Weer hoog aangrijpen koppeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dave

Weer hoog aangrijpen koppeling

Bericht door Dave »

Zelf heb ik ook enkele probleempjes met mijn koppeling. Eerst greep hij zeer laag aan. (Schakelde lastig en ging vanzelf rijden met ingetrapte koppeling.) Toen heb ik de slave cilinder los gehad vanwege een versnellingsbakhuis wissel. Hierna werkte alles weer goed.
Maar nu grijpt hij erg hoog aan. Toen heb ik wat aan het stangetje gedraaid van de master cilinder en het werkte een beetje. Maar nu heb ik het weer.
Moet ik weer de master cilinder afstellen? En hoe moet dat precies?

Groeten,

Dave Frencken
Jan W

Re: Weer hoog aangrijpen koppeling

Bericht door Jan W »

Dave,

Heb je genoeg vloeistof in je potje??

Maar dat vanzelf gaan rijden riekt naar druk verlies in je systeem.
Als gevolg van:
* lucht in het systeem
* olie lekkage in het systeem (Prime suspect = slave cilinder)

als je geen olie verlies hebt dan is het waarschijnlijk lucht.

Suk6

JW
Frank

Bericht door Frank »

JW,

lees e.a. nog eens door, zijn probleem is nu niet meer een te laag aangrijpende koppeling, maar een tehoog aangrijpende.
De mastercylinder zit volgens mij met een asymetrische bout aan het pedaal vast, als je die verdraaid verstel je het aangrijpingspunt van je koppeling.

groet Frank
Jan W

Bericht door Jan W »

Ja dat klopt wel wat je zegt maar hij meld ook dat e.e.a. verloopt.

Dus vandaar.

En Dave in de Echelons staat exact hoe hoog je pedaal moet staan (met vrije slag en dergelijke)

Is zeer goed te doen hoor. Ik heb het vorige winter buiten op straat staan doen met een Mitylight in mijn mond. (heb intussen mede voor dit soort gein een Tika hoofdlamp)

JW
Erik H

Re: Weer hoog aangrijpen koppeling / Dave.........

Bericht door Erik H »

.........had je mijn mail nog ontvangen??? Heb je een verhaaltje en een tekening gestuurd in Pdf formaat(kun je dacht ik openen met het kladblok). was alleen wel vrij groot 10mb of (tekening) en 0.5 mb voor het verhaaltje

Gr Erik Hof
Aad G

Bericht door Aad G »

Je blijft een lichtpuntje, JAn
Jan W

Bericht door Jan W »

Jaha zet me op een draai schijf en je kan me zo op je dak monteren als zoeklicht
Dave

Bericht door Dave »

Hoi Erik,

Nee, dat bestand heb ik nog niet ontvangen. Maar naar welk adres heb je het gestuurd. Ik weet niet of @home zo'n mails kan ontvangen, maar ik dacht het wel.Hier is het adres
Dave-frencken@home.nl

Verder heb ik het probleem dat de koppeling niet verloopt naar beneden. Hij komt nu alleen steeds hoger. Tijdens het afstellen de vorige keer, kon ik de drukstang met de 2 borgmoeren maar een klein stukje uit de cilinder trekken. Moet je deze niet geheel kunnen verwijderen? Ook veranderde de afstand tussen vloer en pedaaal tijdens het stellen van de drukstang. Het was dus een middeweg kiezen tussen de 140 en 1,5 mm. Het oliepeil is ruim voldoende.

Groeten,

Dave Frencken
Jan W

Bericht door Jan W »

Is dat niet iets wat te maken heeft met een drukgroep ???? dat gaat boven mijn kennis

JW
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als eerste stel je de pedaalhoogte in. De onderrand van het pedaal moet 140mm vanaf de vloer staan. Instellen doe je met de aanslagschroef met borgmoer aan de voorkant van het pedaalhuis. Het kan zijn dat je de moeren van de drukstang tussen het pedaal en de cilinder los moet draaien om deze waarde te kunnen halen.
Als dit voor elkaar is moet de vrije slag van het systeem worden ingesteld.
Stel de vrije slag in met behulp van de twee moeren op de drukstang. De vrije slag van de drukstang t.o.v. zuiger hoort 1,5 mm te zijn, waarbij het pedaal tussen de twee moeren geborgd zit. De vrije slag van 1,5 mm tussen de drukstang en de zuiger resulteert in een vrije slag van 6 mm op het pedaal.
Zorg ervoor dat er een terugtrekveer op het pedaal zit die het pedaal ook daadwerkelijk tegen de aanslag drukt bij een onbelast pedaal.
Het lijkt erop dat het probleem bij jou veroorzaakt werd door het ontbreken van een vrije slag, waardoor het systeem niet geheel drukloos werd als het pedaal losgelaten werd.

Antwoord op een andere vraag: De drukstang zit geborgd met een plaatje en een borgring in de hoofdcilinder en kan er dus niet zondermeer uitgetrokken worden.

Dennis B.
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Dave , bij mij als ik mijn bak wissel zakt mijn hulpcilinder uit zichzelf naar beneden waardoor ik dan hem te hoog krijg qua aangrijpen. Oplossing is even het ontluchtingsnippeltje los draaien en hij doet het weer. Wel een slangetjes erop doen natuurlijk... is te proberen......

Cheers BOwy
Plaats reactie