27 mc
27 mc
beste prikkers,
Heb op de rommelmarkt een 27 mc bakkie gekocht. (nooit doen natuurlijk)
Heb hem onder het dashbord geschroefd en een antenne goede aangesloten.
De stroom haal ik van het dashbord uit de rode en de zwarte bus.
Ik krijg een zwak signaal veel te zacht voor de laro.
Doe ik iets fout? Of gewoon een miskoop?
Iemand van jullie ervaring met het aansluiten?
Het betreft een ALAN 54e.
Alvast dank.
Jan Wolters
Heb op de rommelmarkt een 27 mc bakkie gekocht. (nooit doen natuurlijk)
Heb hem onder het dashbord geschroefd en een antenne goede aangesloten.
De stroom haal ik van het dashbord uit de rode en de zwarte bus.
Ik krijg een zwak signaal veel te zacht voor de laro.
Doe ik iets fout? Of gewoon een miskoop?
Iemand van jullie ervaring met het aansluiten?
Het betreft een ALAN 54e.
Alvast dank.
Jan Wolters
Wordt er uberhaupt veel ge-27 mc'd?
Zijn er veel Land Rover rijders die een bakkie gebruiken?
Bob
Bob
Re: Wordt er uberhaupt veel ge-27 mc'd?
Volgens mij heeft 50% van de prikkers zo'n ding is mijn ervaringen in de konvooien naar de prikkersdag..... helaas is 80% van wat er doorgezegd wordt oeverloos gewauwel (zorg dat je uit het bereik van Karin en Jorrit Keus blijft of zet hem dan uit! )
Cheers Bowy
Cheers Bowy
Jij bent weer goed bezig met je vrienden vandaag!
Heb je trouwens al een bijrijder gevonden voor de 31e?
Bob
Heb je trouwens al een bijrijder gevonden voor de 31e?
Bob
Interessant, maar technisch ben ik nog geen steek verder.
Groeten
jan.
Groeten
jan.
Re: 27 mc
Je antenne moet uitgedipt worden dit kun je doen met behulp van een SWR meter. Deze zijn her en der wel te lenen of anders voor niet al te veel geld te koop. Meestal zijn er in je regio wel zendammateurs die je willen helpen, vinden ze leuk.
Verder kan ik je zo ook helaas weinig helpen.
Verder kan ik je zo ook helaas weinig helpen.
haha karin en jorrit weten wel wie het zegt hoor de man die de hele reis aan het sleutelen was
Cheers bowy
ps wedden dat hans nu met een filmpje komt
Cheers bowy
ps wedden dat hans nu met een filmpje komt
Je moet zorgen dat je antenne 1 op 1 staat.
Het schijnt heel goed met je S meter of squel (niet de letjes maar de meter) te kunnen.
Het uitslaan van de meter moet bij het hoogste en laagste kanaal even ver uitslaan.
Tenminste dit zecht de uitleg bij mijn bak.
op je antenne zit een schuifstuk welke soms een stukje uit of ingeschoven moet worden.
Zorg verder dat je bak en antenne goed aarde.
zorg dat alle stekkers goed gesoldeerd zitten.
sluit de bak rechtstreeks naar de accu met een voldoende dikke kabbel. zo voorkom je veel ruis.
Belangrijk om alle electromoter goed van massa te voorzien, daar ze vaak storen bij zenden of ontvangen.
Anton
Het schijnt heel goed met je S meter of squel (niet de letjes maar de meter) te kunnen.
Het uitslaan van de meter moet bij het hoogste en laagste kanaal even ver uitslaan.
Tenminste dit zecht de uitleg bij mijn bak.
op je antenne zit een schuifstuk welke soms een stukje uit of ingeschoven moet worden.
Zorg verder dat je bak en antenne goed aarde.
zorg dat alle stekkers goed gesoldeerd zitten.
sluit de bak rechtstreeks naar de accu met een voldoende dikke kabbel. zo voorkom je veel ruis.
Belangrijk om alle electromoter goed van massa te voorzien, daar ze vaak storen bij zenden of ontvangen.
Anton
Ik sluit me bij Gerda aan....
Zorg ervoor dat je een goede stroomvoorziening naar je bak hebt, bij mij gaat ie via de aanstekerplug. Daarnaast als je de antenne monteert moet je het voetje ( van je antenne) monteren op een plek die vrij staat, dat wil zeggen je antenne geeft golven af en ontvangt golven die niet geblokkeerd moeten worden. Ook moet je het metaal blank maken waar je voetje staat ( niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant bijvoorbeeld: als je de antenne op je dak zet moet je in de cabine op de plaats waar de moer contact maakt met je dak het metaal kaal maken).
Zorg voor een goede massa dat krijg je door de kabel van je antenne goed te solderen op de stekkers, de aansluiting op de bak ( kabel strippen en de metalen geweven draden terugvouwen dan blijft de geïsoleerde binnenkern over die je dan weer een stukje srtipt en soldeert aan het mannelijke deel van de stekker, nadat je de draad in de stekker geschroefd hebt) ook bij solderen van de aansluiting van het voetje doen.
Daarna ga je met een SWR meter de antenne afstellen ( dippen).
