ramsey lier
ramsey lier
Hallo,
Ik heb afgelopen weekend een 2e hand ramseylier gekocht van ca. 20 jaar oud.
Het is een 24 v uitvoering met wormwieluitvoering; de breedte is 65 cm.
Voor de inbouw heb ik de volgende vragen:
- is een aansluiting op de dubbele accu's van een LW voldoende?
- kan je op de startmotor aansluiten of beter naar de accu's?
- is een hoofdschakelaar gewenst, of geeft deze alleen spanningverlies en weerstand?
- de lier is 65 cm breed, tussen je chasis heb je bij een LW 63 cm beschikbaar; mag je na de bevestingpunten van je bladveren het chasis verjongen en dit aan de buitenzijde versterken,?
- als je de lier naar voren brengt, wordt een LW dan niet 'topzwaar'?
- kan iemand uit de beperkte informatie misschien aangeven welk type of serie dit is?
Alle informatie en antwoorden zijn van harte welkom!!!
Bedankt,
Andreas LW '79
Ik heb afgelopen weekend een 2e hand ramseylier gekocht van ca. 20 jaar oud.
Het is een 24 v uitvoering met wormwieluitvoering; de breedte is 65 cm.
Voor de inbouw heb ik de volgende vragen:
- is een aansluiting op de dubbele accu's van een LW voldoende?
- kan je op de startmotor aansluiten of beter naar de accu's?
- is een hoofdschakelaar gewenst, of geeft deze alleen spanningverlies en weerstand?
- de lier is 65 cm breed, tussen je chasis heb je bij een LW 63 cm beschikbaar; mag je na de bevestingpunten van je bladveren het chasis verjongen en dit aan de buitenzijde versterken,?
- als je de lier naar voren brengt, wordt een LW dan niet 'topzwaar'?
- kan iemand uit de beperkte informatie misschien aangeven welk type of serie dit is?
Alle informatie en antwoorden zijn van harte welkom!!!
Bedankt,
Andreas LW '79
Re: ramsey lier
Ik zou hem rechtstreeks op beide accu's zetten met een goede hoofdschakelaar er tussen (alleen tussen de plus).
Naar voren lijkt mij niet verstandig, dan wordt je draaicirkel nog groter, denk dat ik hem op het chassis zou zetten, met evt een kabelgeleider naar beneden, zorg dan wel voor een goede geleider anders gaat de kabel kapot.
Jan Schober
Naar voren lijkt mij niet verstandig, dan wordt je draaicirkel nog groter, denk dat ik hem op het chassis zou zetten, met evt een kabelgeleider naar beneden, zorg dan wel voor een goede geleider anders gaat de kabel kapot.
Jan Schober
Ik heb zelf onlangs ook zo'n oud beestje op de kop getikt. Schijnt wel een taai rakker te zijn.
Een lier moet je altijd direct op de accu zetten met voldoende dikke bedrading. Er gaat nogal wat ampere doorheen. Ongeveer 200 of zo.
Een schakelaar is natuurlijk een must. Bij problemen en voor de veiligheid. Ook deze moet erg veel amper kunnen hebben. Dus een zware schakelaar. ongeveer € 65.00 kosten ze.
Wat de bevestiging betreft daar kan ik je niet zo veel over vertellen. Simon van Elephant heet die van mij gemaakt. Misschoen kun je hem eens vragen.
Succes
Een lier moet je altijd direct op de accu zetten met voldoende dikke bedrading. Er gaat nogal wat ampere doorheen. Ongeveer 200 of zo.
Een schakelaar is natuurlijk een must. Bij problemen en voor de veiligheid. Ook deze moet erg veel amper kunnen hebben. Dus een zware schakelaar. ongeveer € 65.00 kosten ze.
Wat de bevestiging betreft daar kan ik je niet zo veel over vertellen. Simon van Elephant heet die van mij gemaakt. Misschoen kun je hem eens vragen.
