demontage tussenbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
menno SIII 88 SIIA 88

demontage tussenbak

Bericht door menno SIII 88 SIIA 88 »

goedendagschotels

deze week moet het echt gebeuren. de tussenbak moet uit de SIII.
maar nu wil ik weten is het echt noodzakelijk dat de zitbox eruit moet?
en wat moet nu eigenlijk los?
en hoe krijg ik de handremtrommen er compleet af dan?
eerst de trommel zelf en zitten daar achter bouten om het geheel er af te halen?
verder was het volgens mij
*aandrijfassen
*pto
*steun van het chassis
*hendels
en hoe moet je dan de tussen bak van de versnellingsbak scheiden?

ik ga er tot nu toe nog met frisse moed aan beginnen maar ik heb NACHTMERRIES over die vuile zit bak want ik heb het al 2 keer gedaan en al die boutjes zitten vast met die witte oxide maar ik ben er bang voor dat hij er wel uit moet.
Guido Batens

Re: demontage tussenbak

Bericht door Guido Batens »

Ik kan je alleen helpen met de handrem trommel:
idd de trommel eraf, vervolgens kom je bij de bouten om de achterste plaat los te maken.

Succes verder

Guido
Yuri

Bericht door Yuri »

Het is mogelijk om de versnelligbak van het vliegwielhuis af te halen mits je een militair chassis hebt waarbij de tussenbalk waar de bak op steunt eruit kan.
volgens mij kunnen de transfer- en de main gearbox alleen van elkaar gescheiden worden als de bak van de motor af is.
verder moet de plaat tussen de voorstoelen er wel ff uit (accubak of klepje) en moeten je vloerplaten eruit.
verder zijn wij (Dennis101 en ik) tot de conclusie gekomen de het eigenlijk met zittingbak IN de auto alleen goed te doen is als je een motorlift ter beschikking hebt. anders wil je ZEKER de zitbak eruit hebben. het kost je echt je rug want je kan er niet goed bij.

succes,

Yuri
SIII 109D
huub Pennings

Bericht door huub Pennings »

De tussenbak kan wel degelijk van de hoofdbak gescheiden worden en langs de onderzijde afgevoerd.

Olie aftappen, steunen los, steun onder de bak, of een wigje tussen de chassisbalk
en het belhouse.

Middenluik in seatbox open maken. Handremmechanisme los, aandrijfassen los, onderdeksel van carter hulpbak verwijderen. tussenasborging los (aan buitenzijde bak) tussenas uit bak trekken, tandwielen en vulringen opvangen, je kan nu bij alle moertjes warmee de tussenbak aan de hoofdbak vast zit. Is deze klont te groot om onder de auto uit te draaien dan kan je de hele handremgroep ook nog verwijderen.
Oh ja vergeet niet de twee schakelpookjes te demonteren.

Been there, done that.

Succes,

Groetjes,

Huub
Yuri

Bericht door Yuri »

oh, goed om te weten dat het wel kan. ik had ooit opgevangen dat het niet mogelijk was. de reden dat bij mij de bak eraf moest was omdat m'n koppeling gaar was dus voor mij moet toch alles eraf.

succes met de klus Menno,

Yuri
SIII 109D
menno SIII 88 SIIA 88

Bericht door menno SIII 88 SIIA 88 »

huub wat bedoel je met tussen as uit bak trekken? en die borging is dat een as met een vlakke kant?
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

>
> huub wat bedoel je met tussen as uit bak trekken? en die
> borging is dat een as met een vlakke kant?

Ja, aan de achterzijde van de tussenbak schuin boven de olievulopening zie je die as door de tussenbakwand naar buiten komen, er valt daar een borging in een gleufje in
die as. Als je dat loshaalt kan die as achterlangs uit de tussenbak worden getrokken.

Groetjes,

Huub
Plaats reactie