Als je deze zelf niet hebt is er altijd wel iemand in de buurt die je kan helpen moi bijvoorbeeld als je in de buurt woont ( ik zit in de buurt van Dordrecht)
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
suk6
Robb
Zorg ervoor dat je een goede stroomvoorziening naar je bak hebt, bij mij gaat ie via de aanstekerplug. Daarnaast als je de antenne monteert moet je het voetje ( van je antenne) monteren op een plek die vrij staat, dat wil zeggen je antenne geeft golven af en ontvangt golven die niet geblokkeerd moeten worden. Ook moet je het metaal blank maken waar je voetje staat ( niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant bijvoorbeeld: als je de antenne op je dak zet moet je in de cabine op de plaats waar de moer contact maakt met je dak het metaal kaal maken).
Zorg voor een goede massa dat krijg je door de kabel van je antenne goed te solderen op de stekkers, de aansluiting op de bak ( kabel strippen en de metalen geweven draden terugvouwen dan blijft de geïsoleerde binnenkern over die je dan weer een stukje srtipt en soldeert aan het mannelijke deel van de stekker, nadat je de draad in de stekker geschroefd hebt) ook bij solderen van de aansluiting van het voetje doen.
Daarna ga je met een SWR meter de antenne afstellen ( dippen).
Als je deze zelf niet hebt is er altijd wel iemand in de buurt die je kan helpen moi bijvoorbeeld als je in de buurt woont ( ik zit in de buurt van Dordrecht)
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
suk6
Robb
Als het zwak is dan is de eindspoel kapot, die versterkt het uitgaande signaal. Deze zorgt ook voor de ontvangst. Verder kun je kijken dat je de antenne op een ijzeren voet heb staan. Die van mij staat op het scharnier van het raam, dat is het scharnier waar normaal het raam op draait als je het raam naar beneden klapt. Maar dat doe ik toch nooit, ik rij meestal te hard (snel) 90 tot 120km met mijn 88 diesel.
jo
jo
Volgens mij heb jij al een bij rijder of niet
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[www.lr-Annabel.nl]
Jan,
de ALAN 54e zou geen slechte bak moeten zijn; het is een bekend merk.
Ikzelf heb voor mijn Series 3 enige maanden geleden een Midland 38E 27 Mc aangeschaft (nieuw) en heb geen enkel probleem. Ik heb echter wel een specifieke antenne gekocht (Firestick Omega 27) waarvoor geen aarding nodig was (specifiek handig voor polyester kampeerauto's en aluminium daken van Land Rovers). Kosten: ca. 50-60 Euro (nieuw), maar dan heb je ook wat. Die van mij heeft een SWR van 1,1 en dat is heel goed, want je streeft naar < 1,5. De ander 'truc', die ik uitgehaald heb is een 6 Watt speakertje aan de deurstijl. Hoe hard je ook rijd, zo hoor je de radio toch.
Tot op heden heb ik sporadisch gebruik gemaakt van de 27 Mc radio. Ik vond het erg handig bij het terreinrijden tijdens de DLRS: luisterend naar kanaal 16 wist je meteen als er iemand vast zat en/of dat de route verlegd was. Echter, ik heb hem ook aan gehad tijdens de 1e Sallandse Series Toertocht (Wijhe) en tijdens dat 'bolletje-pijlte' evenement was daarover niets afgesproken. Gevolg, er reden binnen ca. 10 km. afstand diverse groepjes Land Rovers rond, waarvan ik de meeste mensen niet kende, maar waarvan wel vaak 3-4 mensen reageerden op oproepen. Maar... zaten die nu in mijn groepje of reden die 4 km, verderop (en zaten ze voor mij of achter mij?) Kortom, wil dat goed werken, moet er iets afgesproken worden (of je moet veel mensen kennen)
Mvg
Harry & de 'RUS'
de ALAN 54e zou geen slechte bak moeten zijn; het is een bekend merk.
Ikzelf heb voor mijn Series 3 enige maanden geleden een Midland 38E 27 Mc aangeschaft (nieuw) en heb geen enkel probleem. Ik heb echter wel een specifieke antenne gekocht (Firestick Omega 27) waarvoor geen aarding nodig was (specifiek handig voor polyester kampeerauto's en aluminium daken van Land Rovers). Kosten: ca. 50-60 Euro (nieuw), maar dan heb je ook wat. Die van mij heeft een SWR van 1,1 en dat is heel goed, want je streeft naar < 1,5. De ander 'truc', die ik uitgehaald heb is een 6 Watt speakertje aan de deurstijl. Hoe hard je ook rijd, zo hoor je de radio toch.
Tot op heden heb ik sporadisch gebruik gemaakt van de 27 Mc radio. Ik vond het erg handig bij het terreinrijden tijdens de DLRS: luisterend naar kanaal 16 wist je meteen als er iemand vast zat en/of dat de route verlegd was. Echter, ik heb hem ook aan gehad tijdens de 1e Sallandse Series Toertocht (Wijhe) en tijdens dat 'bolletje-pijlte' evenement was daarover niets afgesproken. Gevolg, er reden binnen ca. 10 km. afstand diverse groepjes Land Rovers rond, waarvan ik de meeste mensen niet kende, maar waarvan wel vaak 3-4 mensen reageerden op oproepen. Maar... zaten die nu in mijn groepje of reden die 4 km, verderop (en zaten ze voor mij of achter mij?) Kortom, wil dat goed werken, moet er iets afgesproken worden (of je moet veel mensen kennen)
Mvg
Harry & de 'RUS'