plakkende koppeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Landterfanter

plakkende koppeling

Bericht door Landterfanter »

wie kan me vertellen wat eigenlijk de oorzaak is van een plakkende koppeling en wat je daar het beste aan doet. Als ik hem (lightweight diesel) start terwijl hij in de versnelling staat wil hij zich even in beweging zetten maar schiet los na een lichte schokbeweging. Vervolgens schakelt hij soms goed en soms slecht. Als hij stationair draaiend stil staat met onaangeroerd koppelingspedaal en ik wil hem na een minuut of zo in z'n 1 zetten dan lijkt hij niet te ontkoppelen en krijg je hem niet in z'n versnelling. Motor afzetten en in z'n versnelling starten biedt dan uitkomst met weer zo'n lichte schokbeweging dan wel. Wederom in afwachting van wijze raad verblijf ik. Groet Dirk. En uiteraard ook heel erg bedankt voor de andere tips en ik hoop dat ze niet tot verdeeldzaamheid leiden (verschil van mening bij het slepen)
Jan W

Re: plakkende koppeling

Bericht door Jan W »

Nou dan doe ik eens een schot voor de boeg.

Dat plakken komt volgens mij doordat het een droge koppeling is (dus niet in de olie). Je laat hem waarschijnlijk lang stilstaan (weekje)
Door vocht gaan de koppelingsplaten verkleven en moeten dus door dat welbekende schokkende effect losschieten.
Daarom krijg je hem ook niet lekker in de versnelling omdat de platen niet lekker vrij komen.

Maar prijs je gelukkig. Met een Laro is het veel minder spectaculair als met een motor.
Ik ben weleens met een wheelie de straat uit gegeaan

Jan Willem
Muddyfarmer Hans

Bericht door Muddyfarmer Hans »

Dirk,

Het is waarschijnlijk hetzelfde euvel als waar ik maar een remedie voor ken.
Je hebt mogelijk een vette koppeling wat hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door een lekkende oliekering in het achterste krukaslager.
Check dit even door bij het afwatergaatje in de belhousing ofwel het huis waarachter de koppeling zich verstopt te kijken of hier vet/olie uit komt.
Soms vergeet men dit doorwaadplugje er weer uit te halen en blijft ruimte vol met troep zitten dat ook kan leiden tot jouw problemen.

Het beste is hmm en nou komt het de versnellingsbak te demonteren en een nieuwe drukgroep te plaatsen. en de carterpan te verwijderen en de laatste krukaslagerschaal met de lekkende oliekering te demonteren.

Al met al vrij veel werk maar het levert wel het gewenste resultaat op.

suc6

Hans Greenlady SIII
Landterfanter

Hoi Hans,
teneerste dank voor je reactie maar zelf denk ik niet aan olie of vet omdat de platen daar naar mijn mening onnoemelijk van moeten gaan slippen. Dat is ook de reden waarom ik plakkende koppelingsplaten zo'n raadselachtig verschijnsel vind. Landrovers lekken overal olie, maar olie smeert, en plakt zeker niet.
peter

Bericht door peter »

is je vrije slag niet te groot? gebogen stelstang bij de hoofdcylinder? zodat je gewoon niet voldoende ontkoppelt? ik heb dit gehad met s2a diesel
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een plakkende koppeling kan wel degelijk door olie veroorzaakt worden, een andere mogelijkheid is opgesloten lucht in de hulp koppelingscylinder.
Het laatste komt vaak voor als de ontluchtingsnippel op de onderste aansluiting van de cylinder is geplaatst.
De verschijnselen zijn is beide gevallen hetzelfde met nog als toevoeging dat de koppeling soms wat schokkerig opkomt.
Probeer eerst de koppeling te ontluchten.
Mocht dat geen oplossing bieden begin dan niet meteen te sleutelen, je kan net als ik het geluk hebben dat het vanzelf weer wat beter wordt. Bij mijn S3 is het 3 jaar terug begonnen in ongeveer dezelfde mate als bij jou en na een paar weken werd het weer beter. Nu heb ik er alleen bij extreem hete dagen een heel klein beetje last van en blijf hiermee doorrijden tot het weer erger wordt.

Dennis B.
Muddyfarmer Hans

Bericht door Muddyfarmer Hans »

Je beschrijft precies dezelfde zaken die ik als zodanig herken.

Er is nog een (niet door iedereen goedgekeurde) tijdelijke oplossing. Waarbij met een beetje goede wil ""tijdelijk"""jaren kan duren.

Doordat de motor van jouw auto mogelijk langdurig heeft stilgestaan of dat ie inderdaad maar weinig wordt gebruikt met lange tussenposen zou je het volgende kunnen overwegen. En ik dank dat hier meer mensen wat aan hebben dan alleen mensen die een plakkende plaat hebben.

Door lang stilstaan of weinig gebruik en sommige verouderde carterolieen wordt een oliekering hard en als een as er dan langdurig inhangt kan ie ook ovaal worden.
Normaal is dit geen probleem maar als ie bij startten van de motor niet meer echt soepel is zal ie olie langs laten. Wanneer deze olie dan ook nog oud en vuil is zal zich dit afzetten in het raakvlak van rubber en metaal. Hierdoor wordt een snelle slijtage in gang gezet.

Er zijn een aantal ""lap""middelen op de markt die je hiertegen kunnen beschermen.
Er is een toevoeging beschikbaar die je bij je verse carterolie gooit waardoor olie keringen weer soepeler worden en daardoor beter afsluiten.
Dat is 1

ten2de Je demonteerd de twee boutjes van de slave cilinder van de kopppeling.
trekt het drukgroepje er voorzchitigi een klein beetje uit.
Draait de doorwaadplug in de belhousing en besproeid de binnenruimte met spuitbus halffords remmenreiniger. Deze tast rubber en kunststof niet aan.
Let wel de hele bus moet leeg en het is de bedoeling dat het even in de belhousing verblijft.
Monteer de slave cilinder weer en laat de motorlopen en bedien de koppeling pedaal talloze malen. Vervolgens nog zomogelijk een aantal malen in een willegeurige versnelling en slippend optrekken.
Dan waadplug er uit troep eruit en het zaakje laten drogen.

Je kan ook proberen via de waadplugopening de remmenreiniger naar binnen te spuiten maar dat werkt niet voldoende.

Suc6 is niet verzekerd maar het is een relatief eenvoudige en goedkope oplossing.

Groet

Muddyfarmer Hans

Greenlady sIII
Landterfanter

Ik rijd er nu enkele weken een 250 km per week mee. Vandaag had ik voor het eerst de indruk dat er verbetering in zat. Morgen ga ik hem eens goed ontluchten en kijk dan weer in welke mate ik gebruik moet maken van de verdere tips. Een ieder weer hardstikke bedankt voor de tips en goede raad, ik krijg heel langzaam steeds een beetje meer inzicht in de wereld die Landrover heet, dankzij de experts op deze pagina.Groet Dirk.
Plaats reactie