thermostaat plaatsen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Geerlings

thermostaat plaatsen

Bericht door Henk Geerlings »

Wie o wie weet waar ik het beste 2 thermostaten kan plaatsen op een V8 RR. Ik wil er namelijk één die aangaat bij +/- 80 C en één die aangaat bij +/- 95 C. Aan beide koppel ik een electrische fan.

Groeten Henk
Frans

Re: thermostaat plaatsen

Bericht door Frans »

Henk

Wat ben je nu weer van plan?

Frans Bonnes
Henk Geerlings

Niets bijzonders Frans maar die nieuwe "oude" RR moet de koeling met de hand worden aangezet en dit wordt nog weleens vergeten bij een file tje ofzo.

Mazzel Henk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Henk,

Ik denk dat het meest praktische is om de sensor(s) in de aanvoer van de radiator op te nemen (bovenste slang b.v.). Onderin kan natuurlijk ook maar dan moet je wel rekening houden met de lagere water temperatuur, ook de bedrading is onderin minder beschermd.
Sommige Opels (o.a. Astra F diesel) hebben sensoren met twee contacten/temperaturen, andere merken hebben dat vast ook wel.

Dennis B.
Frans

Bericht door Frans »

Henk.

Ik denk dat je je vraag ietsiepietsie verkeerd gesteld heb.
Jij wilt gewoon weten waar men de sensors van een electrische fan geplaatst hebben.
Ik heb ze volgens mij wel eens gewoon in de radiateur geschroefd gezien, of er tegenaan geplakt.

Dus mensen die hun koelvin vervangen hebben door een electische vin.
Waar zitten de sensors?

Frans Bonnes
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat bedoel ik ook hoor Frans.
Je ziet wel eens dat er bij de bovenste slang een stukje tussenuit wordt gehaald en daarvoor in de plaats een kort stukje pijp. Hier wordt dan een soort meetstompje op gelast, waar de sensor (temp. schakelaar) in geschroeft wordt.
Bij een dubbel uitgevoerde sensor heb je maar 1 meetstompje nodig om toch een ventilator met twee snelheden aan te kunnen sturen.

Dennis B.
DennisM

Bericht door DennisM »

Hallo Henk,

Zowel mijn buurman als ik hebben de afgelopen week een electrische vin geplaatst in onze auto's. Mijn buurman heeft bij Brezan een sensor gekocht die bij twee verschillende temperaturen geschakeld kan worden. We hebben een de sensor in een buis geschoefd (met de binnen diameter van de bovenste radiatorslang). Daarbij een vin met twee snelheden (2 trappen: hard & heel hard). Zodra de watertemp de lage temp bereikt, schakelt de ventilator aan, zodra de watertemp nog wat hoger komt, schakelt de tweede trap van de vin in. Een schakelaar is ertussen gezet om alles uit te kunnen zetten tijdens het waden (negatief geschakeld). Als het contact uit is, dan kan alleen de eerste trap nog draaien (de tweede trap trekt de accu snel leeg).

Zelf heb ik een enkele vin / enkele sensor op dezelfde wijze in de bovenste radiatorslang van mijn 109 sII uit '61 geplaatst. De sensor schakelt in bij 87 graden en gaat weer uit bij 82 graden. Werkt in een woord perfect !

Kosten vin: 15 euro
kosten sensor: 7 euro
Kosten draad, stekkertjes en een relais: ong. 10 euro

Succes, en als je in de buurt van Hilversum bent... kom je maar kijken.

Groeten,
Dennis

Wim; als ik 't verkeerd uitleg.. dan grijp je wel in toch
Eric Brinkman

Bericht door Eric Brinkman »

In de slang naar de radiateur, de sensoren zijn er in verschillende temperatuur bereiken. Wel even een relai er tussen i.v.m hoge stromen

Succes Eric
Henk Geerlings

Dank je wel voor de tips, ik had zelf ook in mijn gedachten om het in de bovenste slang te monteren maar misschien wist iemand wel een betere plek. Ga van het weekend maar eens wat rommelen voordat het te heet wordt.

Groet Henk
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

zowieso in de slang die direct uit je cilinderkop(pen) komt.
dat is de belangrijkste temp. een relais ertussen kan en is altijd goed,
maar er zijn ook sensoren die een hoge stroom aankunnen, en scheelt dus
weer een hoop snoertjes. kan wel makkelijk zijn voor de schakelaar op je dash.
wanneer je toch deze schakelaar maakt zet er dan ook een aan stand op, als het niet handig is dan is het wel leuk.

Gr,

RoLandrover
Plaats reactie