versnellingsbak 90 terug platsen
versnellingsbak 90 terug platsen
Hallo
Tijdens het LRCH weekend in bertrix is de koppeling van de 90 220tdi van mijn maat kapot gegaan. Het pedaal was niet meer in te trappen. volgens een kenner daar was het de koppelings vork en was het niet meer mogelijk dit op te lossen door een noodreparatie, de bak moest er onderuit!. Zonder koppeling zondag nacht terug gereden naar nerderland met een aantal spannende momenten opleverde bij een aantal stoplichten.
Maandag zijn we begonnen voor het eerst een bak onder een Land Rover te halen
Eens moet de eerste keer zijn
En het was inderdaad die vork, de kogel was er dwars doorheen gedrukt.
Maar aangezien het behoorlijk lastig was om hem eraf te krijgen. (Gewicht) vraag ik me af hoe we hem het beste er weer in krijgen.
heeft iemand tips voor het er weer opzetten van de bak en zijn er nog andere dingen waar we op moeten letten.
Alle tips zijn welkom
groeten joris 110V8/902.5D
Re: versnellingsbak 90 terug platsen
joris
de koppelingsplaat moet precies in het midden van de pries(?)as, daarom is het makkelijk om of een priesas te lenen of er eentje zelf te draaien (dit is dus een asje van 15cm lang dat je tijdelijk in het priesaslager zet en welke de koppelingsplaat precies op zijn plaats houd terwijl jij de drukgroep erop schroeft). daarna moet je de versnellingsbak in een motorkraan hangen en onder de auto of vanaf boven de bak recht het bronsen busje in sturen, met tillen is dit niet te doen. je moet dit busje ook nog even ligt smeren (niet teveel want dan kan dan op je plaat terecht komen of dan druk je het busje eruit terwijl je de bak erop schroeft) evenals de spibanen van de priesas van de bak.
succes
stijn schober
de koppelingsplaat moet precies in het midden van de pries(?)as, daarom is het makkelijk om of een priesas te lenen of er eentje zelf te draaien (dit is dus een asje van 15cm lang dat je tijdelijk in het priesaslager zet en welke de koppelingsplaat precies op zijn plaats houd terwijl jij de drukgroep erop schroeft). daarna moet je de versnellingsbak in een motorkraan hangen en onder de auto of vanaf boven de bak recht het bronsen busje in sturen, met tillen is dit niet te doen. je moet dit busje ook nog even ligt smeren (niet teveel want dan kan dan op je plaat terecht komen of dan druk je het busje eruit terwijl je de bak erop schroeft) evenals de spibanen van de priesas van de bak.
succes
stijn schober
Het verlengstuk van je doppenset heeft dezelfde diameter als je pri-as en kun je ook gebruiken om je koppeling te centreren.
Anton
Anton
Zelf laats gedaan op de oprit en in me eentje (was bijna mijn hobby beeindiging)
Er onder uit was een peuleschil, terug hangen is lastiger, er van uit gaan dat de koppeling plaat goed hangt, is het gewicht het grootste probleem, maar het is te doen.
het eenvoudigt is een hef tafel die aan de onderkant van de bak bevestigt is, hier is wel een brug bij nodig, dus thuis op de oprit geen optie.
Een motor takel is ook erg makkelijk, als je er een heb of lenen kan.
Maar zelf gebruik ik meestal een "schuttingpaal"(10x10x300) en een ketting takel.
De paal hangt dan onder het dak doormiddel van een sjorband.
je hebt dan ook een krikje nodig om de bak iets te kantelen (tussenbak hangt aan een kant)
Het is zeker aan te raden dit met tweepaar handen te doen, want je moet een beetje "juttere"en aan de uitgaande as draaien tot de splines goed staan.
Tja, je kan er uren mee zoet zijn, maar het kan ook in 5 minuten bekeken zijn.
groetjes en succes, Eric
Er onder uit was een peuleschil, terug hangen is lastiger, er van uit gaan dat de koppeling plaat goed hangt, is het gewicht het grootste probleem, maar het is te doen.
het eenvoudigt is een hef tafel die aan de onderkant van de bak bevestigt is, hier is wel een brug bij nodig, dus thuis op de oprit geen optie.
Een motor takel is ook erg makkelijk, als je er een heb of lenen kan.
