Het is weer zover...Sam staat stil!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erskine

Het is weer zover...Sam staat stil!

Bericht door Erskine »

Ja hoor...we hebben weer panne! En aangezien ik niet precies weet wat het is, hier maar weer een oproepje aan iedereen die wel veel verstand van auto's in het algemeen en Land Rovers in het bijzonder heeft.

Al een kort tijdje merkte we dat het koppelen en schakelen niet meer zo makkelijk ging als ervoor. De weerstand op het koppelingspedaal was het laatste stukje minder waardoor we het pedaal het laatste stukje makkelijk op de bodem trapte. Soms kregen we de auto ook minder makkelijk in de versnelling.

Gisteren wilde mijn vrouw met Sam (88 LW) op pad, maar kreeg daarbij de auto helemaal niet meer in de versnelling. Wel met de motor uit, maar dus niet met lopende motor. De achteruit ging nog niet, maar vervolgens kreeg je hem er bijna niet meer uit. De 1e, 2e, 3e en 4e versnelling kon je in ieder geval sowieso vergeten.

Het geluid is ook wat anders bij stationair draaien van de motor. Normaal hoorde je wat rammelen (koppelingsplaten misschien?) als je het koppelingspedaal niet had ingedrukt. Bij het indrukken van de koppeling was dat rammelen weg. Nu hoor je geen verschil (2x geen gerammel) of je de koppeling nu wel of niet ingedrukt hebt.

Iemand enig idee waar ik het moet/mag gaan zoeken?

Thanx voor jullie inbreng.

Erskine & Sjantie
Axel Visser

Re: Het is weer zover...Sam staat stil!

Bericht door Axel Visser »

Klinkt al kapotte koppeling/drukgroep. Daar zou ik het iig zoeken. Niet heel ingewikkeld en duur, maar het blijft een nare klus.
frank

Bericht door frank »

Of

er is iets mis met je kopelingsgever of nemer, controleer eerst eens het niveau van de koppelingsvloeistof. Hoe is de weerstand van je koppelings pedaal?

groet Frank
Erskine

Bericht door Erskine »

Anders als anders. Het eerste stukje voel je nog wel weerstand. Daarna druk je hem zo naar beneden, waardoor het pedaal met een 'bonk' op de bodemplaat terechtkomt.

Het rare is dus dat ie wel ontkoppelt. Ik bedoel...als je hem in zijn achteruit zet bij lopende motor gaat dat niet van harte, maar met de koppeling ingedrukt gaat hij niet rollen. Wel als je de koppeling laat komen. Helemaal niet meer ontkoppelen doet hij dus niet.
frank

Bericht door frank »

Hoi

zet hem eens in een vooruit versnelling, geen rem en trap de koppeling in, kan je hem dan rollen zonder dat de motor meedraait /starten zonder dat de auto rolt.
Ik verdenk je koppelingscylinder
Niet van harte in de achteruit???? bedoel je hiermee met het nodige gekraak etc?.

groet Frank
Erskine

Bericht door Erskine »

Ga dat eens proberen, maar dat starten doe ik dan wel als er geen auto voor of achter staat! Bedoel...de buren hebben een Altootje!

Mijn vrouw heeft idd gemerkt dat hij kraakte bij het in zijn achteruit zetten. Ikzelf heb daarna geen gekraak gehad, maar wel dat ik stevig moest trekken. Vooral om hem weer vanuit zijn achteruit in neutraal te krijgen was een crime. Moest er veel kracht voor gebruiken en was blij dat ie eruit was.

Je verdenkt de koppelingscylinder zeg je? Kwestie van vervangen?
Jan W

Bericht door Jan W »

Ik denk drukgroep.
Waarom denk ik dat... (ik heb er geen verstand van maar als ik ga elimineren kom ik tot dit)

Koppelingscilinder(s) zijn het niet want je hebt nog druk in het begin.
De hoofdcilinder verplaatst dus nog vloeistof en de slave komt ook nog uit en drukt de platen van elkaar.
Hierna heeft het hele stel geen weerstand meer.

