Massa
Massa
Beste LRR'ers
Korte maar serie... uze vraag...
Ik blijf problemen houden met één grote knipperparade op rechts van de aanhanger.
Ongetwijfeld een massa probleem.
Moet er extra massa op de aanhanger of op de LR.
Aangezien de bedrading anders loopt dan menigeen denkt/dacht geef ik hierbij nog even een simpele omschrijving zoals ik die nu heb ivm met de stroomvoorziening vanuit de LR.
Richtingaanwijzer links op pool 1
Massa op pool 3
Richtingaanwijzer op pool 4
Achterlichten + kenteken op pool 5
Stoplichten op pool 6
De bestaande draden die ik ontdekte achter de achterbalk, daarvan waren er enkele waar ik totaal niets mee kon. Richting aan.. doormeten... etc, je kent het wel.
Of moet ik de draad aftappen van de achterlichten, deze omzetten naar de bestaande omschrijving voor de stekkerverbinding (1 t/m 7) met uitzondering van 2 (constante stroomdraad).
Ik verwacht uiteraard MASSA's aan informatie
The Iron Nurse
Gilbert
Korte maar serie... uze vraag...
Ik blijf problemen houden met één grote knipperparade op rechts van de aanhanger.
Ongetwijfeld een massa probleem.
Moet er extra massa op de aanhanger of op de LR.
Aangezien de bedrading anders loopt dan menigeen denkt/dacht geef ik hierbij nog even een simpele omschrijving zoals ik die nu heb ivm met de stroomvoorziening vanuit de LR.
Richtingaanwijzer links op pool 1
Massa op pool 3
Richtingaanwijzer op pool 4
Achterlichten + kenteken op pool 5
Stoplichten op pool 6
De bestaande draden die ik ontdekte achter de achterbalk, daarvan waren er enkele waar ik totaal niets mee kon. Richting aan.. doormeten... etc, je kent het wel.
Of moet ik de draad aftappen van de achterlichten, deze omzetten naar de bestaande omschrijving voor de stekkerverbinding (1 t/m 7) met uitzondering van 2 (constante stroomdraad).
Ik verwacht uiteraard MASSA's aan informatie
The Iron Nurse
Gilbert
Re: Massa
No een kleine toevoeging op het bericht,
De achterlichten zijn militair van de aanhanger. Deze â€Âzweven†in een rubber ommanteling om bij schokken de lamp(en) te besparen. Hierop zit wel een aarde, maar maakt geen contact met de omkasting zelf. Deze aardedraad loopt mee met de stekker ( zowel links- als rechterachterlicht van de aanhanger).
Elektrisch is niet mijn sterkste kant, maar ja door â€Âschande†wordt je wijzer.
Groet
The Iron Nurse
Gilbert
De achterlichten zijn militair van de aanhanger. Deze â€Âzweven†in een rubber ommanteling om bij schokken de lamp(en) te besparen. Hierop zit wel een aarde, maar maakt geen contact met de omkasting zelf. Deze aardedraad loopt mee met de stekker ( zowel links- als rechterachterlicht van de aanhanger).
Elektrisch is niet mijn sterkste kant, maar ja door â€Âschande†wordt je wijzer.
Groet
The Iron Nurse
Gilbert
Re: Massa
Hoi Massa,
Misschien helpt dit.
Volgens een oud elektirsch boekje is de aansluiting las volgt:
pool 1 = L: knipperlicht links
pool 2 = 54G: constante stroomdraad +
pool 3 = 31: massa -
pool 4 = R: knipperlicht rechts
pool 5 = 58R: verlichting rechterkant en nummerplaat
pool 6 = 54: remlichten
pool 7 = 58L: verlichting links
De aarddraden moet op pool 3 aangesloten zijn, of via het chasis, maar dan ook een verbinding tussen pool 3 en chasis.
Zo te zien de meeste polen goed aangesloten.
Sccs Rob
Misschien helpt dit.
Volgens een oud elektirsch boekje is de aansluiting las volgt:
pool 1 = L: knipperlicht links
pool 2 = 54G: constante stroomdraad +
pool 3 = 31: massa -
pool 4 = R: knipperlicht rechts
pool 5 = 58R: verlichting rechterkant en nummerplaat
pool 6 = 54: remlichten
pool 7 = 58L: verlichting links
De aarddraden moet op pool 3 aangesloten zijn, of via het chasis, maar dan ook een verbinding tussen pool 3 en chasis.
Zo te zien de meeste polen goed aangesloten.
Sccs Rob
Re: Massa
Hoi LaRob,
Het probleem zit 'em in het feit dat er wanneer er meer meer lichten beginnen te branden (dus licht aan, remlicht en eventueel de richtingaanwijzer) op de aanhanger deze op het rechtachterlicht het meest spectaculair is om te zien. En dan praat ik alleen over de verlichting op de aanhanger. Op de de LR zelf mankeert NIETS. Deze geeft keurig zijn signalen door op de achterlichten.