Maar zelf gebruik ik meestal een "schuttingpaal"(10x10x300) en een ketting takel.
De paal hangt dan onder het dak doormiddel van een sjorband.
je hebt dan ook een krikje nodig om de bak iets te kantelen (tussenbak hangt aan een kant)
Het is zeker aan te raden dit met tweepaar handen te doen, want je moet een beetje "juttere"en aan de uitgaande as draaien tot de splines goed staan.
Tja, je kan er uren mee zoet zijn, maar het kan ook in 5 minuten bekeken zijn.
groetjes en succes, Eric
Zelf verwijder ik liever het motorblok, kun je allemaal veel makkelijker bij, en takel je zo omhoog aan een balk in de schuur.
anton
anton
Gewoon de bak op de ondergrond afsteunen met balken o.i.d en de auto voor of achteruit rollen, met wat ruttellen krijg je de bak op z'n plek zonder een centje pijn.
Motor opvangen aan de achterzijde met een blok hout op de chassis tussenbalk.
Succes, Ruud.
Motor opvangen aan de achterzijde met een blok hout op de chassis tussenbalk.
Succes, Ruud.
Bedankt voor de tips we zullen het morgen eens gaan proberen.
Als ik het goed begrijp moet ik de koppelings plaat even op zijn plaatshouden met een prie-as (lees dus verlengstuk doppenset) en als ik de bak er voor heb hangen weg halen en op goed geluk mikken.
En die plastic bus met de druklager schuif ik van te voren over de prie-as van de bak?
Groeten joris 110V8/902.5d
Als je de koppelingsplaat en de drukgroep niet losgehad heb, heb je dat prise as hulpstuk niet nodig, dan zou alles nog op zijn plaats moeten zitten.
Frans Bonnes
Frans Bonnes
je koppelingsplaat wordt in principe op zijn plaats gehouden door de drukgroep maar als je deze los hebt gehad kun je voordat je je drukgroep terug zet de koppelingsplaat in het midden hangen door het verlengstuk van je doppenset. deze heb je dus maar 2 minuten nodig als je je drukgroep monteerd, maar wat frans ook al zegt als je niet aan je drukgroep bent geweest zit de plaat nog in het midden en kun je het hele verhaal vergeten en mee de bak plaatsen. je moet inderdaad het druklager niet vergeten, deze hang je in de vork met borgbeugeltjes en hierdoor zit dan uiteraard de prise-as van de bak.
je kunt je bak vervolgens recht voor het blok zetten (met iemand anders aan de bediening van de krik) op ongeveer de goede hoogte. dan duw je de prise-as van de bak door de kopp. plaat en zoek je al draaiend aan de aandrijfasuitgan de spibanen. deze vindt je zo, nu druk je hem weer verder tot je tegen het bronsen busje zit en ga je door op en neer en van links naar rechts bewegen van de bak het gat opzoeken. beetje spelen met krikhoogte en dan is het dus op goed geluk. ik had hem in veertig seconden de laatste keer maar voor hetzelfde geld duurt het vijf minuten.
succes
stijn schober
je kunt je bak vervolgens recht voor het blok zetten (met iemand anders aan de bediening van de krik) op ongeveer de goede hoogte. dan duw je de prise-as van de bak door de kopp. plaat en zoek je al draaiend aan de aandrijfasuitgan de spibanen. deze vindt je zo, nu druk je hem weer verder tot je tegen het bronsen busje zit en ga je door op en neer en van links naar rechts bewegen van de bak het gat opzoeken. beetje spelen met krikhoogte en dan is het dus op goed geluk. ik had hem in veertig seconden de laatste keer maar voor hetzelfde geld duurt het vijf minuten.
succes
stijn schober
Persoonlijk pak ik ook liever het blok eruit,(of schuif het bij een 2.5 diesel 15 cm naar voren) je kan dan de vloer, baktunnel+ poken(+het merendeel van) bedrading en leidingen gewoon laten zitten. Is minder werk en minder hassel bij het terugplaatsen.
De bovenste bellhouse moeren kan je net bereiken als je de motorsteun rubbers er eerst tussenuit haalt en het blok laat zakken.
Been there, done that al een keer of 5
Huub
De bovenste bellhouse moeren kan je net bereiken als je de motorsteun rubbers er eerst tussenuit haalt en het blok laat zakken.
Been there, done that al een keer of 5

Huub