Speling op het stuur
Speling op het stuur
Beste mensen ik ben nu al even bezig met mijn laro 109 series III diesel.
Het probleem is dat ik een grote stuuruitslag heb en ik niet weet wat ik er nog aan kan doen.
Ik heb alle kogels vervangen, een ander hoofdstuurhuis gemonteerd. Ook heb ik alles gesmeert en heb ik het stuur recht gezet.
Alleen als ik nu ga rijden dan moet ik steeds ruim een halve stuur beweging maken om mijn auto op de weg te houden wat kan dit zijn?????????
Wie o wie weet raad en wil mij helpen, anders wordt het toch weer garage denk ik.
Groetjes Zandrovertje
Het probleem is dat ik een grote stuuruitslag heb en ik niet weet wat ik er nog aan kan doen.
Ik heb alle kogels vervangen, een ander hoofdstuurhuis gemonteerd. Ook heb ik alles gesmeert en heb ik het stuur recht gezet.
Alleen als ik nu ga rijden dan moet ik steeds ruim een halve stuur beweging maken om mijn auto op de weg te houden wat kan dit zijn?????????
Wie o wie weet raad en wil mij helpen, anders wordt het toch weer garage denk ik.
Groetjes Zandrovertje
Re: Speling op het stuur
gebruik je ogen
als een aan het stuur heen en weer draait kan een ander zonder problemen zien waar het mis is
als een stuk beweegt en het volgende stuk niet, weet je wat je vervangen moet
als een aan het stuur heen en weer draait kan een ander zonder problemen zien waar het mis is
als een stuk beweegt en het volgende stuk niet, weet je wat je vervangen moet
Controleer de speling in het stuurhuis. Is bij te stellen.
Groet Ruud.
Groet Ruud.
... maar let hierbij wel op dat je de boel niet te strak aandraait.
volg de procedure volgens haynes of de LaRo Docs.
kijk ook eens of swivel balls of wiel lagers nog wel de juiste voorspanning/speling hebben.
succes,
Yuri
SIII 109D
volg de procedure volgens haynes of de LaRo Docs.
kijk ook eens of swivel balls of wiel lagers nog wel de juiste voorspanning/speling hebben.
succes,
Yuri
SIII 109D
De armen op het hulpstuurhuis en de pitman arm op het stuurhuis gaat soms naar verloop van tijd los(ser) zitten.
Dennis B.
Dennis B.
stuuruitslag?
de stuuruitslag is toch de uiteindelijke hoek die de banden maken bij maximaal sturen. stuurspeling is volgens mij waar wij het over hebben.
Als je alles vervangen hebt en je hebt op je lagers nergens meer speling is volgens mij de moer aan de zijkant van je stuurhuis opstellen nog de enige oplossing. Maar niet te strak want je kan je stuurhuis kromdrukken en dan gaat hij lekken op de pakkingen.
Groetjes Sjoerd.
Groetjes Sjoerd.
maar lekken van je stuurhuis is dan niet het ergste. je kogelomloopspil gaat dan ietsje sneller naar de tering dan dat hij normaal doet. kost je hooguit een compleet nieuw stuurhuis. lijkt mij een leuke klus om die uit je wagen te schroeven. volgens mij moet er dan heel wat uit om die liange pijp eruit te krijgen. dashboard. misschien een wing etc. ik heb daag gelukkig nog geen ervaring mee.
succes,
Yuri
SIII 109D
succes,
Yuri
SIII 109D
Is niet zoveel werk hoor een stuurhuis uitbouwen want dat heb ik dus al gedaan dashbord kan blijven ziten en het zijn wel een paar boutjes die je moet los draaien.
Groetjes Zandrovertje die nu weer eens het een en ander gaat controleren.
Groetjes Zandrovertje die nu weer eens het een en ander gaat controleren.
De speling op het stuur bij de 109 Serie III is heel normaal. Het is gewoon een wat late reactie van je wielen tegenover je stuur.
Mijn 109 Serie III ex leger heeft dit ook, je bent tijdens het rijden steeds naar links en rechts aan het corrigeren.
In mijn dienstijd bij het leger haden alle Laro's deze speling op het stuur. De ene Laro wat meer dan de ander.
Voor een leek lijkt het abnormaal, maar wen er maar aan.
greetings,
Marco
Mijn 109 Serie III ex leger heeft dit ook, je bent tijdens het rijden steeds naar links en rechts aan het corrigeren.
In mijn dienstijd bij het leger haden alle Laro's deze speling op het stuur. De ene Laro wat meer dan de ander.
Voor een leek lijkt het abnormaal, maar wen er maar aan.
greetings,
Marco
als je de auto stilzet en draait aan het stuur, heb je dan veel vrije slag? zo ja is het inderdaad speling in je stuurinrichting. zo nee dan is er ergens iets wat te strak ipv te los staat, een stuurinrichting die te strak staat ergens levert een enorme zwalkende bak op waarin je konstant aan het sturen bent om op de weg te blijven.....
niet alles is wat het op eerste gezicht lijkt.
janzzen
niet alles is wat het op eerste gezicht lijkt.
janzzen
Ik het gevoel, ik heb het vorige week aan den lijve ondervonden tijdens het ritje naar de RDW en terug..
Het probleem zat bij in het "blok" met de verticale as (de verbinding van de stangen boven naar de stangen onder de auto)
In dit blok zitten 2 conische bussen welke door een veer van elkaar af gedrukt worden, waardoor enige weerstand onstaat zodat het stuur niet gaat klapperen.
Bij mij zat de onderste conische bus vast als een huis, deze heb ik los gekregen met behulp van een PVC pijp en een krik..
De PVC pijp was een koppelstuk om twee 40mm pvc pijpen aan elkaar te zetten, deze heeft precies de goede diameter om over de as te schuiven, en alleen de conische bus te raken.
Verwijder de onderste stang en afdekplaatje (denk aan de olie die eruit komt)
Vervolgens met een autokrik druk op de pvc pijp zetten, als de bus los zit zal deze naar boven gedrukt worden (inveren), zit de bus vast, dan gaat de auto mee omhoog (zoals bij mij).
Met het opvoeren van de druk de auto niet meer als 2-3 cm omhoog laten komen, vervolgens aan het stuur draaien tot je een plok hoort en de auto weer omlaag zakt.
Is een klusje van ongeveer 20 minuten..
Groetjes,
Martin.
Het probleem zat bij in het "blok" met de verticale as (de verbinding van de stangen boven naar de stangen onder de auto)
In dit blok zitten 2 conische bussen welke door een veer van elkaar af gedrukt worden, waardoor enige weerstand onstaat zodat het stuur niet gaat klapperen.
Bij mij zat de onderste conische bus vast als een huis, deze heb ik los gekregen met behulp van een PVC pijp en een krik..
De PVC pijp was een koppelstuk om twee 40mm pvc pijpen aan elkaar te zetten, deze heeft precies de goede diameter om over de as te schuiven, en alleen de conische bus te raken.
Verwijder de onderste stang en afdekplaatje (denk aan de olie die eruit komt)
Vervolgens met een autokrik druk op de pvc pijp zetten, als de bus los zit zal deze naar boven gedrukt worden (inveren), zit de bus vast, dan gaat de auto mee omhoog (zoals bij mij).
Met het opvoeren van de druk de auto niet meer als 2-3 cm omhoog laten komen, vervolgens aan het stuur draaien tot je een plok hoort en de auto weer omlaag zakt.
Is een klusje van ongeveer 20 minuten..
Groetjes,
Martin.