar krijgt hij überhaupt wel stroom.
Als je een nieuwe gekocht hebt en die doet het ook niet verdenk ik de stroom/signaal toevoer. (wellicht een zekering)
wellicht trap ik een open deur in maar je weet maar nooit.
suk6
JW (wat doet zo'n ding?)
Ik heb echt geen idee wat dat ding doet maar krijgt hij überhaupt wel stroom.
Als je een nieuwe gekocht hebt en die doet het ook niet verdenk ik de stroom/signaal toevoer. (wellicht een zekering)
wellicht trap ik een open deur in maar je weet maar nooit.
suk6
JW (wat doet zo'n ding?)
Re: Stappenmotor voor een Range?
Heb net zitten meten maar hij krijg krap 11 volt
op ding zelf zitten 4 contacten dus moet ff vogelen waar ik er spanning op kan zetten om het motortje zelf te testen
groetz steffen
op ding zelf zitten 4 contacten dus moet ff vogelen waar ik er spanning op kan zetten om het motortje zelf te testen
groetz steffen
Re: Stappenmotor
Wat doet een stappen motor?? als jij je voorruit of achterruit verwarming aan zet, gaat de motor minder toeren draaien, dit lost de stappen motor op door verder open of dicht te gaan.
Deze wordt volgens mij aangestuurd door de computer, maar hoe precies???
ik heb de computer onder mijn daschbord geschroefd, om problemen met water te voor komen, eigenlijk wil ik dat ding helemaal kwijt, gewoon 2 carb's op de 4.0 liter en niet meer op benzine rijden, maar ja, ik ben niet zo thuis in auto electronica
Deze wordt volgens mij aangestuurd door de computer, maar hoe precies???
ik heb de computer onder mijn daschbord geschroefd, om problemen met water te voor komen, eigenlijk wil ik dat ding helemaal kwijt, gewoon 2 carb's op de 4.0 liter en niet meer op benzine rijden, maar ja, ik ben niet zo thuis in auto electronica
Re: Stappenmotor
Steffen,
Je stappenmotor bepaald de gasstand en daarmee dus direct het aantal toeren wat de motor draait. Een veel voorkomende kwaal van die motortjes is dat ze niet netjes in 1 stand blijven staan en dat je stationair toerental gaat zweven. Volgens mij wordt het motortje digitaal aangestuurd dus met een beetje spanning erop zetten kom je niet te weten of hij kapot of werkt. Wat is precies de klacht die je hebt (waarschijnlijk niet aanslaan) ?
Mvrgr, Hugo
Je stappenmotor bepaald de gasstand en daarmee dus direct het aantal toeren wat de motor draait. Een veel voorkomende kwaal van die motortjes is dat ze niet netjes in 1 stand blijven staan en dat je stationair toerental gaat zweven. Volgens mij wordt het motortje digitaal aangestuurd dus met een beetje spanning erop zetten kom je niet te weten of hij kapot of werkt. Wat is precies de klacht die je hebt (waarschijnlijk niet aanslaan) ?
Mvrgr, Hugo
Re: Stappenmotor
op dit moment wil hij niet meer aanslaan.
had vorige week een back fire en sinds dien liep hij zeer slecht tot niet met de anwb er bij gehaald en die kwam tot de conclusie dat de air flow meter naar z'n frootje was heb deze vervangen en toen liep hij weer alleen als ik hem in z'n D zet zakte hij in toeren en slaat af
nu hoorde ik van Rangie dat het de stappen-motor kan zijn heb hem er uitgedraaid op contact gezet (hij zou dan moeten uitslaan) maar doet niks.
Spanning op de stekker is krap 11 volt (op twee van de vier contacten)
groetjes
steffen
had vorige week een back fire en sinds dien liep hij zeer slecht tot niet met de anwb er bij gehaald en die kwam tot de conclusie dat de air flow meter naar z'n frootje was heb deze vervangen en toen liep hij weer alleen als ik hem in z'n D zet zakte hij in toeren en slaat af
nu hoorde ik van Rangie dat het de stappen-motor kan zijn heb hem er uitgedraaid op contact gezet (hij zou dan moeten uitslaan) maar doet niks.
Spanning op de stekker is krap 11 volt (op twee van de vier contacten)
groetjes
steffen
Re: Stappenmotor voor een Range?
Steffen,
Ik heb niet veel verstand van een Range, ik heb zelf een serie IIA en daar zit geen stappenmotor in. Maar een stappenmotor werkt meestal in combinatie met een andere stappenmotor, het is a.h.w. een gever en een ontvanger.
De ene stappenmotor neemt een bepaalde stand aan en de andere volgt hem.
Spanning op een stappenmotor zetten heeft geen enkele zin hij gaat er niet van draaien.De naam stappenmotor geeft al aan dat hij iets in kleine stapjes versteld.
Probeer aan de hand van een schema er achter te komen waar de vier touwtjes
naar toe gaan, wellicht dat je er zo achter kan komen waar de stappenmotor door aangestuurd wordt.
succes Leo.
Ik heb niet veel verstand van een Range, ik heb zelf een serie IIA en daar zit geen stappenmotor in. Maar een stappenmotor werkt meestal in combinatie met een andere stappenmotor, het is a.h.w. een gever en een ontvanger.
De ene stappenmotor neemt een bepaalde stand aan en de andere volgt hem.
Spanning op een stappenmotor zetten heeft geen enkele zin hij gaat er niet van draaien.De naam stappenmotor geeft al aan dat hij iets in kleine stapjes versteld.
Probeer aan de hand van een schema er achter te komen waar de vier touwtjes
naar toe gaan, wellicht dat je er zo achter kan komen waar de stappenmotor door aangestuurd wordt.
succes Leo.
