Dynamo
Dynamo
Dag mensen,
Net 5 minuten terug van 5 dagen Ardennen. Mijn 90 heeft het goed gehouden op een gebroken V-snaar na. Natuurlijk geen reserve bij, dus op zoek naar de plaatselijke garage. Gelukig hadden ze er een die ik er vervolgens op de camping zelf op heb kunnen zetten. Ik ben nu thuis en de V-snaar heeft het gehouden. (was volgens mij een oude of gebruikte, hij had al wat sporen)
Maar goed, nu het probleem. Op de terugweg bij Maastricht tanken en hij wil niet meer starten. Vervolgens een Belgische Disco ervoor gehangen (Accu's) en hij liep weer. Zonder verlichting, radio e.d. naar Eindhoven gereden (1,5 uur). Afgezet en hij doet het weer niet. Ik denk dat ik met het verwisselen van de V-snaar ergens snoeren oid van de dynamo losgetrokken heb. Kan iemand aangeven hoe ik de werking van de dynamo kan testen??
Alvast bedankt!!
Groeten,
Jeroen 90 TD
Net 5 minuten terug van 5 dagen Ardennen. Mijn 90 heeft het goed gehouden op een gebroken V-snaar na. Natuurlijk geen reserve bij, dus op zoek naar de plaatselijke garage. Gelukig hadden ze er een die ik er vervolgens op de camping zelf op heb kunnen zetten. Ik ben nu thuis en de V-snaar heeft het gehouden. (was volgens mij een oude of gebruikte, hij had al wat sporen)
Maar goed, nu het probleem. Op de terugweg bij Maastricht tanken en hij wil niet meer starten. Vervolgens een Belgische Disco ervoor gehangen (Accu's) en hij liep weer. Zonder verlichting, radio e.d. naar Eindhoven gereden (1,5 uur). Afgezet en hij doet het weer niet. Ik denk dat ik met het verwisselen van de V-snaar ergens snoeren oid van de dynamo losgetrokken heb. Kan iemand aangeven hoe ik de werking van de dynamo kan testen??
Alvast bedankt!!
Groeten,
Jeroen 90 TD
Re: Dynamo
Boordspanning meten met draaiende motor en werkende dynamo moet dat in de buurt van de 15 volt liggen.
Re: Dynamo
Jeroen,
Als ik mij niet vergis is de laadstroom van de dynamo een functie van het motortoerental. Als je een spanningsmeter over de polen van de accu zet en je start de motor, moet je de spanning bij gas geven op zien lopen van ongeveer 12V tot ergens rond de 14 à15 Volt. Als de spanning constant blijft bij oplopend toerental meet je alleen de accu, en komt er dus geen laadstroom van dynamo naar accu (bij 24 V alles vedubbelen, maar ik denk dat je 12V hebt)
Groet en succes,
John
Als ik mij niet vergis is de laadstroom van de dynamo een functie van het motortoerental. Als je een spanningsmeter over de polen van de accu zet en je start de motor, moet je de spanning bij gas geven op zien lopen van ongeveer 12V tot ergens rond de 14 à15 Volt. Als de spanning constant blijft bij oplopend toerental meet je alleen de accu, en komt er dus geen laadstroom van dynamo naar accu (bij 24 V alles vedubbelen, maar ik denk dat je 12V hebt)
Groet en succes,
John
Re: Dynamo
john straatman schreef:
> Als de spanning constant blijft
> bij oplopend toerental meet je alleen de accu, en komt er dus
> geen laadstroom van dynamo naar accu
Dat is: als deze constant blijft op 12 Volt, de spanningsregelaar op de dynamo zorgt er voor dat de te leveren spanning niet boven de 14,5-15Volt komt.
Chris 110
> Als de spanning constant blijft
> bij oplopend toerental meet je alleen de accu, en komt er dus
> geen laadstroom van dynamo naar accu
Dat is: als deze constant blijft op 12 Volt, de spanningsregelaar op de dynamo zorgt er voor dat de te leveren spanning niet boven de 14,5-15Volt komt.
Chris 110
Re: Dynamo
bij een 12 volts installatie is de boordspanning 13,8 volt, en de afgeregelde spanning vanaf de dynamo 14,4 volt.
Re: Dynamo
Bedankt voor jullie reacties!!! Het probleem lijkt opgelost.
De accu laadde inderdaad maar 12 volt. Het bleek dat de V-snaar over de dynamo slipte. De V-snaar die ik uit de plaatselijke garage had, had een iets andere tanding en ik heb hem er blijkbaar niet strak genoeg opgelegd. Dor die combinatie heeft de dynama de accu waarschijnlijk niet opgeladen.
Morgen maar even een originele V-snaar halen en erop zetten en dan is het allemaal weer goed.
Nogmaals bedankt.
Groet,
Jeroen 90 TD
De accu laadde inderdaad maar 12 volt. Het bleek dat de V-snaar over de dynamo slipte. De V-snaar die ik uit de plaatselijke garage had, had een iets andere tanding en ik heb hem er blijkbaar niet strak genoeg opgelegd. Dor die combinatie heeft de dynama de accu waarschijnlijk niet opgeladen.
Morgen maar even een originele V-snaar halen en erop zetten en dan is het allemaal weer goed.
Nogmaals bedankt.
Groet,
Jeroen 90 TD