Hallo,
De koppeling van mijn Discovery 200 Tdi heeft het begeven.
Vorige week begonnen de problemen, met draaiende motor kon ik geen enkele versnelling meer kiezen, enkel de achteruit lukte nog maar alleen met erg veel tanden geknars.
Wanneer de auto eenmaal in beweging is dan lukte het schakelen weer wel.
Ook voelde de koppeling "raar" aan, het aangrijpingsvlak zat helemaal onderin en niet bovenin zoals je vaak hebt met een versleten koppeling.
Inmiddels heb ik de koppelings hoofd- en slave cylinder vervangen en ook de koppelingsdemper.
Helaas zonder resultaat want hoe lang ik ook ontlucht, het pedaal zakt naar de bodem zonder weerstand.
Schakelen lukt dus ook nog steeds niet.
Met de slave-cylinder verwijderd, kan ik de pen die de koppelingsvork (gaffel) beweegt, gewoon in en uittrekken. Dat laat zich verder goed bedienen. Mag ik hieruit de conclusie trekken dat mijn gaffeltje nog "OK" is ?
Maar waarom krijg ik dan toch geen druk op het pedaal ?
Heeft iemand de gouden tip voor mij, voordat ik begin met het lostrekken van de versnellingsbak.
Alvast bedankt !
Edwin.
Koppeling 200 Tdi defect.
Re: Koppeling 200 Tdi defect.
Hoe ontlucht je? Mijn collega's van de afdeling motorvoertuigen lieten me de volgende wijze toepassen.
Zet een passend doorzichtige slang op het ontluchtingsventiel van de slave. Deze slang in een potje hangen waarin voor de helft remvloeistof zit.
Een persoon bediend het koppelingspedaal, een tweede zorgt (middels bijvullen) dat het reservoir van de master op niveau blijft.
De derde persoon kijkt naar de doorzichtig slang totdat er geen luchtbellen meer uitkomen.
Omdat de slang in de remvloeistofhangt, zal bij het loslaten van de koppeling geen lucht terug gezogen worden in de slave cylinder!
Het is even werk, maar het gaat perfect!
Gr. Erik-Jan
(Defender 110)
Ps. Je leiding tussen master en slave is nog in orde? Ook hier bestaat een deel uit een rubberen slang, die wellicht problemen kan veroorzaken.
Zet een passend doorzichtige slang op het ontluchtingsventiel van de slave. Deze slang in een potje hangen waarin voor de helft remvloeistof zit.
Een persoon bediend het koppelingspedaal, een tweede zorgt (middels bijvullen) dat het reservoir van de master op niveau blijft.
De derde persoon kijkt naar de doorzichtig slang totdat er geen luchtbellen meer uitkomen.
Omdat de slang in de remvloeistofhangt, zal bij het loslaten van de koppeling geen lucht terug gezogen worden in de slave cylinder!
Het is even werk, maar het gaat perfect!
Gr. Erik-Jan
(Defender 110)
Ps. Je leiding tussen master en slave is nog in orde? Ook hier bestaat een deel uit een rubberen slang, die wellicht problemen kan veroorzaken.
Hoi Erik Jan,
Da's inderdaad de manier waarop ik ook steeds ontlucht.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik gisteravond een barstje in dat rubberen stukje slang heb ontdekt.
Ga ik te kort door de bocht wanneer ik denk dat wanneer die barst inderdaad lucht doorlaat, er ook olie uit zou moeten komen ? en olie komt er zeker niet uit.
Daarnaast verklaart dat nog niet dat voor het vervangen van de cylinders ik wel druk had maar niet kon schakelen en ik nu geen druk meer heb en nog steeds niet kan schakelen.
Ben er nog steeds niet helemaal uit of dit nu 1 of 2 problemen zijn (houdt het ene verband met het andere...)
Groet,
Edwin.
Da's inderdaad de manier waarop ik ook steeds ontlucht.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik gisteravond een barstje in dat rubberen stukje slang heb ontdekt.
Ga ik te kort door de bocht wanneer ik denk dat wanneer die barst inderdaad lucht doorlaat, er ook olie uit zou moeten komen ? en olie komt er zeker niet uit.
Daarnaast verklaart dat nog niet dat voor het vervangen van de cylinders ik wel druk had maar niet kon schakelen en ik nu geen druk meer heb en nog steeds niet kan schakelen.
Ben er nog steeds niet helemaal uit of dit nu 1 of 2 problemen zijn (houdt het ene verband met het andere...)
Groet,
Edwin.
Edwin wij hadden dit probleem ook met Dorris 110, hebben vrij uitgebreid gepoogd te ontluchten totdat we er niet meer uitkwamen . Toen koppelingscilinders nog eens uitgebouwd en eens naar de gaffel gekeken bleek dat deze toch geknakt was en ook enigzins los lag Bak is er toen dus afgeweest en nieuwe gaffel erin (helaas had toen de gaffel al de drukgroep gesloopt......) ....
Succes
Cheers bowy
Succes
Cheers bowy
Maar daar heb je speciaal gereedschap voor nodig Bowy, om te kijken bedoel ik
Grtz Hans Hoekstra "DRIDZE" Disco 95 300Tdi
Die deze problemen gelukkig "nog" niet heeft, suk6 Edwin
Grtz Hans Hoekstra "DRIDZE" Disco 95 300Tdi
Die deze problemen gelukkig "nog" niet heeft, suk6 Edwin