Groet,
The Iron Nurse
Gilbert
Het probleem zit 'em in het feit dat er wanneer er meer meer lichten beginnen te branden (dus licht aan, remlicht en eventueel de richtingaanwijzer) op de aanhanger deze op het rechtachterlicht het meest spectaculair is om te zien. En dan praat ik alleen over de verlichting op de aanhanger. Op de de LR zelf mankeert NIETS. Deze geeft keurig zijn signalen door op de achterlichten.
Groet,
The Iron Nurse
Gilbert
Re: Massa
Ok
Dit is absoluut een massa probleem.
Als van een van de lampen de massa niet goed is loopt deze door de andere heen, zeker bij duo lampen. De totale licht sterkte neemt af.
Meestal wordt de bevestigingsplaat van de lampen als massa drager gebruikt. Maak hier een draadje aanvast en hou dan de draad tegen de buiten fitting van een lampen (verlichting en knipperlicht aan) loop ze allemaal af en vindt diegene die geen goede massa hebben. Als dit niet werkt dan de draad aan het chasis aan aarde leggen.
Je kan ook een voor een de lampen eruit draaien en als het probleem weg is, weet je welke massa niet werkt.
Het is echt een massa probleempje.
Werkt dit niet dan is het altijd handig voor de kerstdagen (geintje)
sccs LaRob
Dit is absoluut een massa probleem.
Als van een van de lampen de massa niet goed is loopt deze door de andere heen, zeker bij duo lampen. De totale licht sterkte neemt af.
Meestal wordt de bevestigingsplaat van de lampen als massa drager gebruikt. Maak hier een draadje aanvast en hou dan de draad tegen de buiten fitting van een lampen (verlichting en knipperlicht aan) loop ze allemaal af en vindt diegene die geen goede massa hebben. Als dit niet werkt dan de draad aan het chasis aan aarde leggen.
Je kan ook een voor een de lampen eruit draaien en als het probleem weg is, weet je welke massa niet werkt.
Het is echt een massa probleempje.
Werkt dit niet dan is het altijd handig voor de kerstdagen (geintje)
sccs LaRob
Re: Massa
Larob,
Zo zat ik ook te denken onder het genot van een blik â€Âbladverenolieâ€Â.
Je bent toch altijd nieuwsgierig of er iemand is die met een simpele oplossing die kan verhelpen.
Ik neem je raad mee en zal zeker laten weten of dit geholpen heeft... en by the way...
mocht het helpen dan kan 24 volt NATO systeem op een simpele wijze teruggebracht worden naar 7-polig... naar 4-polig, want in principe spreken we alleen maar over richting, rem en stadsverlicht + massa. Miliaire voertuigen hebben geen mistlamp en een constante stroomdraad werd ook zeer zelden gebruikt.
Groet,
The Iron Nurse
Gilbert
Zo zat ik ook te denken onder het genot van een blik â€Âbladverenolieâ€Â.
Je bent toch altijd nieuwsgierig of er iemand is die met een simpele oplossing die kan verhelpen.
Ik neem je raad mee en zal zeker laten weten of dit geholpen heeft... en by the way...
mocht het helpen dan kan 24 volt NATO systeem op een simpele wijze teruggebracht worden naar 7-polig... naar 4-polig, want in principe spreken we alleen maar over richting, rem en stadsverlicht + massa. Miliaire voertuigen hebben geen mistlamp en een constante stroomdraad werd ook zeer zelden gebruikt.
Groet,
The Iron Nurse
Gilbert
Re: Massa
Oké,
We gaan uit van een massaprobleem.
Ik leg vanuit de massakoppeling in het achterlicht van de aanhanger een link (vaste aankoppeling) naar het chassis. Kan dat? En wordt daardoor het probleem minder?
Want hoe je het wendt of keert, er zit één massa aansluiting in elk achterlicht en die rusten op rubbers in een omsloten frame (standaard verlichtingsset op alle militaire LR van de Koninklijke Landmacht en trouwens iets typischs Hollandaische
(tanks, vrachtwagens, bedenk het maar, overal zitten dezelfde achterlichten op.
Mijn probleem is dat ik uitsluitend origineel wil rondrijden (militair gezien dan).
Groet,
The Iron Nurse
Gilbert
We gaan uit van een massaprobleem.
Ik leg vanuit de massakoppeling in het achterlicht van de aanhanger een link (vaste aankoppeling) naar het chassis. Kan dat? En wordt daardoor het probleem minder?
