Ik wil het metalen afdichtingsringetje onder de verstuiver of evt de hele verstuiver vervangen (lekkage van diesel en uitlaatgas) . Maar ik krijg hem er niet uit
Ik heb de dieselleidingen los gedraaid (drukleiding en retourleiding) en de 2 moeren waarmee hij op het blok zit geschroefd, maar hij wil er niet uit, schroevendraaier eronder en omhoog 'wippen'....echt niet.
Wie heeft er tips voor mij?
Hoort dit zo, of zit ie misschien 'vastgebrand' doordat ie lekt? (warmte van de verbranding).
Ik ben bang dat ik iets stuk maak met mijn lompe kracht
Ik heb voor allerlei priegelwerk, om ergens iets uit te halen o.i.d. sinds kort in gebruik een gewone haaknaald. ( bij de verhuizing van schoonouders kwam er de bekende koker breinaalden te voorschijn, met ook een kokertje haaknaalden in diverse maten) Werkt perfect, eventueel de binnekant van de haak even scherp maken, haakt het nog beter.
Nu ik mijn berichtje nog een keer gelezen heb snap ik jullie antwoorden.
Maar eigenlijk bedoel ik, hoe krijg ik de verstuiver eruit???
Bij he ringetje ben ik nog lang niet.
Mijn vraag was een beetje onduidelijk.
Suggesties?
Om de verstuiver eruit te halen, heb je stuk speciaal gereedschap nodig. Het is een soort vork doe om de verstuiver heen past en door deze naar beneden te drukken wip je ’m eruit.
Ik zou proberen met een redelijke steeksleutel, de bek hiervan, onder de plaats te zetten waar deze aan het blok vastzit. Voorzichtig en om en om omhoog proberen te frikken.
je hebt dus de moeren en al het leidingwerk al los liggen.
nu kan je voorzichtig met een houten of kunststof hamer je versuitvers heen en weer te tikken en omhoog trekken. er is idd een trekkertool voor maar als je die nodig hebt is het echt heel erg.
er kan nl veel troep en vocht tussen je blok en de verstuivers komen en dat gaat daar lekker vast roesten.
verstuivers en de gaten goed schoonmaken maar zorg dat er niet teveel troep in je cilinders valt.
bij terugplaatsen altijd nieuwe koperen ringen en brandplaatjes gebruiken.
...maar nu je verstuivers er toch uit liggen is het een mooi moment om hun afstelling en verneveling te (laten) controleren. ook compressie meten is nu erg makkelijk, weet je meteen hoe je motor er aan toe is.
daar heb je een compressie meter voor nodig. als de van je cilinders compressie ongelijk of slecht is kan er iest mis zijn met zuigerveren, zuigers, cilinderwanden, kleppen of koppakking. het is een eenvoudige test om een indikatie te krijgen van de staat van je motor.
hiervoor heb je een compressie meter nodig. ik heb er een (zelf gemaakt)
voor het testen en afstellen of reviseren van je versuitvers heb je een verstuiver tester nodig. ook die heb ik...
Dank je wel Yuri,
Ik ben nog niet zo ver met de verstuivers (weinig tijd, moet tussendoor ook nog werken).
Maar stel dat ik er aan toe kom om te meten en testen, zal ik alsnog een beroep op je doen.