van TD naar D?
van TD naar D?
ff een vraagje voor de kenners,
Ik rijd al enige tijd een 90 een 2,5 TD. Nu moet ik zeggen dat dit blok me prima bevalt en dat ik er nog (ff afkloppen) geen problemen mee heb gehad. (het blok heeft er ook pas 100000 op zitten en ik rijd altijd heel netjes (vind ik zelf!)) De reputatie van het blok komt echter regelmatig bovenwater omdat het blok eigenlijk niet geschikt is voor een turbo.
Vraag ik me dus af, is het ook mogelijk om de turbo er af te schroeven en er een 'gewone' diesel van te maken? Of is dit echt iets onmogelijks?
gr Misha
Ik rijd al enige tijd een 90 een 2,5 TD. Nu moet ik zeggen dat dit blok me prima bevalt en dat ik er nog (ff afkloppen) geen problemen mee heb gehad. (het blok heeft er ook pas 100000 op zitten en ik rijd altijd heel netjes (vind ik zelf!)) De reputatie van het blok komt echter regelmatig bovenwater omdat het blok eigenlijk niet geschikt is voor een turbo.
Vraag ik me dus af, is het ook mogelijk om de turbo er af te schroeven en er een 'gewone' diesel van te maken? Of is dit echt iets onmogelijks?
gr Misha
Re: van TD naar D?
nee, dat gaat niet, een turbomotor heeft een lagere compressieverhouding, dit om ervoor te zorgen dat de verbrandingsdruk niet te hoog wordt.
ga je de turbo erafhalen, mis je behoorlijk vermogen.
en (in theorie dan, of het bij landrover zo is weet ik niet) een turbomotor heeft een ander kleppendiagram, de uitlaat kan eerder open om de turbo van uitlaatgas te voorzien, en de inlaat kan eerder open, omdat er een overdruk in het inlaatspruitstuk heerst.
en dan is de turbodruk ook aangesloten op de brandstofpomp, om deze een grotere opbrengst te laten leveren, als er turbodruk is.
Groet Bram 109 ex mil.
ga je de turbo erafhalen, mis je behoorlijk vermogen.
en (in theorie dan, of het bij landrover zo is weet ik niet) een turbomotor heeft een ander kleppendiagram, de uitlaat kan eerder open om de turbo van uitlaatgas te voorzien, en de inlaat kan eerder open, omdat er een overdruk in het inlaatspruitstuk heerst.
en dan is de turbodruk ook aangesloten op de brandstofpomp, om deze een grotere opbrengst te laten leveren, als er turbodruk is.
Groet Bram 109 ex mil.
Toch is het wel mogelijk een TD om te bouwen naar een gewone D. Per slot van rekening heeft Land Rover in de tijd zelf de gewone D omgebouwd naar TD. Dus waarom niet terug naar de af. Steek je licht eens op bij de mannen van SMB in Genderen zij hebben ervaring in ombouwen van welke soort dan ook. De chef werkplaats Ad Groeneberg kan je uitvoerig vertellen. Of ga langs en zie wat ze doen.
Nadat ik vier zuigers heb moeten vervangen omdat ze allemaal gescheurd bleken te zijn heb ik dit ook overwogen.
Normaal gesproken hoort een turbomotor een lagere compressie te hebben maar
volgens de workshopmanual hebben zowel de TD als de gewone diesel allebei een compressieverhouding van 21:1.Ook de nieuwe zuigers die ik besteld had waren geschikt voor zowel een gewone als turbodiesel.Of de kleptiming ook gelijk is weet ik niet maar Landrover kennende,zullen ze niet al te veel moeite gedaan hebben om het blok aan te passen en hebben ze er gewoon maar een turbo op geplakt
Verder dan plannen ben ik niet gekomen omdat het geheel toch een duur experiment
wordt en je voor hetzelfde geld een andere motor hebt.
Normaal gesproken hoort een turbomotor een lagere compressie te hebben maar
volgens de workshopmanual hebben zowel de TD als de gewone diesel allebei een compressieverhouding van 21:1.Ook de nieuwe zuigers die ik besteld had waren geschikt voor zowel een gewone als turbodiesel.Of de kleptiming ook gelijk is weet ik niet maar Landrover kennende,zullen ze niet al te veel moeite gedaan hebben om het blok aan te passen en hebben ze er gewoon maar een turbo op geplakt

Verder dan plannen ben ik niet gekomen omdat het geheel toch een duur experiment
wordt en je voor hetzelfde geld een andere motor hebt.
ik heb het net gedaan bij een td extra slangen afgedopt en gewone spruitstukken erop . loopt prima al was hij wel wat traag geworden .ook voor een gewone 2.5 D
Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma,
Ron, wat versta je onder "wat trager", kan je in het gewone verkeer nog mee ?
En evt, wat 'kost' het om een gewoon 2.5D blok in de auto te hangen ?
Erwin
110TD
Ron, wat versta je onder "wat trager", kan je in het gewone verkeer nog mee ?
En evt, wat 'kost' het om een gewoon 2.5D blok in de auto te hangen ?
Erwin
110TD
Dus het kan wel? Is hij dan echt heel veel trager? en wat kost dat dan ongeveer, ben best wel benieuwd.
groet misha
groet misha
Misha,
Zoals ik al had gezegd bel met Ad Groeneberg van SMB te Genderen.
Zij zijn op dit moment bezig twee TD's om te bouwen naar gewone D's.
Zoals ik al had gezegd bel met Ad Groeneberg van SMB te Genderen.
Zij zijn op dit moment bezig twee TD's om te bouwen naar gewone D's.
Ik heb het nog eens nagekeken...ook het kleppendiagram is gelijk..(Op die manier is het niet vreemd dat al die TD's in de prak draaien).
Dus met een andere pomp,spruitstuk en uitlaat moet het lukken.Wel is de radiator van een TD voorzien van een oliekoeler maar dat moet geen probleem zijn.
Dus met een andere pomp,spruitstuk en uitlaat moet het lukken.Wel is de radiator van een TD voorzien van een oliekoeler maar dat moet geen probleem zijn.
Dat is inderdaad vreemd, normaal heeft een TD een andere kleptiming t.o.v. een D.
En heeft een TD andere drijfstangen en zuigers, omdat een TD een lagere compressieverhouding zou moeten hebben.
Maar ja, of dit bij landrover ook zo is??????
En heeft een TD andere drijfstangen en zuigers, omdat een TD een lagere compressieverhouding zou moeten hebben.
Maar ja, of dit bij landrover ook zo is??????
Pomp een halve slag meer opbrengst geven en klaar. Let wel op evt. roetmetingen, pomp eerst weer terugzetten voor APK of deze meteen op uiterste roetwaarde afstellen.
Groet, Jan F.
Groet, Jan F.