hete motor?
hete motor?
Hallo allen,
Gisteren belde mijn pa dat de temperatuurmeter van zijn 110 n/a diesel in het rode begon te lopen op de snelweg (95 km/h). Met langzamer rijden (80 km/h) ging het beter, net onder het rode.
Vandaag koelvloeistof bijgevuld, was wel redelijk wat uit. Nu is mijn vraag, waar kan dat heen zijn. Bij koude motor komt er wel aardig wat witte rook uit, dit is toch water? Kan het zijn dat de koppakking aan vervanging toe is.
Dan moeten we dat voor Billing nog even in orde maken.
Nog een vraagje, die bout onderin het koppelingshuis, dat is toch de wade-plug, moet ie er niet standaard uit zijn?
Grt Bas
Gisteren belde mijn pa dat de temperatuurmeter van zijn 110 n/a diesel in het rode begon te lopen op de snelweg (95 km/h). Met langzamer rijden (80 km/h) ging het beter, net onder het rode.
Vandaag koelvloeistof bijgevuld, was wel redelijk wat uit. Nu is mijn vraag, waar kan dat heen zijn. Bij koude motor komt er wel aardig wat witte rook uit, dit is toch water? Kan het zijn dat de koppakking aan vervanging toe is.
Dan moeten we dat voor Billing nog even in orde maken.
Nog een vraagje, die bout onderin het koppelingshuis, dat is toch de wade-plug, moet ie er niet standaard uit zijn?
Grt Bas
Ja (druktest? hoe doe je dat?)
Dat kan,
Dat kan je controleren door een druktest?
Kan iemand uitleggen of je dat met huis tuin en keuken gereedschap kunt testen?.
En die waadplug moet standaard niet in het gat zijn gedraaid, er zit toch ook een "nep"gat om hem in op te bergen zodat je hem niet kwijt raakt?
Jan Schober
Dat kan je controleren door een druktest?
Kan iemand uitleggen of je dat met huis tuin en keuken gereedschap kunt testen?.
En die waadplug moet standaard niet in het gat zijn gedraaid, er zit toch ook een "nep"gat om hem in op te bergen zodat je hem niet kwijt raakt?
Jan Schober
Re: hete motor?
Het kan de koppakking zijn maar de kop zelf kan ook gescheurd zijn.
Voor een druktest kun je het beste maar even naar een vriendlijke garage.
Voor een druktest kun je het beste maar even naar een vriendlijke garage.
Witte rook is geen water.
Witte rook ontstaat vooral bij koude oudere dieselmotoren door onvolledige verbranding van de diesel.
Frans Bonnes
Witte rook ontstaat vooral bij koude oudere dieselmotoren door onvolledige verbranding van de diesel.
Frans Bonnes
Als je een oude gloeiplug en een compressor hebt dan kun je zelf de motor testen.
Ik heb al een keer eerder uitgelegd hoe je een lektest uitvoerd. Toen was het voor een benzine, maar bij een diesel werkt het hetzelfde.
Zoek maar eens, anders hoor ik het wel om wat uit te leggen.
Trouwens, als je witte rook ziet dan is dat water.
Blauwe rook is olie
Zwarte rook is brandstof (roet kan zowel bij diesel als benzine)
Het is normaal dat er wat meer witte rook tezien is bij koude motor, maarja wat is nu normaal.
Komen er geen luchtbelletjes uit het koelsysteem als je de motor vult en de dop eraf laat?
Als er luchtbellen blijven komen dan is de koppakking stuk. Maar een klein gaatje kan overal zitten dus goed kijken.
Ik heb al een keer eerder uitgelegd hoe je een lektest uitvoerd. Toen was het voor een benzine, maar bij een diesel werkt het hetzelfde.
Zoek maar eens, anders hoor ik het wel om wat uit te leggen.
Trouwens, als je witte rook ziet dan is dat water.
Blauwe rook is olie
Zwarte rook is brandstof (roet kan zowel bij diesel als benzine)
Het is normaal dat er wat meer witte rook tezien is bij koude motor, maarja wat is nu normaal.
Komen er geen luchtbelletjes uit het koelsysteem als je de motor vult en de dop eraf laat?
Als er luchtbellen blijven komen dan is de koppakking stuk. Maar een klein gaatje kan overal zitten dus goed kijken.
Hoi markie volgens mij bedoeld ie een koelsysteem lektest..... Bas ik zou hiervoor even langs de garage rijden is in 10 min gebeurd. Je kunt natuurlijk ook eens even naar het koelsysteem kijken terwijl er geen dop op zit (koude motor dop eraf en dan motor op temp laten komen) belletjes is geen goed teken...
Cheers bowy
ps kan ook gewoon een verstopte radiateur zijn (heb ik) bij grote hitte gooit hij dan je expansievat te vol zodat ie overloopt en je dus minder water in je systeem hebt........
Cheers bowy
ps kan ook gewoon een verstopte radiateur zijn (heb ik) bij grote hitte gooit hij dan je expansievat te vol zodat ie overloopt en je dus minder water in je systeem hebt........
blauwe rook kan ook diesel zijn, hete motor kan ook veroorzaakt worden door een defekte viscokoppeling.
Ik bedoelde idd een druktest op het koelwatersysteem.
Jan Schober
Jan Schober
kijk ff je oliepeil na is het gestegen dan heb je kans dat er koelvloeistof bij de olie zit
geeft witte rook
gr Gheert
geeft witte rook
gr Gheert