Re: Stappenmotor
De stappenmotor regelt de hoeveelheid lucht bij stationair draaien om zo het toerental konstant te houden. Hij wordt aangestuurd met 4 draden vanuit de ECU (computer).
Een stappenmotor heet zo omdat hij kleine stappen maakt. Intern zitten een paar spoelen rondom de rotor, en door steeds spanning te zetten op een volgende spoel kan je de rotor steeds een stapje verder trekken. Hij gaat dus niet draaien als je er een vaste spanning op zet.
Misschien is je nieuwe stappenmotor ook defect (dat zijn ze geloof ik nogal vaak), of de ECU of bedrading is defect.
Wouter
Een stappenmotor heet zo omdat hij kleine stappen maakt. Intern zitten een paar spoelen rondom de rotor, en door steeds spanning te zetten op een volgende spoel kan je de rotor steeds een stapje verder trekken. Hij gaat dus niet draaien als je er een vaste spanning op zet.
Misschien is je nieuwe stappenmotor ook defect (dat zijn ze geloof ik nogal vaak), of de ECU of bedrading is defect.
Wouter
Re: Stappenmotor
Ik heb even in de Manual gekeken bij deze stationair toerental regelaar.
Even voor een ieder: Voor zover ik weet is het bij de 3,9 V8i geen stappenmotor die de aanslag van de gasklep regelt zoals meestal het geval is. Ik het geval van de V8 zit er een BY-pass klep achterop de 'inlaat-plenum-kamer' deze klep zorgt voor een lucht-by-pass waardoor de het stationair toerental wordt aangepast.
Stukje uit het boek:
..........Engine idle speed is controlled by a by-pass air valve located on the rear of the inlet plenum chamber. The by-pass air valve maintains the engine idle speed constant when differing loads are applied to the engine, such as when the aircontitioning system or the headlights are switched on. When the valve is energised by the ECU, extra air passes into the inlet manifold - this fools the system into supplying more fuel, raising the idle speed...........
Dus waarschijnlijk kun je controleren of hij wordt aangestuurd. Als je de motor stationair laat lopen in P (dat doet hij wel als ik je goed begrijp) meet je de spanning op alle pinnetjes. Zet nu de verlichting (of airco) aan en controleer of er spanning op één van de andere pinnentjes komt te staan.
Je kunt ook de by-pass klep eraf halen, gat in plenum-kamer (gedeeltelijk) dichthouden motor starten. Naar de klep kijken als de verlichting (of airco) wordt aangezet. Moet ergens op reageren, eventueel nog de hoeveelheid lucht door het gat in de plenum-kamer varieren (daar moet hij ook op gaan regelen).
Even voor een ieder: Voor zover ik weet is het bij de 3,9 V8i geen stappenmotor die de aanslag van de gasklep regelt zoals meestal het geval is. Ik het geval van de V8 zit er een BY-pass klep achterop de 'inlaat-plenum-kamer' deze klep zorgt voor een lucht-by-pass waardoor de het stationair toerental wordt aangepast.
Stukje uit het boek:
..........Engine idle speed is controlled by a by-pass air valve located on the rear of the inlet plenum chamber. The by-pass air valve maintains the engine idle speed constant when differing loads are applied to the engine, such as when the aircontitioning system or the headlights are switched on. When the valve is energised by the ECU, extra air passes into the inlet manifold - this fools the system into supplying more fuel, raising the idle speed...........
Dus waarschijnlijk kun je controleren of hij wordt aangestuurd. Als je de motor stationair laat lopen in P (dat doet hij wel als ik je goed begrijp) meet je de spanning op alle pinnetjes. Zet nu de verlichting (of airco) aan en controleer of er spanning op één van de andere pinnentjes komt te staan.
Je kunt ook de by-pass klep eraf halen, gat in plenum-kamer (gedeeltelijk) dichthouden motor starten. Naar de klep kijken als de verlichting (of airco) wordt aangezet. Moet ergens op reageren, eventueel nog de hoeveelheid lucht door het gat in de plenum-kamer varieren (daar moet hij ook op gaan regelen).
Re: Stappenmotor
Weet je trouwens helemaal zeker dat het lucht-inlaat-circuit nog helemaal goed lucht-dicht is?
Ik heb ook ervaring met back-fire's
, bij mij is ook een keer (bij een 'echte' klap) het hele inlaat circuit uit-elkaar geklapt.
Controleer dus alle slangen van het inlaat systeem op scheuren en de bevestiging / de plenum kamer op barsten (kan ook stuk gaan door een flinke backfire)
Zorg er zo-wie-zo voor dat:
- bougies
- bougie-kabels
- rotor
- verdeler
- bobine-bedrading
100% in orde zijn als je op gas rijdt! dit voorkomt een hoop ellende (= back-fires)
Ik heb ook ervaring met back-fire's

Controleer dus alle slangen van het inlaat systeem op scheuren en de bevestiging / de plenum kamer op barsten (kan ook stuk gaan door een flinke backfire)
Zorg er zo-wie-zo voor dat:
- bougies
- bougie-kabels
- rotor
- verdeler
- bobine-bedrading
100% in orde zijn als je op gas rijdt! dit voorkomt een hoop ellende (= back-fires)
Re: Stappenmotor
Nou op t moment wil hij niet eens meer starten,maar zal morgen ook nog eens goed het inlaat cirquit checken weet wel dat alle slangeng goed zijn.
groetz
steffen
groetz
steffen
Re: Stappenmotor
er zit een slangetje op de achter kant van de plenum kamer, deze knalt er ook vaak vanaf, en er zit er 1 verstopt onder het gasklep mechanisme