Succes
ik heb net als jullie de zelfde die ik overgins nog steets aan het opknappen ben(waar ik ff niet aan toe kom omdat me laro de afgelopen maanden de aandacht vroeg).
ik zou hem alleen niet op de auto accu s aansluiten maar een aparte set plaatsen
zodat ik in alle gevallen de auto wer kan starten.
verder als je relais gebruikt hoef je niet van die enorme dikke kabels te gebruiken (ff zoeken hebben we het eerder over gahad)
het monteren doe ik voor het grootste deel aan de bumper (verstevigen natuurlijk)
groeten ivar
www.landroversite.tk
ik zou hem alleen niet op de auto accu s aansluiten maar een aparte set plaatsen
zodat ik in alle gevallen de auto wer kan starten.
verder als je relais gebruikt hoef je niet van die enorme dikke kabels te gebruiken (ff zoeken hebben we het eerder over gahad)
het monteren doe ik voor het grootste deel aan de bumper (verstevigen natuurlijk)
groeten ivar
www.landroversite.tk
hoi Andreas,
Zelf heb ik zelf ook zo'n ramsey, ik heb hem alleen net boven het chassis geplaatst door een plaat tussen de chassis uitsteeksels te maken waar de lier met pootjes bovenop staat. De liermotor die licht dan net op het chassis. Hij staat dan wel wat hoger maar dat heeft voor mij nooit geen problemen opgeleverd. Dat liertje van mij is er altijd op blijven staan ondanks dat ik een keer een disco td5 uit een poel bij spaarnwoude heb gelierd terwijl ze me aan de achterkant hebben geborgt met een andere 109, dus ik denk dat als jij zo'n constructie namaakt dat het ook bij jou wel vast blijft zitten. Uiteraard ben je altijd welkom om inspiraties op te doen.
Als je wilt weten welk type het is dan kun je een rep 9000 hebben, deze is tot 3600 kg en je hebt de rep 12000 deze lier trekt 5500 kg. Van deze rep 12000 is ook een industriele versie en deze heet dc200. Deze lier is te herkennen aan naaldlagertjes in het transmissie boxje voor op de lier, en een bronzen wormwiel.
Het enige verschil tussen de 9000 en de 12000 is de overbrengings verhouding van het worm/wormwiel, de 9000 loopt wat sneller dan de 12000 en is ten gevolge daarvan iets minder sterk. Als je de precieze overbrengings verhoudingen wilt weten dan kan ik die wel voor je opzoeken, ik heb de documentatie van die lieren wel liggen.
Groetjes Sjoerd
Zelf heb ik zelf ook zo'n ramsey, ik heb hem alleen net boven het chassis geplaatst door een plaat tussen de chassis uitsteeksels te maken waar de lier met pootjes bovenop staat. De liermotor die licht dan net op het chassis. Hij staat dan wel wat hoger maar dat heeft voor mij nooit geen problemen opgeleverd. Dat liertje van mij is er altijd op blijven staan ondanks dat ik een keer een disco td5 uit een poel bij spaarnwoude heb gelierd terwijl ze me aan de achterkant hebben geborgt met een andere 109, dus ik denk dat als jij zo'n constructie namaakt dat het ook bij jou wel vast blijft zitten. Uiteraard ben je altijd welkom om inspiraties op te doen.
Als je wilt weten welk type het is dan kun je een rep 9000 hebben, deze is tot 3600 kg en je hebt de rep 12000 deze lier trekt 5500 kg. Van deze rep 12000 is ook een industriele versie en deze heet dc200. Deze lier is te herkennen aan naaldlagertjes in het transmissie boxje voor op de lier, en een bronzen wormwiel.
Het enige verschil tussen de 9000 en de 12000 is de overbrengings verhouding van het worm/wormwiel, de 9000 loopt wat sneller dan de 12000 en is ten gevolge daarvan iets minder sterk. Als je de precieze overbrengings verhoudingen wilt weten dan kan ik die wel voor je opzoeken, ik heb de documentatie van die lieren wel liggen.
Groetjes Sjoerd
O, ja nog een kleine aanvulling. In het wormwielhuis hoort versnellingsbak olie 80w90 en in het transmissie kastje mag gewoon motorolie. ( volgens Linse BV )
Een lier trekt over het algemeen nog veel meer ampere's meestal ergens tussen de 400 en 700 afhankelijk van de uitvoering en het voltage. Kijk anders eens op de site van Ramsey daar staat dit ook beschreven.
Mijn eigen ontwerp lierbumper heb ik vanavond de laatste hand aangelegd en geverfd , nu nog effe drogen en zaterdag monteren Zal dan even wat foto;s maken voor hier op het prikbord. Ook de relais kast en hoofdschakelaar is achter de grill geintegreerd.
Cheers Bowy
Mijn eigen ontwerp lierbumper heb ik vanavond de laatste hand aangelegd en geverfd , nu nog effe drogen en zaterdag monteren Zal dan even wat foto;s maken voor hier op het prikbord. Ook de relais kast en hoofdschakelaar is achter de grill geintegreerd.
