Dag luitjes,
De overdrive, vast al een veel besproken onderwerp... ik wil graag een overdrive monteren op mijn 109 SIII Diesel. Ik hoor verschillende verhalen over te weinig motorvermogen om de overdrive te trekken. Mijn sleutelmaat heeft er een gemonteerd op zijn 88 SIII Diesel, en die loopt als een trein. Alleen bij flinke wind tegen trekt-ie het niet meer. Hoe zit dat bij de 109? Mijn motor is helemaal in orde.
Enig idee verder of tweedehands ook kan? Is kans op slijtage risicovol (kan ik mijn andere bak er mee om zeep helpen)? Kan ik zien of de overdrive in orde is?
Mark-109SIII
Overdrive
Re: Overdrive
hoi mark,
Ik zou voor zo'n nieuwe gaan van rocky mountain,maar dat is persoonlijk.wat je aan originele gebruikte fairey overdrives tegen komt zal wel meest behoorlijk versleten zijn (gieren en zo)
ik dacht dat een 109 d het ook wel kan trekken maar aangezien daar vaak hoge 7.50-16 banden onder zitten kom je natuurlijk wel aardig laag in toeren te zitten waardoor ie misschien vroegtijdig 'doodloopt' in de wind.
mooie van een overdrive is dat je kiezen kan of je hem gebruikt of niet zoals bij harde wind.je kan namelijk ook high ratio tandwielen kopen voor in de tussenbak maar dan zit je dus altijd aan die lange overbrenging vast.bij 88 types worden er ook wel range diffs gemonteerd maar ook dan zit je altijd met die lange overbrenging te klooien.kar trekken wordt dan vaak al een dik probleem.
overdrive lijkt mij een mooie oplossing.Heb zelf een Rocky mountain opgehaald maar die zit er nog niet op want mijn 88 opknapper waar ie op moet ligt nog half uitelkaar dus kan je nog niet vertellen hoe die bevalt.
groet, tom
Ik zou voor zo'n nieuwe gaan van rocky mountain,maar dat is persoonlijk.wat je aan originele gebruikte fairey overdrives tegen komt zal wel meest behoorlijk versleten zijn (gieren en zo)
ik dacht dat een 109 d het ook wel kan trekken maar aangezien daar vaak hoge 7.50-16 banden onder zitten kom je natuurlijk wel aardig laag in toeren te zitten waardoor ie misschien vroegtijdig 'doodloopt' in de wind.
mooie van een overdrive is dat je kiezen kan of je hem gebruikt of niet zoals bij harde wind.je kan namelijk ook high ratio tandwielen kopen voor in de tussenbak maar dan zit je dus altijd aan die lange overbrenging vast.bij 88 types worden er ook wel range diffs gemonteerd maar ook dan zit je altijd met die lange overbrenging te klooien.kar trekken wordt dan vaak al een dik probleem.
overdrive lijkt mij een mooie oplossing.Heb zelf een Rocky mountain opgehaald maar die zit er nog niet op want mijn 88 opknapper waar ie op moet ligt nog half uitelkaar dus kan je nog niet vertellen hoe die bevalt.
groet, tom
Re: Overdrive
Hoi Mark,
ik gebruik een oude Fairey OD op mijn 109 2,25 diesel. Ik zou hem niet meer willen missen.Maar dat is ook omdat ik er veel mee op de snelweg zit. Inderdaad: geen trekkracht. Stel je niet voor dat, als je hem erin gooit bij 80 km. per uur, de auto even doorschiet naar de 110 km/uur...nee, dat duurt een minuut of wat. Maar dan rijdt mijn 109 er ook tegen de 110 km/u mee. Er moet niets tegenzitten, wind, bruggetje, viaduct, even inhouden omdat je niet naar links kunt voor inhalen...en je hebt weer minuten nodig om op snelheid te komen. Maar het rijdt heerlijk stil en rustig. Bijkomend voordeel: ik gebruik hem nogal eens in de derde versnelling....in situaties dat de drie te laag en de vier te hoog is. Caravan trekken wordt wel heel moeilijk, zeker in de hitte. Want je moet er op rekenen dat je koelwatertemperatuur wel een aan tal graden oploopt bij langdurig OD-gebruik op hoge snelheid of wanneer veel vermogen gevraagd wordt.
Maar ik blijf erbij: DOEN !!
Janssen Used Landroverparts verkoopt ze geluuof ik voor zo'n 400 euro. (maar misschien moet je dan nog wel van alles bijkopen.) Volgens mij ligt de gemiddelde prijs voor een complete grbruikte rond de 700 euro (als je eraan kunt komen.
Heel mooi zijn de peperdure OD van Rocky Mountain. Rene Gans verkoopt ze. Die worden gesmeerd door de versnellingsbak en hebben geen eigen vul- en niveauplug. Een groot voordeel, want olieniveaucontrole van de OD wordt vaak vergeten.
Zien of hij in orde is....ik weet niet hoe.
Groet, Andries
ik gebruik een oude Fairey OD op mijn 109 2,25 diesel. Ik zou hem niet meer willen missen.Maar dat is ook omdat ik er veel mee op de snelweg zit. Inderdaad: geen trekkracht. Stel je niet voor dat, als je hem erin gooit bij 80 km. per uur, de auto even doorschiet naar de 110 km/uur...nee, dat duurt een minuut of wat. Maar dan rijdt mijn 109 er ook tegen de 110 km/u mee. Er moet niets tegenzitten, wind, bruggetje, viaduct, even inhouden omdat je niet naar links kunt voor inhalen...en je hebt weer minuten nodig om op snelheid te komen. Maar het rijdt heerlijk stil en rustig. Bijkomend voordeel: ik gebruik hem nogal eens in de derde versnelling....in situaties dat de drie te laag en de vier te hoog is. Caravan trekken wordt wel heel moeilijk, zeker in de hitte. Want je moet er op rekenen dat je koelwatertemperatuur wel een aan tal graden oploopt bij langdurig OD-gebruik op hoge snelheid of wanneer veel vermogen gevraagd wordt.
Maar ik blijf erbij: DOEN !!
Janssen Used Landroverparts verkoopt ze geluuof ik voor zo'n 400 euro. (maar misschien moet je dan nog wel van alles bijkopen.) Volgens mij ligt de gemiddelde prijs voor een complete grbruikte rond de 700 euro (als je eraan kunt komen.
Heel mooi zijn de peperdure OD van Rocky Mountain. Rene Gans verkoopt ze. Die worden gesmeerd door de versnellingsbak en hebben geen eigen vul- en niveauplug. Een groot voordeel, want olieniveaucontrole van de OD wordt vaak vergeten.
Zien of hij in orde is....ik weet niet hoe.
Groet, Andries
Re: Overdrive
Ik heb zelf een 109 ex militair, standaard kleine bandjes vanuit leger 205 x 16.
Hier heb ik een overdrive ondergebouwd. Bevalt goed. En met flinke tegenwind moet ik ook terug naar de 4e versnelling zonder overdive, maar als het niet hard waait trekt hij het wel.
Groet Bram
Hier heb ik een overdrive ondergebouwd. Bevalt goed. En met flinke tegenwind moet ik ook terug naar de 4e versnelling zonder overdive, maar als het niet hard waait trekt hij het wel.
Groet Bram