Chippen TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
lr110+90

Chippen TD5

Bericht door lr110+90 »

Wie heeft er een gechipte TD5? Wat zijn je ervaringen? Wat zijn de meest opvallende verschillen? Bij wie heb je het laten doen?
badair

Re: Chippen TD5

Bericht door badair »

ik heb mijn froaamlander laten chippen, meer pit bij het optreken
iets sneller van 0 tot 100, en van 1 op 10 naar 1 op 11
let wel, ik vindt het het geld wel waard.
[www.dbmengineering.nl]
badair

Re: Chippen TD5

Bericht door badair »

ik heb mijn froaamlander laten chippen, meer pit bij het optreken
iets sneller van 0 tot 100, en van 1 op 10 naar 1 op 11
let wel, ik vindt het het geld wel waard.
[www.dbmengineering.nl]
Ploertje

Re: Chippen TD5

Bericht door Ploertje »

Afhankelijk van het bouwjaar kan je een externe box bijplaatsen of de ECU zelf laten herprogrameren.
Volgen mij kon je de ECU's na 2002 laten herprogrameren.

Die van ons is niet herprogrameerbaar dus een externe box geplaatst.
Wij hebben een box van TDSL (Den Haag), Elephant Offroad plaatst ze ook.

Het geeft aardig wat extra vermogen, momenteel hebben wij ook de middendemper eruit. Geeft iets meer geluid, maar veel belangrijker, VEEL meer souplesse.

Richard, die al geflitst is.
(60 km/h tijdens de DLRS in Naarden)
Hugo

Re: Chippen TD5

Bericht door Hugo »

Hallo,

Mijn TD5 is ook getuned maar ik heb het voordeel dat ik een bedrijf heb dat gespecialiseerd is in het tunen van vrachtwagens en 4x4's (met name LandRovers). Wat rijden betreft ... het maakt echt een wereld van verschil. Betere/snellere reaktie op het gaspedaal, veel meer trekkracht, een iets hogere top en die wordt ook nog eens veel sneller bereikt. Er rijden inmiddels een paar mede prikkers met een door mij getunede Defender/Discovery rond en ook daar hoor ik alleen maar positieve verhalen. Er zijn er inmiddels ook een aantal APK gekeurd en die hebben geen enkel probleem gehad met de emissie.

Het maakt overigens niet uit welk type ECU je hebt want alle types zijn te tunen. Het verschil zit hem in de mogelijkheid om de ECU via de diagnose stekker te programmeren, dat is pas vanaf modeljaar 2002 mogelijk. De voorliggende modeljaren moeten via het de/monteren van de eeprom getuned worden.

Vanaf modeljaar 2002 heb je ook nog de mogelijkheid om een 2e programma op de chip te zetten. Hierdoor heb je de keuze om bv het standaard en het getunede programma met elkaar af te wisselen. Zelf gebruik ik deze optie om automatisch te kunnen schakelen tussen een speciaal programma voor in het terrein (lage gearing) en een speciaal programma voor op de verharde weg (hoge gearing). Ik ben nog bezig met deze ontwikkeling ook voor de modeljaren 1999 t/m 2001 mogelijk te maken, de verwachting is dat dit begin volgend jaar ook mogelijk is.

Ook voor de nieuwe Santana PS10 bestaat deze mogelijkheid en van dat type rijden er inmiddelsook een paar door mij getunede wagens rond.

Persoonlijk zou ik iemand het gebruik van een powerbox niet echt aanraden omdat niet alle door het motormanagement gebruikte ECU sensorsignalen aangepast worden. Hierdoor is de kans op storing/motorschade is bij een powerbox ook groter dan bij een geheel herschreven programma. Een powerbox wordt veelal in de dradenboom geplaatst waardoor de kans op electrische/electronische storingen ook weer groter wordt. Het grote 'voordeel' van een powerbox is het lagere prijskaartje en de DIY montage.

Als je nog meer informatie wilt hebben (prijzen, referenties etc. ) dan moet je me maar even een mailtje sturen.

Mvrgr, Hugo
Theo Bouwman

Re: Chippen TD5

Bericht door Theo Bouwman »

Ik ben erg benieuwd naar meer info hierover, heb een discovery Td5 met 180.000km. Denk je dat het zin heeft hier nog iets aan te doen.
Het gaat mij om de mogelijkheid van een beetje meer pit op het moment van inhalen en optrekken. Topsnelheid is ook erg langzaam te berijken door montage van grotere bandenmaat.

Zou je me meer info kunnen geven?
Plaats reactie