Hallo, ik heb een vraag over het stellen van de wiellagers. Is er misschien een betrouwbare methode om de wiellagers op te spannen zonder een momentsleutel te gebruiken? Ik heb namelijk wel een pijpsleutel in de juiste maat, maar daar past uiteraard geen momentsleutel op. Ik heb er nu een afgesteld met de velg + band op de naaf, en dan lijkt het goed afgesteld ( band draait 2 a 3 rondjes en remt dan geleidelijk af, als je er een slinger aan geeft), maar nu ik de velg er weer af heb, lijkt het voor mijn gevoel allemaal erg vast te zitten. Het gaat om een series 2a 88 inch.
groeten Paul Soogelee
wiellagers stellen
Re: wiellagers stellen
Je hebt helemaal geen momentsleutel nodig voor het afstellen van de wiellagers, afgezien van het aanzetten van de wielmoeren dan.
De wiellagers horen gemonteerd te worden met een axiale speling van 0,05 tot 0.1 mm. Dit is te bepalen met een klokmicrometer met statief. Als je de wielen maar 2 a 3 keer rond kan draaien en de remmen lopen niet aan, dan staan de wiellagers waarschijnlijk onder voorspanning. En dat mag niet in deze toepassing.
Dennis B.
De wiellagers horen gemonteerd te worden met een axiale speling van 0,05 tot 0.1 mm. Dit is te bepalen met een klokmicrometer met statief. Als je de wielen maar 2 a 3 keer rond kan draaien en de remmen lopen niet aan, dan staan de wiellagers waarschijnlijk onder voorspanning. En dat mag niet in deze toepassing.
Dennis B.
De eerste naafmoer geheel vast draaien.Trommel (zonder wiel ) rond draaien.
Moer een kwartslag terug draaien.Borgen. Tweede moer vast zetten en borgen.
Wiel er op. Is er geen speling voelbaar.Is het zaakje oke. Anders eerste moer iets straker.Vergeet niet genoeg vet in de naaf te doen.
W-K
Moer een kwartslag terug draaien.Borgen. Tweede moer vast zetten en borgen.
Wiel er op. Is er geen speling voelbaar.Is het zaakje oke. Anders eerste moer iets straker.Vergeet niet genoeg vet in de naaf te doen.
W-K
Na het stellen een proefrit van 10 km en voelen of de naaf niet warm wordt,
als hij warm is, dan staan de lagers zeker te strak! Op nieuw afstellen. Indien niet warm na ongeveer 100 km voelen (met van de vloer gekrikt wiel) aan het wiel of er speling op zit. Een heel klein beetje speling (minder als .5 mm aan de bandrand is geen probleem) anders opnieuw stellen.
Groetjes,
HUub
als hij warm is, dan staan de lagers zeker te strak! Op nieuw afstellen. Indien niet warm na ongeveer 100 km voelen (met van de vloer gekrikt wiel) aan het wiel of er speling op zit. Een heel klein beetje speling (minder als .5 mm aan de bandrand is geen probleem) anders opnieuw stellen.
Groetjes,
HUub