Ongetwijfeld zal het onderwerp eerder aan de orde zijn geweest.Het
wisselen van de bandenmaat van 7.00x16inch naar 7.50x16inch.
Graag zou ik over ervaringen willen vernemen. Naar ik begrepen heb
was de 7.00x16inch een Nederlandse ''uitvinding'' (NEKAF-banden)
die aanpassingen t.o.v onder andere de versnellingbak noodzakelijk
maakte.
Zelf rijd ik met veel plezier de Land Rover Light-Weight. Jammer dat
ik er zo laat mee begonnen ben en er zo weinig van afweet.
Anthon.
7.50x16 banden
Re: 7.50x16 banden
Anthon,
je hebt helemaal gelijk wat betreft die maten. De Engelsen zeggen dat er 7.50x16 onder hoort. Met de beschuldiging dat het Nederlandse leger veel steekassen gebroken heeft door het gebruik van 7.00x16. De snelheidsmeter is ook afgesteld op 7.50 x 16.
Groet, Andries
je hebt helemaal gelijk wat betreft die maten. De Engelsen zeggen dat er 7.50x16 onder hoort. Met de beschuldiging dat het Nederlandse leger veel steekassen gebroken heeft door het gebruik van 7.00x16. De snelheidsmeter is ook afgesteld op 7.50 x 16.
Groet, Andries
Toch klopt dit niet helemaal.
De standaard bandenmaat van een 88" is 6.00x16, als optie was 7.50x16 leverbaar.
De Nekaf banden gaven problemen met trillingen in de stuurinrichting.
Het versnellingsbak verhaal is een op niets gebasseerde uitspraak van R. de Roos.
Dennis B.
De standaard bandenmaat van een 88" is 6.00x16, als optie was 7.50x16 leverbaar.
De Nekaf banden gaven problemen met trillingen in de stuurinrichting.
Het versnellingsbak verhaal is een op niets gebasseerde uitspraak van R. de Roos.
Dennis B.
7.5 x 16 eronder gooien, rijd veel lekkerder. Steekassen kapot omdat er standaard 205R16 onder zitten ??? gebeurt eerder bij 7,5 x 16
snelheidsmeter, deze klopte niet bij de standaard banden, maar nu ik er 7,5 x 16 onder heb klopt hij veel beter, eerst gaf hij veel te veel aan, nu iets te weinig.
snelheidsmeter, deze klopte niet bij de standaard banden, maar nu ik er 7,5 x 16 onder heb klopt hij veel beter, eerst gaf hij veel te veel aan, nu iets te weinig.
Ik herinner nog even aan een zeer uitgebreid artikel in Landrover Enthusiast van februari 2003 geschreven (inderdaad) door Richard de Roos onder de titel "self-inflicted wound"
Hij schrijft: more significantly, they were fitted with 7.00 x 16 NATO Mpattern tyres left over from stock from the replaced Jeeps. As the Dutch Army still had thousands of these tyres, someone must have thought that fitting them to the new Landrovers would save money. So the tyres were shipped from Holland to Solihul to be fitted to the Dutch Army vehicules. But the gearbox, transferbox and axle ratios were for 7.50 x 16 tyres and by using 7.00 x 16 tyres the Dutch were asking for serious gearbox troubles. And they got them.
Hij gaat verder over....excessive wear to the second gear synchro rings.....
Ik moet toegeven: steekas problemen ontstonden door het (zogenaamd goedkopere) gebruik van gietijzeren steekassen.
Groet, Andries
Hij schrijft: more significantly, they were fitted with 7.00 x 16 NATO Mpattern tyres left over from stock from the replaced Jeeps. As the Dutch Army still had thousands of these tyres, someone must have thought that fitting them to the new Landrovers would save money. So the tyres were shipped from Holland to Solihul to be fitted to the Dutch Army vehicules. But the gearbox, transferbox and axle ratios were for 7.50 x 16 tyres and by using 7.00 x 16 tyres the Dutch were asking for serious gearbox troubles. And they got them.
Hij gaat verder over....excessive wear to the second gear synchro rings.....
Ik moet toegeven: steekas problemen ontstonden door het (zogenaamd goedkopere) gebruik van gietijzeren steekassen.
Groet, Andries