LPG SIII

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan

LPG SIII

Bericht door Jan »

Hallo,
Ik heb een 88SIII, en zit te twijfelen tussen gas inbouwen of een diesel in te bouwen.
moet er een gas kop op of is een toevoeg middel ok?
wat gebruikt een 2.2 diesel?
kortom wat zijn de voor en tegens?
alvast bedankt Jan.
Serious IIa

Re: LPG SIII

Bericht door Serious IIa »

Hoi Jan

Ikzelf zou altijd voor gas/benzine gaan maar er zijn ongetwijfeld ook voldoende prikkers die dat anders zien

Vraag is hoe wil je de auto gaan gebruiken (dat zegt veel over met wat voor soort motor je toekunt (veel km? dagelijkse auto? alleen evenementen? zwaar terrein? etc)

Voor gas hoef je in principe geen gaskop te monteren vaak gaat de oude kop gemakkelijk nog 50d km mee. (hoe wil je trouwens een toevoeging doen in de lpg???

Cheers bowy
Jan

Bericht door Jan »

er zit een 2.2 in, en ik gebruik hem dagelijks.
Ik zag op een gasinbouw site dat het nu mogelijk is om een toevoeging bij het gas te doen, dat is waarschijnlijk beter voor je uitlaatklepzitting.
Derko

Bericht door Derko »

Jan schreef:
>
> Hallo,
> Ik heb een 88SIII, en zit te twijfelen tussen gas inbouwen of
> een diesel in te bouwen.
> moet er een gas kop op of is een toevoeg middel ok?
De kop moet geharde klepzittingen hebben (is gas kop), echter je kunt eerst je oude kop oprijden om hem vervolgens te laten reviseren.

> wat gebruikt een 2.2 diesel?
Ongeveer 1 op 9

> kortom wat zijn de voor en tegens?
+ Diesel
Onderhouds arm, (geen storingsgevoelige onderdelen zoals carburateur of ontsteking)

- Diesel
Veel herrie, op kruissnelheid is een normaal gesprek voeren niet mogelijk.
Weinig vemogen
Lage kruissnelheid, 70 tot 80, kan op de snelweg vrachtverkeer niet bijhouden.

+ Gas
Kost minder dan de helft van een liter diesel
Motor maakt minder herrie
Kruissnelheid van 90

- Gas
Inbouwkosten, €1000 tot €1200 euro, (kan mogelijk weggestreept worden tegen de vervangende diesel motor).
Ruimte verlies in of onder de auto.
Storings gevoeliger.

Door de lage kruissnelheid werd ik regelmatig door vrachtverkeer ingehaald, waardoor vaak gevaarlijke situaties ontstonden. Dit is uiteindelijk ook de de reden geweest dat ik het dieseltje heb verkocht.

Derko
jan

Bericht door jan »

Misschien een overdrive om de kruissnelheid hoger te krijgen?
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Jan het probleem is dat een diesel dood loopt in de wind en benzine ook maar wat later, een gezond benzine blok kan makkelijk een kruissnelheid van 90 aan maar plankgas moet hij ongeveer 110 kunnen.....

Als je hem dagelijks gebruikt zou ik voor een LPG variant gaan,maakt de auto een stuk comfortabeler (stiller) en kun je beter meekomen met het verkeer. (per km rijdt je ook iets goedkoper) storingsgevoeligheid valt volgens mij wel mee , gewoon regelmatig onderhoud doen en je staat nooit stil.

Cheers bowy
jan wolters

Bericht door jan wolters »

Beste Jan,

Heb sinds mei een serie 3- 88 en net gas in laten bouwen.
Loopt perfect en inderdaad een stuk rustiger. Wel wat vermogensverlies t.o.v. benzine maar wel veel comfortabeler.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met dieselseries.
Wat mij betreft is gas een aanrader.

Groeten,

Jan Wolters
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een ander voordeel van de 2.25 benzine is dat hij gemiddeld langer meegaat als de diesels.

Dennis B.
jan

Bericht door jan »

hoi jan,

waar heb je dat laten doen?
wat voor tank(en) heb je inlaten bouwen?
wat is het verbruik?
hoe ver rij je op een tank?
alvast bedankt jan.
jan

Bericht door jan »

hoi dennis,
zijn die diesels dan zo slecht? een diesel moet toch wel 2ton kunnen doen.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Wat heet slecht, het gros van de (vooral ex-leger) diesels haalt de 200.000 km niet.
Mijn eigen 2.25 diesel zit er nu ruim 250.000 km in en doet het nog prima, dus het kan meevallen.
De benzineblokken zijn gewoon een stuk sterker, het onderblok is exact gelijk aan die van de diesel. Dat zegt genoeg over te verwachten levensduur.
Als je toch besluit om een diesel te kopen, let er dan wel op dat je geen "gereviseerd" ex-leger blok koopt. Het Nederlandse leger had zo z'n eigen gedachten over de revisies, met brekende en kromme krukassen bij lage kilometrages tot gevolg.
De beste keuze voor een 2.25 diesel blijft een 5x gelagerde. Hier is het zwakke punt ( de krukas) verholpen.
Maar als je een goed benzineblok hebt zou ik die er zeker in laten zitten, betrouwbaar, duurzaam en origineel.

