Luchtfilter plaatsen (2.5TD)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Thomas

Luchtfilter plaatsen (2.5TD)

Bericht door Thomas »

Het eerste werkje dat moet gebeuren aan mijn 110: nieuwe luchtfilter terug plaatsen

mijn vraagjes:

- moet ik al het vet uit het luchtfilterhuis halen? ziet er nogal smerig uit

- hoe plaats ik dat terug? ik kan maar bij 2 van de drie klemmetjes komen, de andere ligt onder de slang van de radiator. Moet die eerst los?

Voila, hopelijks kan iemand mij helpen met deze simpele vraagjes. Ik moet ergens beginnen...
110

Re: Luchtfilter plaatsen (2.5TD)

Bericht door 110 »

Het filterhuis dient van binnen geheel schoon te zijn. Veel olie/vettigheid in het filterhuis zou kunnen duiden op overmatige carterdruk (de olie loopt dan vanuit de carterontluchting in het inlaatspruitstuk naaar het filter).

Voor het loshalen van de bovenkant van het filterhuis moet je de drie klemmetjes loshalen, controleer ook meteen de afdichting van het filterhuis en de "rubberen uitloop" onderaan het filterhuis (dit moet ervoor zorgen dat water uit het filterhuis kan lopen, maar is vaak verdroogd).

Succes
Thomas

Bericht door Thomas »

110 schreef:

> Voor het loshalen van de bovenkant van het filterhuis moet je
> de drie klemmetjes loshalen, controleer ook meteen de
> afdichting van het filterhuis en de "rubberen uitloop"
> onderaan het filterhuis (dit moet ervoor zorgen dat water uit
> het filterhuis kan lopen, maar is vaak verdroogd).
>
>
> Succes

het filterhuis is reeds los. Ik moet het nu terugplaatsen, maar kan er niet goed bij. Moet er eerst iets anders uit het motorcompartiment gehaald worden (slangen radiator of zo)?
110

Bericht door 110 »

Nee hoor,

het is soms wel een beetje "gerommel" met de bovenkant van het filterhuis.
Eerste klemmetje vastzetten en het huis dan een beetje draaien wil ook wel werken, wel voorzichtig want die klemmetjes zijn niet zo heel sterk.

Succes
Arie SIII88Ducktarie

Bericht door Arie SIII88Ducktarie »

:-)

En als je het niet meer ziet zitten, dan wil ik je luchtfilterhuis wel hebben :-)

Zoek er nog 1

Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie
Thomas

Bericht door Thomas »

Arie SIII88Ducktarie schreef:
>
>
> :-)
>
> En als je het niet meer ziet zitten, dan wil ik je
> luchtfilterhuis wel hebben :-)
>
> Zoek er nog 1
>
>
> Grtz,
> Arie
> SIII88Ducktarie

en wat moet ik dan met een LR zonder luchterfilter?

niet te koop dus...
Nardo

Bericht door Nardo »

......,en had je veel olie sporen (lees hoge carterdruk) of viel het wel mee ?
Als je hier van af wilt kun je ook de carter ontluchting verplaatsen naar de inlaatslang van je turbo, kleine aanpassing maken, dit heb ik wel vaker gezien.
Of dit goed werkt weet ik niet maart het klinkt niet verkeerd.

Nardo
Thomas

Bericht door Thomas »

Nardo schreef:
>
> ......,en had je veel olie sporen (lees hoge carterdruk) of
> viel het wel mee ?
> Als je hier van af wilt kun je ook de carter ontluchting
> verplaatsen naar de inlaatslang van je turbo, kleine
> aanpassing maken, dit heb ik wel vaker gezien.
> Of dit goed werkt weet ik niet maart het klinkt niet verkeerd.
>
> Nardo

als de carterdop die zwarte dop is die bovenop de motor ligt, dan is die niet verbonden met de luchtfilter. Er is daar een slang die doorgesneden is

ik zal even een foto plaatsen van een 2.5 TD-motor en aanduiden wat ik bedoel (foto is niet van mijn LR)
Thomas

