Een aantal vraagjes
Een aantal vraagjes
Hoi,
Omdat het bijna vakantietijd is en ik nu tijd over heb voor andere dingen dan school, werken, uitgaan e.d. heb ik een aantal vraagjes.
Over enkele dagen ga ik een 109" hardtop ophalen. Alleen doe ik dit liever zonder aanhanger als dat gaat. Kun je een hardtop "snel" even monteren voor het transport? Of kun je de hardtop op een softtop frame plaatsen.
Verder wil ik graag weten of iemand ooit eens zijn velgen heeft laten verzinken. Dit was ik van plan te doen. Ze zijn al gestraald. Nu de rest nog.
Laatst heb ik vrijloopnaven gemonteerd. Alleen lekken deze iets. (Ze zijn vettig van de olie) Komt dit vaker voor? Lijkt me niet, maar hoe voorkom ik dit dan?
Voorlopig was het dit.
Groeten,
Dave Frencken
Omdat het bijna vakantietijd is en ik nu tijd over heb voor andere dingen dan school, werken, uitgaan e.d. heb ik een aantal vraagjes.
Over enkele dagen ga ik een 109" hardtop ophalen. Alleen doe ik dit liever zonder aanhanger als dat gaat. Kun je een hardtop "snel" even monteren voor het transport? Of kun je de hardtop op een softtop frame plaatsen.
Verder wil ik graag weten of iemand ooit eens zijn velgen heeft laten verzinken. Dit was ik van plan te doen. Ze zijn al gestraald. Nu de rest nog.
Laatst heb ik vrijloopnaven gemonteerd. Alleen lekken deze iets. (Ze zijn vettig van de olie) Komt dit vaker voor? Lijkt me niet, maar hoe voorkom ik dit dan?
Voorlopig was het dit.
Groeten,
Dave Frencken
Re: Een aantal vraagjes
Voor het plaatsen van een hardtop moet je het frame van de soft top verwijderen.
Als het alleen voor het transport is, dan is een hardtop prima tijdelijk te monteren.
Het "blijvend" monteren kost vaak redelijk wat tijd, dit in verband met het "uitlijnen" van de zijkanten en de deuren.
Neem wat extra bouten, moeren en ringen mee voor de tijdelijke montage.
Succes
Als het alleen voor het transport is, dan is een hardtop prima tijdelijk te monteren.
Het "blijvend" monteren kost vaak redelijk wat tijd, dit in verband met het "uitlijnen" van de zijkanten en de deuren.
Neem wat extra bouten, moeren en ringen mee voor de tijdelijke montage.
Succes
Re: Een aantal vraagjes
en een of twee rollen ducktape kan ook helpen met de kieren te dichten.
jo fo li "general"
jo fo li "general"
Re: Een aantal vraagjes
Dave, (en andere)
Koop geen Ducktape. Dat is van erbarmelijke kwaliteit.
En ongeloofelijk duur.
Beter kan je gaan voor echte Duct-tape
Deze kan je verkrijgen bij de betere bouwmaterialen zaak (Dubson heeft het geloof ik ook wel)
Of als ze bij je in de buurt zitten een Asbestsaneringsbedrijf. Die vreten Duct-tape.
(merken duct-tape: Kip tape, supertape, en nog een aantal maar die ben ik ff kwijt)
Wel meteen weer verwijderen als je thuis bent anders krijg je het er moeilijk af.
JW, die vroeger pallets vol van die handel verkocht heeft.
Koop geen Ducktape. Dat is van erbarmelijke kwaliteit.
En ongeloofelijk duur.
Beter kan je gaan voor echte Duct-tape
Deze kan je verkrijgen bij de betere bouwmaterialen zaak (Dubson heeft het geloof ik ook wel)
Of als ze bij je in de buurt zitten een Asbestsaneringsbedrijf. Die vreten Duct-tape.
(merken duct-tape: Kip tape, supertape, en nog een aantal maar die ben ik ff kwijt)
Wel meteen weer verwijderen als je thuis bent anders krijg je het er moeilijk af.
JW, die vroeger pallets vol van die handel verkocht heeft.
Re: Een aantal vraagjes
Dan heb ik toch wel veel tape nodig. Er zit namelijk geen achterdeur bij. Alleen het klepje wat ik nu heb.
Groeten,
Dave Frencken
Groeten,
Dave Frencken
Re: Een aantal vraagjes
Dan tape je er toch gewoon een stuk folie in (evt vuilniszak).
Think the Mc-Giver way
O ja duct-tape aka Mc Giver tape
Suk6
Jan Willem
Think the Mc-Giver way
O ja duct-tape aka Mc Giver tape
Suk6
Jan Willem
waarom eigenlijk afdichten?
Dave,
waarom wil je het gat van de achterdeur eigenlijk afdichten? daar zit toch niks wat niet tegen water kan?
Durk
waarom wil je het gat van de achterdeur eigenlijk afdichten? daar zit toch niks wat niet tegen water kan?
Durk
Re: waarom eigenlijk afdichten?
Ik zou daar ook zeker geen tijd en materiaal aan besteden,
gewoon het dak goed vastzetten (eventueel een paar spanbanden onder de auto door (let wel op de sills) en rijden maar.
Succes
gewoon het dak goed vastzetten (eventueel een paar spanbanden onder de auto door (let wel op de sills) en rijden maar.