Dennis B.
raymond

Bericht door raymond »

Als je toch kiest voor een gasauto, probeer dan eens een v8. Deze motoren hebben een vermogen van minimaal 100 pk op gas (max .400 op benz.) en zijn relatief goedkoop. Mijn gaspotje loopt 1:5 en rijdt bij 110 km/h. De max snelheid licht ergens nabij de 140.
Er moeten bij een serie III wel wat uiterlijke aanpassingen plaatsvinden.

vr. gr. Raymond
P&O - 109V8

Bericht door P&O - 109V8 »

hoi raymond

komend voorjaar wil ik ook graag gas laten inbouwen in onze 109V8
kun jij een bedrijf aanbevelen dat ervaring heeft met deze motoren, en hoeveel zou het inbouwen gaan kosten (zat te denken aan een >100 liter tank) ?

groeten,
peter
peter

motor

Bericht door peter »

hallo,

die motor kan op ameland draaiend worden bekeken.
Frans Herlé

Bericht door Frans Herlé »

Jan,
Ik rijd nu twee jaar met mijn 109 op LPG, 120 liter tank, 1150 euro inbouw kosten, verbruik 1:5 en klepspeling regelmatig controleren.
Ik rijd nooit op benzine en start ook gewoon op gas, merk ook geen verschil als ik overschakel naar benzine. Ik heb de ontsteking 3º vroeger gezet.
In het buitenland is het wel lastiger en duurder LPG te tanken.
Groet Frans Herlé Military Carawagon.
raymond

Bericht door raymond »

Er zullen ongetwijfelt diverse inbouwstations zijn of probeer eens te zoeken bij rovers sd1 naar rene winters die is ook enorm handig met een rover v8.

bij mij zat de gastank er al in.

vr. gr. Raymond
Frank

Bericht door Frank »

Hoi

Jeroen heeft laatst gas in Zijn RR laten inbouwen, in hoogeveen, weet niet meer precies bij wie maar een forum search op RR en gas moet het wel laten zien. Dit bedrijf heeft veel ervaring met de v8 op gas en met 120 liter tank koste het 1400 euro.

groet frank
Mike

Bericht door Mike »

Het is niet sterker (benzine), het is minder belast dan de diesel vanwege de lagere compressie verhouding.. Toch Dennis?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Inderdaad Mike, een 2.25 benzine wordt lager belast terwijl het blok in principe hetzelfde is. Ook het hele verbrandingsproces van een benzineblok verloopt gelijkmatiger, waardoor alles wat aangenamer belast wordt.

Dennis B.
Arie SIII88Ducktarie

Bericht door Arie SIII88Ducktarie »

Ola Ja,

Ik rij al jarfen ALLEEN op LPG, gebruik nooit benzine.
Is een 88 2,25ltr 5xgelagerd blok uit '85.
Rij er dagelijks woon/werkverkeer mee, 52 km p/d en als ik de ruimte heb rij ik zo'n 100/ 110. Geen problemen mee.
Storingsgevoeliheid is hoofdzakelijk je bedrading en de schakelaars en de massa hier en daar, maar daar heeft iedereen last van.
Sinds een jaartje alles electrotechnisch onder de knie, en heb het afgelopen jaar dan ook geen noemenswaardige storingen gehad.
Alleen de ruimte die je tank achterin inneemt is nogal groot.
Ikzelf heb een 85 ltr.tankje erin, kan ik zo'n 5 dagen naar m'n werk mee op en neer.
Als je je ga intrap, windje mee, rij je algauw 110.Maar dan wel 1 : 4, 1:5 !!.

Groetjes,
Arie Hardam
LimaWhiskey

Bericht door LimaWhiskey »

Wat een groot aantal liefhebbers van een benzineblok.
Ik ga voor diesel. Waarom? De eenvoud.
Andries
jan wolters

Jan,

Ik heb hen laten inbouwen bij Agion in Hengelo (074-42429387).
Het is een nieuwe 80 liter tank. Je kunt er 60 liter netto in tanken.
Met lange ritten haal ik 320 km met een tank dus zeg maar 1 op 5+.
Het merk weet ik niet, zal ik nog nakijken. De tank ligt dwars achter de voorzittingen waardoor twee stoeltjes niet meer bruikbaar zijn.
Blijven toch nog 5 zitplaatsen over maar dat moeten wel goede vrienden of laroliefhebbers zijn.
Kosten 1000 euro en je krijgt hem gekeurd terug.
De garage ziet er niet uit maar levert goed werk.

Groet,

Jan
jan wolters

Jan

Voor de zekerheid ergens tussen de berichten staat mijn antwoord op je vragen.

Groet,

Jan
Polly

Bericht door Polly »

Rij ook op gas 5x gelagerd blok. Cilinder kop is aangepast. Verbruik 1 op 6 na installatie van Lumenition elektronisch ontsteking.Jan schreef:
>
> Hallo,
> Ik heb een 88SIII, en zit te twijfelen tussen gas inbouwen of
> een diesel in te bouwen.
> moet er een gas kop op of is een toevoeg middel ok?
> wat gebruikt een 2.2 diesel?
> kortom wat zijn de voor en tegens?
> alvast bedankt Jan.
Plaats reactie