schokdempers

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
misha

schokdempers

Bericht door misha »

Ola,

ff een vraagje over schokdempers. Mijn schokdemper van mijn 90 is rechtsvoor lek (niet zo'n beetje ook niet want het is net een eend) en nu wil ik deze natuurlijk graag vervangen. Is dit zo te doen of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

alvast bedankt

grz Misha
RoLandRover

Re: schokdempers

Bericht door RoLandRover »

De voorsteschokdempers zijn normaal zonder bijzonder gereedschap te vervangen
een grote moer bovern en een beneden. Iritant is wel dat de demper vaak meedraaid.
dus een grote waterpomptang is soms handig.

2 mogelijkheden.

1) de moeren v/d demper losdraaien, de auto heel ver opkrikken (let op de remleidingen) en de demper en veer uitnemen. moet net lukken.

ik zou gaan voor;

2) de TURRET/toren geheel afnemen. 4 boutjes los en de onderste demper moer los. gehelen turret met demper uitnemen en dan van elkaar scheiden.

let er wel op dat de turret vaak roestig is (evt. vervangen) en in ieder geval flink in tectyleren aan de binnenkant. en dat je alle losgehaalde boutjes evt. nieuw hebt voor het hermonteren.

groeten en succes RoLandrover
RoLandRover

oh ja, wel links + rechts doen he!
misha

Bericht door misha »

Thenx!
Jeroen 90 TD

Bericht door Jeroen 90 TD »

Ik moet binnenkort m'n schokbrekers van mijn 90 aan de achterkant vervangen. Woonde je toevallig in de buurt van Eindhoven? Dan kunnen we ze samen aanpakken. Vooe mij ook de eerste keer, maar volgens de boeken heel erg goed zelf te doen.

Groeten,
Jeroen 90 TD
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Schokdempers achter is een makkie.

Eerst de onderste moeren lossen ( nog niet helemaal er af), dan de moer van het bevestigingspunt aan de bovenzijde.

Vervolgens de auto met de krik (highjack) omhoog totdat het betreffende achterwiel bijn los komt. Letop dat je blokken voor het voorwiel er schuin tegenover legt, voor de veiligheid.
Nu draai je alles los, en krikt de wagen verder omhoog. De schokdemper gaat nu uit de bevestiging van de as. Let op de wijze van montage van de schotels en de ringen. Vervolgens kan je de schokdemper van het ophangpunt schuiven.

De montage gaat in omgekeerde volgorde.

Als alles goed los te krijgen is, is het maximaal een uurtje werk. Met twee man kan het makkelijker zijn om de eventueel meedraaiende schokdemper tegen te houden.

Succses,
Richard
Rangie (Ron)

Bericht door Rangie (Ron) »

En Richard heeft ervaring!!!!!! Hij kan het nu in 10 minuten?

Groeten Rangie
Eric 110 & LW

Re: Let op!!

Bericht door Eric 110 & LW »

Let op als je de turret er af haalt, dat aan de achterkant nog een remleiding vast zit!!!

gr Eric
misha

Bericht door misha »

Hey Jeroen,

Ik woon toevallig idd in de buurt van eindhoven (helmond dus dat is heel dichtbij) Maar voor het vervangen van de schokbrekers heb ik al met wat mensen afgesproken.
Vrienden van me hebben ook Laro's een eentje ervan heeft er speciaal een garage met smeerput omheen gebouwd (erg handy!)

Aan de reacties te lezen zal het vervangen van je schokbrekers achter niet zo'n probleem zijn maar als je hulp nodig hebt kun je me altijd mailen.

In ieder geval veel suc6

grz misha (90TD)
misha

Re: Let op!!

Bericht door misha »

zal ik doen (-:

grz Misha
RoLandRover

Ik denk niet eens dat je de auto van achter op hoeft te krikken,..
gewoon de demper indrukken en met een ijzerdraadje vast zetten.(als het al nodig is)
ook de nieuwe (gas_demper) weer met een ijzerdraadje vast en weer ertussen.
het gaat immers maar om een paar centimeter.

wel de moeren flink met kopervet behandelen, en om loslopen te voorkomen (heb ervaring ) even borgen met een extra moer ertegen in draaien. dan kan alles later gewoon weer makkelijk los.

succes met de klus beide.

gr,

RoLandrover
Plaats reactie