koeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
misha

koeling

Bericht door misha »

Ola,

Ik heb wat koelproblemen. Mijn meter geeft tijdens een kort ritje met dit weer (regenachtig dus) iets meer dan de helft aan. (de helft van het witte gedeelte op de meter wel te verstaan) Ik heb mijn koelsysteem geflushed, nieuwe koelvloeistof (zit genoeg in) en nieuwe thermostaat. Wat kan het dan nog zijn? Visco koppeling misschien? En hoe kan ik er achter komen wat er mis is?

Wat ik wel vreemd vond is dat het nieuwe thermostaatje er iets anders uitzag als de oude. De oude had een gaatje naast de thermostaat met daarin een soort vlottertje (een heel klein balletje met een haakje) ik geloof dat die er voor dient ten alle tijden stroming te houden in de radiator? In ieder geval zit die niet in de nieuwe thermostaat die ik heb.

Alvast bedankt voor de reacties.

gr Misha

p.s. het vervangen van de distributieriem is na al het geëmmer met de krukaspoelie goed afgelopen! (:
110

Re: koeling

Bericht door 110 »

Heb ik deze vraag niet al eens langs zien komen ?

Wat is het probleem ?
De motor wordt toch niet te heet ?

Succes

P.S., die extra opening in de thermostaat heb je niet nodig, tenminste in mijn nieuwe thermostaat zit 'ie ook niet en de koeling werkt prima. Waarvoor deze opening er in zit weet ik niet precies: ontluchting ? of het genereren van een kleine stroom water waardoor de thermostaat iets sneller werkt ?
Erik H

Bericht door Erik H »

Kijk ook eens of je radiator niet vol zit met bagger of andere prut. Eventueel uitspoelen met de tuinslang van achter naar voor en niet anders om, omdat het er niet zo is ingekomen.

gr Erik Hof
misha

Bericht door misha »

De motor word idd NU niet te heet, maar ik kan me voorstellen als het weer wat beter weer word (ja ik weet het ik kijk ver vooruit) en ik ben in bijv. de Alpen dat het wel eens te heet zou kunnen worden, was in Noorwegen afgelopen jaar namelijk ook het geval. daar moest de kachel vol open en heel rustig om hoog, dan ging het net (of net niet en dan moest ik hem stil zetten)
Het is nu idd geen probleem, maar ik wil problemen graag voor zijn vandaar (-:

grz Misha
misha

Bericht door misha »

radiator is trouwens netjes schoon... (-:
110

Bericht door 110 »

Vooruit plannen is nooit fout (achteruitplannen daarentegen).
Het is lastig om nu te controlereren of de koeling goed zal werken in een warmere periode.

De viscose koppeling moet de ventilator niet slippend meenemen als de temperatuur oploopt. Wat je zou kunnen doen is een stuk rijden met een afgedekte radiator (wel de temperatuurmeter goed in de gaten houden, maar dat doe je volgens mij al). Als de temperatuur hoog genoeg is, dan moet de koppeling de ventilator zonder speling met de poelie verbinden.

Succes
LimaWhiskey

Bericht door LimaWhiskey »

Als je langdurig in hooggebergte rijdt, moet je ook je inspuitpomp anders instellen, heb ik wel eens gehoord. Ik weet niet of er dan ook een relatie is met je temperatuur.
Andries
Rangie (Ron)

Bericht door Rangie (Ron) »

Het "balletje" moet ten alle tijde aan de boven kant van de themostaat zitten na montage, dit ivm beluchting.

Groet Rangie
koen

Bericht door koen »

is het je koelwaterpomp misschen??

succes
koen
Plaats reactie