hij start niet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
arjan van tiel

hij start niet

Bericht door arjan van tiel »

hoi prikkers
wil ik vandaag met een goed humeur en veel zin naar mijn werk.
stap in de lr wil hij niet, ik veel praaten maar nog niets.
wat is er aan de hand.
start motor draait wel maar neemt niets mee (staat in de lucht te draaien)
nu heb ik ooit gelezen dat dit een probleem is met de bendex of zo iets.
is dit makelijk te verhelpen.

graag tips en trucks

gr arjan
SIII 109 1980 benzine 12v
Serious IIa

Re: hij start niet

Bericht door Serious IIa »

Soms als je een klap op de startmotor geeft doet ie het weer (bendix blijft hangen.....) maar vaak moet je hem toch uitbouwen en even schoonmaken en soms doet ie het dan weer..... (voor uitbouwen moet helaas wel je voorpijp van de uitlaat even los.... )Toch is blijven hangen van de bendix meestal een teken dat ie bijna op is en dat je eigenlijk een nieuwe nodig hebt.

Cheers bowy

ps heb er eventueel nog wel een paar liggen die ik meeneem naar de sortout.......
Erik H

Bericht door Erik H »

Als ik dat zo hoor Arjan zit je wel in een redelijk goede richting te zoeken.
Als de startmotor niet bekrachtigd wordt, dat de as niet het vliegwiel aandrijft, dan draait hij wel maar drijft idd nix aan. Waarschijnlijk is dan de spoel bovenop de startmotor kapot. Als dit het geval is dan moet hij er toch af om hem of te laten reviseren of er een revisie startmotor op te zetten.
Ook kan zoals je al zei het tandwieltje (bendex) van de startmotor versleten zijn er is ook maar één manier om hier achter te komen en das er af halen.

De truck bij dit soort dingen is gewoon probeeren met een hamer een beetje aan te moedigen (niet te hard uiteraard) en kijken of hij het daardoor weer gaat doen. En contoleer eens of je wel spanning hebt op de bekrachtigings spoel, ergens een dun draadje wat het contactslot afkomt, en controleer gelijk de rest van de aansluitingen.

mvrgr Erik Hof
Serious IIa

Erik , bij een benzine motor heeft hij geen bekrachtigingsspoel maar een los relais (geplaatst midden op het schutbord iets rechts van de motor) dit is werkend anders zou de bendix helemaal niets doen.....

Cheers Bowy
Jan W

Bericht door Jan W »

Vanochtend moest ik ook ff een kloppie op zijn schouder geven.

Heeft iemand het verhaal dat bij de LRCH onder techniek al eens uitgeprobeert???

De schrijver van het stukkie zegt volgens mij er nooit meer problemen aan te hebben gehad.

JW
Erik H

Bericht door Erik H »

JA sorry hoor

ben ook nog bezig met mij verder ontwikkelen in een wereld die Land Rover heet

gr erik hof

zo zie je maar je leert iedere dag wel weer iets nieuws
Serious IIa

Erik, was ook niet lullig bedoeld, maar meer zodat hij Arjan zich niet gaat storten op het niet aanwezige bekrachtigingsrelais

Cheers bowy
frank

Bericht door frank »

hoi

Soms heb je pech en staat het vliegwiel net zo voor de startmotor dat hij het vliegwiel niet meekrijgt. Probeer eens je blok iets te verdraaien, zodat het vliegwiel anders voor de startmotor staat. dus zet hem gewoon in een versnelling zetten (4) en hem een heel klein stukje proberen te verduwen, als je mazzel hebt slaat hij dan weer aan.

groet Frank
arjan van tiel

ok
weet al weer iets meer.
tikken met de hammer helpt niet.
een beetje bewegen met de auto helpt ook niet.
dus ga vanavond de start motor demonteren.
evt revisie is dit mogelijk kun je dat zelf of moet ik denken aan een ruil start motor.

gr arjan
Jan W

Bericht door Jan W »

[www.lrch.nl]

IS DIT WAT????

Heeft iemand hier ervaring mee???

JW
arjan van tiel

jw bedankt
zal het vandaag eens rustig door lezen

gr arjan
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dit stukje gaat over een startmotor van een diesel, dus daar heeft Arjan niks aan.
Het handigste is om een goede gereviseerde te kopen, zijn niet zo duur en je ben er voor vele jaren vanaf. Met een gebruikte startmotor blijft het een verrassing hoe lang die heel blijft.

Dennis B.
Frans

Bericht door Frans »

Je kan natuurlijk ook je eigen startmotor laten reviseren.

Frans Bonnes
Plaats reactie