Succes
Re: waarom eigenlijk afdichten?
Heb ik gezegd dat ik het gat dicht wil maken dan?
Als het goed is is het woensdag fijn weer dus hoeft dat niet. Ook al zou het regenen. De regen bereikt mij toch niet als ik voorin zit. 
Groeten,
Dave Frencken


Groeten,
Dave Frencken
Re: waarom eigenlijk afdichten?
De enige reden die ik kan verzinnen zijn de uitlaatgassen. Als de rest van de wagen redelijk (voor een Land Rover dan) luchtdicht is hebben uitlaatgassen echt de neiging naar binnen gezogen te worden. Daar worden (zelfs bij de meest verstokte rokers) je longetjes niet blij van. KOrtom, hoop op mooi weer, rij met de ramen en de ventilatiekleppen open, dan kan je het afdichten vergeten, anders zou ik er echt wat tijd aan spenderen.
Bob
Bob
Re: Een aantal vraagjes
Over de velgen, je kunt ze het beste laten schoperen (bij het straalbedrijf) Dan zijn ze dus verzinkt. Dat doe ik zo ongeveer met alles wat ik terug schroef. Schutbord, velgen een nieuwe achterbalk etc. Mijn straalboer straalt, verzinkt en spuit direct alles in de primer als je dat wilt. Gr. Marco
Re: Een aantal vraagjes
klein beetje lekkage op de FWH's is (geloof ik ) vrij normaal.
Andries
Andries
Re: Een aantal vraagjes
Hoe gaat dat schoperen in z'n werk? Is dat een chemisch proces? Ik wil m'n nieuwe schutbord graag laten verzinken. De binnenzijde van de holle ruimtes vind ik eigenlijk belangrijker dan de vlakken waar ik altijd nog bij kan. Thermisch verzinken....ben bang dat het schutbord krom trekt en niet meer te richten is. Waar laat jij eea uitvoeren?
Noud 88
Noud 88
Re: Een aantal vraagjes
prikkers
velgen niet laten verzinken.
ben bang dat ze krom trekken en door ongelijkmatige zink niet meer uit te balanceren zijn.
schooperen is een goede optie.
ik geloof dat dit een zink poeder is die door verhiting met een brander aan het opervlak hecht.
dit is ook een optie voor het schutbordt houd hier bij wel rekenig dat schooperen niet tegen vocht kan dus altijd een na behandeling nodig heeft.
een goede optie voor velgen is straalen en 2 lagen coaten.
heb als je wilt wel een adresje in zuid oost brabant.
gr. arjan
999 stukjes SIII 109 1980
velgen niet laten verzinken.
ben bang dat ze krom trekken en door ongelijkmatige zink niet meer uit te balanceren zijn.
schooperen is een goede optie.
ik geloof dat dit een zink poeder is die door verhiting met een brander aan het opervlak hecht.
dit is ook een optie voor het schutbordt houd hier bij wel rekenig dat schooperen niet tegen vocht kan dus altijd een na behandeling nodig heeft.
een goede optie voor velgen is straalen en 2 lagen coaten.
heb als je wilt wel een adresje in zuid oost brabant.
gr. arjan
999 stukjes SIII 109 1980
Re: Een aantal vraagjes
Verzinken van het schutbord (thermisch) is geen probleem. Wel is het aan te bevelen een dwarse steun tussen de chassisbevestigingspunten te monteren zodat die belangrijke maat in stand blijft.
Ben nu zelf bezig met zo'n procede voor mijn 110. Morgen het schutbord ophalen bij het straalbedrijf en kan het daarna door naar de verzinker.
Ik maak er meteen foto's van zodat anderen kunnen zien wat het resultaat is en schrijf er een verhaaltje bij zodat het op de clubsite en/of in de info terecht komt.
Groetjes,
Huub
Ben nu zelf bezig met zo'n procede voor mijn 110. Morgen het schutbord ophalen bij het straalbedrijf en kan het daarna door naar de verzinker.
Ik maak er meteen foto's van zodat anderen kunnen zien wat het resultaat is en schrijf er een verhaaltje bij zodat het op de clubsite en/of in de info terecht komt.
Groetjes,
Huub
Re: Een aantal vraagjes
Schouperen is vuurverzinken met een soort spuitpistool gecombineerd met een gasbrander. Het metaal wordt verhit, en vervolgens wordt er gesmolten zink op gespoten. Ook met dit procedé opassen met spanningen in het materiaal, daar er ook hitte wordt ingebracht.( Voor velgen is dit geen probleem).
Vrijloopnaven kunnen zo goed als lekdicht worden gemaakt door er voor te zorgen dat je de vilten ring die over de splines gaat, eerst te voorzien van een klein beetje vloeibare pakking. Ik heb zelf superwinch FRH op deze manier gemonteerd, en heb hooguit enkele spatjes op de velg.
Ciao, Cas (CH)
Vrijloopnaven kunnen zo goed als lekdicht worden gemaakt door er voor te zorgen dat je de vilten ring die over de splines gaat, eerst te voorzien van een klein beetje vloeibare pakking. Ik heb zelf superwinch FRH op deze manier gemonteerd, en heb hooguit enkele spatjes op de velg.
Ciao, Cas (CH)