Als het de cilinders zouden zijn zouden de platen weer kunnen aangrijpen om dat er druk verlies zou zijn en zou de wagen moeten gaan rollen in een versnelling.

De spanning van de drukgroep is eraf daarom trap je hem zo gemakkelijk in.

Aldus mijn boeren-verstand-conclussie.

Klopt dat??????
En hoe pak je zoiets aan ???? (omdat ik mijn drukgroepje ook verdenk)

Jan Willem
frank

Bericht door frank »

Hoi

Het eerste wat duidelijk moet zijn kopeelt hij wel of niet of een beetje.
Wel in de achteruit -> conclusie hij ontkoppelt wel
rijd hij ook goed in de achteruit? of slipt hij heel erg?
niet in de voorruit -> conclusie hij ontkoppelt niet of de bak wil gewoon niet meer in een versnelling -> bak stuk.

Dus
wil de bak wel schakelen als de motor stil staat?
ontkoppelt hij dan als je de koppeling intrapt? dwz kan je hem starten zonder dat de auto gaat rijden en of kan hij rollen als je ontkoppelt en de motor draait niet?
Hoe is het vloeistofniveau?
In de achteruit, rijd hij dan `normaal` en als je remt en de koppeling laat opkomen met een beetje gas smoort de motor dan of trekt hij hem zo door de koppeling heen?
Erskine

Bericht door Erskine »

Het hele kleine stukje dat ik achteruit kon rijden (daar stond namelijk het Altootje van de buren) deed hij volgens mij normaal. Dus zonder slippen.

Als de motor stilstaat kan ik gewoon schakelen met de koppeling ingedrukt. Of ik hem in de versnelling kan starten zonder dat hij gaat rollen weet ik niet. Voor me stond namelijk weer de bedrijfsbus van de buurman. Lijkt me niet zo handig.

Zodra ik ruimte heb, ga ik eens wat testen.

P.S. Je laatste test snap ik niet helemaal. Heb ik dan niet 3 voeten nodig? Eén voor de koppeling, één voor de rem en één voor een beetje gas?
frank

Bericht door frank »

Drie voeten is handig, met een beetje handigheid kan je met een voet rem en gas tegelijk doen, en nogmaals heb je je reservoir al eens bekeken

ipv starten in de versnelling met de rem los kan je ook de rem intrappen, starten in de versnelling met koppeling ingedrukt en kijken wat er gebeurt als je de rem voorzichtig loslaat (als hij dan al wil starten)

groet Frank
Erskine

Bericht door Erskine »

Ik ga het gewoon proberen en nee...het reservoir heb ik nog niet nagekeken. Ga ik eerst maar eens doen.

Bedankt.
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Volgens mij is gewoon de koppelingsvloeistof op.
Als 1 cilinder een beetje lekt, loopt eerst het potje langzaam leeg, en daarna komt er langzaam steeds meer lucht in, tot ie helemaal niet meer koppelt.

potje zit hellemaal aan de linker kant van de auto, dus nog links van de rem. (als ie links gestuurd is)

olie bijvullen (dot 3 of 4, gemiddeld adviseren de meesten dot 4 maar voor 3 valt ook veel te zeggen), ontluchten, en je kunt weer even rijden, je moet daarna wel gaan uitzoeken welke cilinder lek is en die vervangen.
ff zoeken met de zoek functie en je vindt wel hoe dat moet.

Jan Schober
Jan Schober

zie ook hier, is welliswaar een defender maar das ongeveer het zelfde.
blz 141:
[www.centurytel.net]

Jan Schober
Erskine

Bericht door Erskine »

Kijk...dat zijn tips. Dankjewel. Zodra ik even wat tijd over heb, duik ik meteen even onder de motorkap.

Thanx!
Aad G

Bericht door Aad G »

Als het de koppelingscilinder is vervang dan ook gelijk de slave en zet er orgineel Lucas Gerling in.
Ben je weer effe vd straat.
Jan Schober

op de straat
frank

Bericht door frank »

al opgelost?
Erskine

Bericht door Erskine »

Euh...nee. Puur een kwestie van tijd. Soms heb je het in overvloed...en meestal kom je veel ervan te kort. Ik hou jullie wel op de hoogte als het gelukt is.

