hoeveel km met een band?!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
misha90

hoeveel km met een band?!

Bericht door misha90 »

Nog eens een banden vraagje.... (voor zover die er nog niet genoeg geweest zijn?)

Weet iemand misschien hoeveel km een AT band ongeveer meegaat bij normaal (weg) gebruik? En hoeveel dat per merk kan schelen? Ik ben daar namelijk best wel benieuwd naar...

Grz Misha90
john dekkers

Re: hoeveel km met een band?!

Bericht door john dekkers »

Ik heb met mijn vorige setje BFGoodrich AT
ruim 60.000km gereden.
Berry van D

Bericht door Berry van D »

ik 75.000 ook met BFG
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Ik weet het ook niet, maar ik weet wel iets:
Goedkope banden zijn vaak van een veel goedkopere kwaliteit rubber die of te hard is of te zacht.
Dit betekend dus dat je bij een harde rubbersoort wel 150.000km kunt rijden, maar de grip op de asfaltwag is waardeloos, dus je remweg wordt veel langer.

ik denk dat 60.000 een normaal gemiddelde is voor (a-merk) AT's

soms wordt voor een goedkope (hardere) band gemonteerd, en achter een duurdere, ze zijn dan tegelijk versleten. Dit is dus puur voor de kostenbesparing.

Jan Schober
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Mijn vorige set wielen op de 88" S3 is zo'n voorbeeld.
De voorbanden heb ik in 16 jaar tijd 3x moeten vervangen, terwijl de achterbanden (Michelin XZY) nog steeds de eerste waren.
De voorbanden waren door de jaren heen Michelin XC4 m+s, Dunlop RK3, en 2x Avon Ranger. De Avon Rangers gingen +/- 60.000 km mee, de rest wat korter.
Ik heb er nu 4 Avon Rangemasters onder.
De vorige set wielen zitten nu tijdelijk onder de 110 van Marco.

Dennis B.
Peter Stroomberg

Bericht door Peter Stroomberg »

Zit nu op de 120000, nog genoeg profiel voor 10.000!
huub pennings

Bericht door huub pennings »

Heb met mijn BF Goodrich Mud terrains nu 50.000 km gereden, 3 mm slijtage, dus nog 10 mm over. Tel maar uit.
Mike

Bericht door Mike »

Als je van die Goodyear G48's hebt (leger banden) gaan ze waarschijnlijk mee tot het einde van de leeftijd van de auto..
Ernst-jan & moose130"

Bericht door Ernst-jan & moose130" »

ik heb pirelli scorpion AT 235/85/16.
ik moet ze haast vervangen.
ik rij stevig en lekker door (ook in de bochten) en er zit nu na 3 jaar haast 80.000km op.
ze zijn geruisloos en zoeken niet de spoor vorming op.
beste bandjes vindt ik zelf
joop Engel

Bericht door joop Engel »

Op mn 90 tdi uit 1996 zat zón aanbiedingspakket incl 265 r16 banden. Maar 105000 km verder zijn ze nog niet eens tot de helft versleten. Maar wat in de andere mailtjes ook staat, de wegligging is dan ook niet echt goed te noemen.
Iris

Bericht door Iris »

90.000
op 265/75/16 BF A/T
en ze kunnen nog ff mee

Iris
Nipper90
Robert Windrich

Bericht door Robert Windrich »

Is de levensduur niet gewoon afhankelijk van op welke ondergrond je rijd, hoe zwaar je ze belast dus bijvoorbeeld hoe snel??? je optrekt en hoe hard???? je door de bochten vliegt en vooral hoe nauwkeurig je let op de spanning bij wisselende belastingen maar ook of je voor en achter omwisselt om de zoveel km?
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Volgens mij is hij idd daar voor zeker 50% van afhankelijk.....
Mijn banden gaan gemiddeld 30 to 35000 km mee... Maar dat heeft vooral met mijn rijstijl te maken vrees ik..

Cheers Bowy
Ernst-jan & moose130

Bericht door Ernst-jan & moose130 »

klopt allemaal.
maar bij een laro die permanent 4x4 rijd merk je niet het verschil(bij mij tenminste)
na 80.000km zit er maar 1 mm verschil tussen voor en achter zonder maar ooit een band gewisseld te hebben

Ernst-jan & moose130
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Robert,

voor een deel heb je daar gelijk in.
Het andere deel wordt bepaald door de samenstelling van het rubber van de band.
Goedkope banden wordt meer natuurrubber in gebruikt en zijn daardoor zachter en slijten dus harder.
Te veel kunstrubber gebruiken kan resulteren in verharden van de band als deze wat ouder wordt (oude Michelins en Continentals bijvoorbeeld) met als gevolg dat de wegligging achteruit gaat.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Plaats reactie