109 6 cilinder op gas?
109 6 cilinder op gas?
Wie weet of het mogelijk is een landrover 109 uit 1972, 6-cilinder, op gas te zetten? Hoe groot is het risico van inbranden bij zo'n zijklepper?
Max
Max
Re: 109 6 cilinder op gas?
Is mogelijk, maat van mij heeft een 6 pitter stationwagon op gas.
Al jaren
Al jaren
Weet je ook of hij veel aanpassingen heeft moeten verrichten in en rond de cilinders? Of kan ik hem wellicht via mail of deze site bereiken?
Ik heb nl. een prachtige 109 op het oog, keihard chassis, prima bovenbouw, maar hij rijdt op benzine. En aangezien die dingen zuipen bij het leven en ik 'm als dagelijks vervoer wil gebruiken, is gas aanzienlijk voordeliger.
Max
Ik heb nl. een prachtige 109 op het oog, keihard chassis, prima bovenbouw, maar hij rijdt op benzine. En aangezien die dingen zuipen bij het leven en ik 'm als dagelijks vervoer wil gebruiken, is gas aanzienlijk voordeliger.
Max
Harde klepzetels zijn niet persee nodig, maar hebben zeker invloed op de levensduur van de kop.
De verbrandingstemperatuur van gas is hoger dan die van benzine.
De kop komt uit Engeland en is door de vorige eigenaar gemontaard.
Turner Enginering doet dit soort aanpassingen. Er zijn meerdere bedrijven die je hierbij kunnen helpen.
Succes!
De verbrandingstemperatuur van gas is hoger dan die van benzine.
De kop komt uit Engeland en is door de vorige eigenaar gemontaard.
Turner Enginering doet dit soort aanpassingen. Er zijn meerdere bedrijven die je hierbij kunnen helpen.
Succes!
Hoi Max,
Ik heb een 6-pitter op gas, loopt erg mooi!
Ik heb enige tijd geleden na een dramatische schade, 6e uitlaat klep afgebroken, door de zuiger geslagen en in de kop terecht gekomen. De schade was mijn eigen fout, na het rijden in Sclayn zat m'n radiator nog vol modder en de boel was toen te heet geworden.
De hele boel laten reviseren. Ik heb nu geharde klep zetels en "moderne" kleppen hetgeen beter bestand is tegen het hete gas. Normaal gesproken heb ik geen warmte problemen (28 graden door de heuvels in de Ardennen is geen probleem)
De 6-pitter heeft wel regelmatig ondehoud nodig (kleppen stellen iedere 7500 KM is goed zelf te doen) en je moet goed je oren en ogen openhouden. Laat voordat je koopt even de compressie meten etc., dan weet je een beetje waar je aan toe bent.
Gr.
Marc
PS je hebt twee versies van de 6-pitter, hoge en lage compressie

Marc,
De posting van Max had de mijne kunnen zijn, want ook ik heb een zespitter op het oog (begin 70-er jaren) die nu nog op benzine loopt. Ik las dat jij de hele boel (kleppen/zetels) hebt laten reviseren. Waar heb je dat laten doen en kun/wil je een financiële schatting geven?
Toen jij de 109 in je bezit kreeg, reed hij toen al op gas of heb jij dat laten inbouwen?
En heb je verder nog tips? Het chassis van de auto is erg mooi, de techniek lijkt goed, alleen zal het stuurhuis moeten worden vervangen. Er zit nu namelijk teveel speling op. De bovenbouw is goed, alleen erg lelijk geverfd, dus hij zal (op den duur) opnieuw moeten worden gespoten.
Gebruik je de 109 voor dagelijks vervoer?
Oftewel, een heleboel vragen van een hopelijk binnenkort "mede 109-bestuurder". Ik kijk uit naar je reactie!
Mirjam
De posting van Max had de mijne kunnen zijn, want ook ik heb een zespitter op het oog (begin 70-er jaren) die nu nog op benzine loopt. Ik las dat jij de hele boel (kleppen/zetels) hebt laten reviseren. Waar heb je dat laten doen en kun/wil je een financiële schatting geven?
Toen jij de 109 in je bezit kreeg, reed hij toen al op gas of heb jij dat laten inbouwen?
En heb je verder nog tips? Het chassis van de auto is erg mooi, de techniek lijkt goed, alleen zal het stuurhuis moeten worden vervangen. Er zit nu namelijk teveel speling op. De bovenbouw is goed, alleen erg lelijk geverfd, dus hij zal (op den duur) opnieuw moeten worden gespoten.
Gebruik je de 109 voor dagelijks vervoer?
Oftewel, een heleboel vragen van een hopelijk binnenkort "mede 109-bestuurder". Ik kijk uit naar je reactie!
Mirjam
Wil je een 6 cylinder heel houden op gas dan moet je de klepzetels laten vervangen door harde. Heb ooit eens een 6 cylinder gehad, prachtige auto maar zoop geweldig. Offerte gevraagd bij UAB, heb deze nog steeds op papier in de kast liggen. Het vervangen van de klepzetels en het inbouwen van het gas kostte bij hun............Æ’ 17,500 gulden. Je leest het goed, de offerte ligt nog steeds ter inzage voor wie dat niet wil geloven.
De klepzetels moeten echt vervangen worden, anders brand de laatste cylinder eruit en kan je een motorrevisie uitvoeren.
De klepzetels moeten echt vervangen worden, anders brand de laatste cylinder eruit en kan je een motorrevisie uitvoeren.
Hoi Peter,
Dank voor je informatie, we nemen het mee.
Mirjam
Dank voor je informatie, we nemen het mee.
Mirjam