Uiteraard ook als het niet lukt!!
Erskine

Bericht door Erskine »

Even wat tijd gevonden om eens met mijn hoofd onder de kap te gaan hangen. En ja hoor...de koppelingsvloeistof is totally gone! Dat gaan we dus eerst maar eens bijvullen om vervolgens te gaan kijken hoe of wat.

Heeft iemand overigens enig idee hoe ik in vervolg daarop eventueel kan constateren of de koppelingscylinder lek is? En (om meteen maar twee vragen te stellen) is er een apart slangetje nodig om te ontluchten of wat gebruiken jullie daarvoor?

Voor zover deze update en bedankt weer!
robb

Bericht door robb »

Blij dat je eruit bent........bijvullen en dan maar even kijken hoe lang het duurt voordat het niveau weer gaat dalen en dan het advies van Jan opvolgen en vervangen die hap.( zoekopdracht doet wonderen)
Tip: kijk in het vervolg elke week even onderde motorkap en controleer dan alle vloeistofniveaus zo kun je voorkomen dat je onderweg stil komt te staan.......... maargoed dan kun je Aad met z`n mobiele landroverservice altijd nog bellen .
Hij schijnt goed te zijn met Landrovers...................!!!
frank

Bericht door frank »

hoi

Fijn dat hij weer werkt, hou eens in de gaten met wat voor snelheid het potje leegloopt en lees dit [www.prikpagina.nl] eens

groet Frank
Erskine

Bericht door Erskine »

Hij werkt nog niet hoor! Ik weet alleen nog maar dat de koppelingsvloeistof moet worden aangevuld. Dat is natuurlijk niet zo moeilijk (flesje, dopje eraf, gieten, klaar!) maar dat ontluchten.

Heeft iemand dat al eens gedaan en wat voor slangetje gebruikt je daar dan voor? Overigens...waar kan ik bij een LW precies de koppelingswerkcilinder (heet dat zo?) vinden waar de ontluchtingsschroef opzit?
frank

Bericht door frank »

hoi

Vul eerst eens het reservoir bij. Maar dat ontuchten, in theorie gaat het heel simpel, met twee man een potje een ringsleutel (11?) en een stukje (doorzichtige) slang met een binnendiameter van ong 6mm.
De nippel vind je op de slavesylinder op de bak, hierop zet je de sleutel, even kijken of hij los wil, vervolgens druk je het slangetje hierop. Degene in de auto pompt een paar keer op het koppelingspedaal en houd hem vervolgens ingedrukt, dan draai je onder de auto de nippel los, het pedaal zakt nu. Wanneer het pedaal op de bodem is draai je de nippel weer dicht. Deze procedure herhaal je totdat er geen lucht maar alleen maar vloeistof uit de nippel komt. Denk erom dat tijdens deze procedure het vleoistofpotje niet leeg raakt, dan kan je namelijk weer opnieuw beginen. Als je mazzel hebt hoef je niet te ontluchten, meenstal wil het op de manier zoals ik beschreven heb anders kan je het ook nog op andere manieren proberen maar zoek daarvoor maar eens op het forum.

groet Frank
Erskine

Bericht door Erskine »

Ja...in theorie gaat het misschien simpel, maar in de praktijk...

Wat zit die slavecilinder op een %&*^$(#&*%-plek. Ik krijg de moer op de nippel dus met geen mogelijkheid los en heb heel wat lopen vloeken. Heb de moed nu maar opgegeven, want anders...

Kan het overigens toevallig zo zijn dat die moer een Engelse maat heeft? Sleutel 11 krijg ik er als ring niet overheen en als steeksleutel schiet hij er steeds af. 10 is weer te klein. Word er echt gek van!

Wie helpt mij er bovenop?
frank

Bericht door frank »

Hoi

ik zou effe een search op het forum doen mbv het ontluchten, het zal idd wel een engelse maat zijn.

groet frank
Plaats reactie