Want hoe je het wendt of keert, er zit één massa aansluiting in elk achterlicht en die rusten op rubbers in een omsloten frame (standaard verlichtingsset op alle militaire LR van de Koninklijke Landmacht en trouwens iets typischs Hollandaische
(tanks, vrachtwagens, bedenk het maar, overal zitten dezelfde achterlichten op.
Mijn probleem is dat ik uitsluitend origineel wil rondrijden (militair gezien dan).
Groet,
The Iron Nurse
Gilbert
Re: Massa
Kleine toevoeging...
Ik behoud de ambulance origineel! Van zuurstof tot het knipperlicht.
De trekhaak is special made bij Bolleboom voor ambulances, daar je anders behoorlijk in de knoop komt te zitten met je opstapklep.
Alle Ambu's hebben fabrieksmatig een kabelboom met een split voor NATO aanhanger doeleinden ( standaard chassis) maar wel verzwaard.
Van deze aansluiting wordt geen gebuik van gemaakt binnen de KL. Daar gaat nu ook een beetje deze â€Âdiscussie†over... De KL heeft de bestaande coderingen aangeven bij de LR met betrekking tot de NATO eisen. Dat geldt voor de LR 109 softop en de Lightweight. Voor de ambulance uitvoering (Typisch nederlands met richtingaanwijzer bovenop op het spatbord, weet je gelijk dat je met ex. militaire voertuig rondrijdt) geldt geen specifikaties. Het elektrisch schema hierover gaat ook niet verder dan de achterbalk.
De bedrading die tevoorschijn komt, met codering (gele bandjes) komen niet overéén met de voorgeschreven â€Âwet†NATO naar 7-polig etc.
Vandaar mijn redenen om simpelweg de bedrading die bestaat bij de achterlichten van de Ambu door te trekken naar de achterlichten van de aanhanger (met inberip van de KL achterlichten) Het gaat hier om een Polynorm aanhanger 1/4 ton.
De achterlichten zijn opnieuw gemonteerd in een lichtbalk onder de aanhanger.
Deze zit er nieuw op aangezien de oude verlichting en bekabeling behoorlijk te wensen overhield. Oftewel LaRob zijn benaming te gebruiken; dan zou het alle dagen Kerst en Oud & Nieuw wezen...
Dit is het â€Ârelais†van een iets waar op zeker iets simpels te realiseren is...
Alleen ik ben geen electroman, maar de voor de rest ... moet wel militair zijn.. en Land Rover.
En zijn jullie nog op zoek naar: radiotafels, zendapparatuur, speciaal gereedschap voor LR, antennes, coderingen, verf, historie voertuig, of gewoon lekker groen rijden. Altijd welkom voor vragen over militaire LR's
The Iron Nurse
Gilbert
Ik behoud de ambulance origineel! Van zuurstof tot het knipperlicht.
De trekhaak is special made bij Bolleboom voor ambulances, daar je anders behoorlijk in de knoop komt te zitten met je opstapklep.
Alle Ambu's hebben fabrieksmatig een kabelboom met een split voor NATO aanhanger doeleinden ( standaard chassis) maar wel verzwaard.
Van deze aansluiting wordt geen gebuik van gemaakt binnen de KL. Daar gaat nu ook een beetje deze â€Âdiscussie†over... De KL heeft de bestaande coderingen aangeven bij de LR met betrekking tot de NATO eisen. Dat geldt voor de LR 109 softop en de Lightweight. Voor de ambulance uitvoering (Typisch nederlands met richtingaanwijzer bovenop op het spatbord, weet je gelijk dat je met ex. militaire voertuig rondrijdt) geldt geen specifikaties. Het elektrisch schema hierover gaat ook niet verder dan de achterbalk.
De bedrading die tevoorschijn komt, met codering (gele bandjes) komen niet overéén met de voorgeschreven â€Âwet†NATO naar 7-polig etc.
Vandaar mijn redenen om simpelweg de bedrading die bestaat bij de achterlichten van de Ambu door te trekken naar de achterlichten van de aanhanger (met inberip van de KL achterlichten) Het gaat hier om een Polynorm aanhanger 1/4 ton.
De achterlichten zijn opnieuw gemonteerd in een lichtbalk onder de aanhanger.
Deze zit er nieuw op aangezien de oude verlichting en bekabeling behoorlijk te wensen overhield. Oftewel LaRob zijn benaming te gebruiken; dan zou het alle dagen Kerst en Oud & Nieuw wezen...
Dit is het â€Ârelais†van een iets waar op zeker iets simpels te realiseren is...
Alleen ik ben geen electroman, maar de voor de rest ... moet wel militair zijn.. en Land Rover.
En zijn jullie nog op zoek naar: radiotafels, zendapparatuur, speciaal gereedschap voor LR, antennes, coderingen, verf, historie voertuig, of gewoon lekker groen rijden. Altijd welkom voor vragen over militaire LR's
The Iron Nurse
Gilbert