Bericht door Thomas »

oké, hier staat dus een fotoke van een 2.5 TD-motor:

[gallery44132.fotopic.net]

die rooie pijl wijst op de dop waar bij mij 1 slang vertrekt die doorgesneden is (en die dop zit los)

aan die gele pijl kan je zien dat de radiatorslang in de weg zit om de luchtfilter terug te kunnen plaatsen
Eric 110 & LW

Bericht door Eric 110 & LW »

Als je karter ontluchting niet op je luchtfilter is aangesloten, is het goed mogelijk dat het olie is van je turbo, deze loopt terug de slang in als je de motor stopt.

Als jou auto er het zelfde er uit ziet als de foto, zou ik me maar geen zorgen maken over de wirwar van slangen (deze lopen allen op de juiste wijze) en zorgen er voor dat je met moeite bij het luchtfilter kan (is een handigheidje)

zelf heb ik het luchtfilterhuis gekantelt zodat ik de deksel er zo af kan halen.

gr Eric
Thomas

Bericht door Thomas »

Eric 110 & LW schreef:
>
> Als je karter ontluchting niet op je luchtfilter is
> aangesloten, is het goed mogelijk dat het olie is van je
> turbo, deze loopt terug de slang in als je de motor stopt.
>
> Als jou auto er het zelfde er uit ziet als de foto, zou ik me
> maar geen zorgen maken over de wirwar van slangen (deze lopen
> allen op de juiste wijze) en zorgen er voor dat je met moeite
> bij het luchtfilter kan (is een handigheidje)
>
> zelf heb ik het luchtfilterhuis gekantelt zodat ik de deksel
> er zo af kan halen.
>
> gr Eric

dat lijkt me een goed idee, het filterhuis kantelen

dus die dop bij de rode pijl is de carterdop? Kan het kwaad als de ontluchting daarvan nergens is op aangesloten? enne, ik neem aan dat die dop vast moet?
Eric 110 & LW

Bericht door Eric 110 & LW »

>dus die dop bij de rode pijl is de carterdop?

Yep.

>Kan het kwaad als de ontluchting daarvan nergens is op aangesloten?

Zou ik wel denken, de druk moet ergens weg, anders gaan je keringen lekken met alle gevolgen van dien (bekent verschijnsel bij een TD)
Ik zou hem gewoon weer vast maken aan het luchtfilter (voor het filter), en regelmatig je filter vervangen (5000km)
zelf heb ik ooit een opvang reservoir gemaakt om de meeste olie op te vangen, scheelde een hoop filters en flink wat rook pluimen.

>ik neem aan dat die dop vast moet?

De dop zit nog al losjes, waarschijnlijk moet er een nieuwe rubbere ring omheen (misschien dat de dop er door de karter druk er uit geperst wordt)

Als je regelmatig je olie en filters vervangt, kun je aan je Turbodiesel een fijne auto hebben (had ik anders wel)

gr Eric
Nardo

Bericht door Nardo »

Als de dop los zit kun je dat eenvoudig oplossen met een stukje van een oude fiets binnenband, knip er een ring van en doe deze er onder, als een ring niet genoeg is gebruik er twee. Dat is bij ook gebeurt en zit perfect, dus geen nieuwe dop kopen !
De slang van de carter ontluchting kan je ook aansluiten op de slang die naar de turbo toe gaat, je moet dan alleen een t-stukje fabriceren, de evt. olie die dan mee komt smeert alleen je turbo, kan geen kwaad.

Succes, Nardo
Nardo

Bericht door Nardo »

Thomas,
nog iets, heb je de compressie al eens laten meten ?
wat nog al eens voorkomt bij een 2,5 TD is dat deze niet echt geweldig is en kan in de toekomst nog wel eens voor problemen zorgen, bij een slechte compressie zou het wel eens kunnen zijn dat de zuigers en/of zuigerveren niet meer zijn wat ze zouden moeten zijn en kun je dus ook overmatige carterdruk krijgen.

Nardo.
Plaats reactie