Cheers Bowy
Komt eraan Peter, project ligt even een beetje weer stil , druk met werk. Maar laatste gegevens toevoegen en dan zet ik het online verwacht ergens tussen nu en 14 dagen.
Cheers Bowy
Cheers Bowy
Je moet tijdens het lieren altijd je motor laten draaien.Als je accu al leeg raakt, dan loopt je motor nog en laat die weer bij. Wat ik ook las, 700 amp. , is wel erg veel hoor. Volgens mij haal je dat niet met een 12v accu.
Juist wel met 12V
24V is juist minder en 100 weer minder enz.
P=U.I
P=100W%
V=12
100=12.I
I=100/12=8.33 A
P=100W%
V=24
100=24.I
I=100/24= 4.16 A
dus de helft.
Line pull Line speed
lbs/kgs ft/min(m/min) Current A
12V DC 24V DC 12V DC 24 VDC
0 17(5.2) 23(7.0) 80 50
4000(1814) 7.9(2.4) 10(3.2) 170 115
6000(2722) 6.2(1.9) 8(2.5) 210 145
8000(3629) 5.6(1.7) 7(2.1) 250 170
10000(4536) 4.6(1.4) 6(1.8) 300 200
inpraktijk gaat dat niet helemaal op zoals je hier ziet
maar wel 300 A
gegevens van een GEW 10000 ponds lier.
de stroom is dus wel afhankelijk van het vermogenvan de motor.
sorry dit was afdeling most useless information.
maar goed, juist met lage stromen haal je hoge stromen/ampere's
gr,
Rolandrover
Disco 200TDi
24V is juist minder en 100 weer minder enz.
P=U.I
P=100W%
V=12
100=12.I
I=100/12=8.33 A
P=100W%
V=24
100=24.I
I=100/24= 4.16 A
dus de helft.
Line pull Line speed
lbs/kgs ft/min(m/min) Current A
12V DC 24V DC 12V DC 24 VDC
0 17(5.2) 23(7.0) 80 50
4000(1814) 7.9(2.4) 10(3.2) 170 115
6000(2722) 6.2(1.9) 8(2.5) 210 145
8000(3629) 5.6(1.7) 7(2.1) 250 170
10000(4536) 4.6(1.4) 6(1.8) 300 200
inpraktijk gaat dat niet helemaal op zoals je hier ziet
maar wel 300 A
gegevens van een GEW 10000 ponds lier.
de stroom is dus wel afhankelijk van het vermogenvan de motor.
sorry dit was afdeling most useless information.
maar goed, juist met lage stromen haal je hoge stromen/ampere's
gr,
Rolandrover
Disco 200TDi
Sjoerd
Bedankt voor je reactie, alle andere 'prikkers' natuurlijk ook.
Volgens mij heb ik je actie in Spaarnwoude gezien bij het laatste LRCH evenement op deze locatie; een redelijk nieuwe disco met te grote terreinbanden en een snorkel die voorover in een moeras was gereden.
Die disco werd er door een donkergroene 109 uitgelierd.
Ik ben benieuwd naar eventuele koelingproblemen indien de lier op het chasis wordt geplaatst. Aan de andere kant heb ik ook een oliekoeler op m'n LW dus zal het wel loslopen.
Weet jhij misschien of je ook een aparte massakabel naar je accu moet trekken?
Natuurlijk wil ik graag kijken hoe jij je lier hebt bevestigd, kan je misschien een foto mailen?
Alvast bedankt,
Andreas
Bedankt voor je reactie, alle andere 'prikkers' natuurlijk ook.
Volgens mij heb ik je actie in Spaarnwoude gezien bij het laatste LRCH evenement op deze locatie; een redelijk nieuwe disco met te grote terreinbanden en een snorkel die voorover in een moeras was gereden.
Die disco werd er door een donkergroene 109 uitgelierd.
Ik ben benieuwd naar eventuele koelingproblemen indien de lier op het chasis wordt geplaatst. Aan de andere kant heb ik ook een oliekoeler op m'n LW dus zal het wel loslopen.
Weet jhij misschien of je ook een aparte massakabel naar je accu moet trekken?
Natuurlijk wil ik graag kijken hoe jij je lier hebt bevestigd, kan je misschien een foto mailen?
Alvast bedankt,
Andreas
Nee, dat was ik niet, ben daarvniet geweest.
heb wel een oude disco met te grote wieltjes
geen snorkel
en geen lier nog
wat niet is kan komen,
gr,
RoLandrover
heb wel een oude disco met te grote wieltjes
geen snorkel
en geen lier nog
wat niet is kan komen,
gr,
RoLandrover