moer aandrijfflens?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
aart

moer aandrijfflens?

Bericht door aart »

ik ben bezig met de achterste keering van de tussenbak(die in je handrem uitkomt) te vervangen en heb de moer van de aandrijfflens er af gehaald deze kon ik bijna met de hand losdraaien nadat ik de splitpen verwijderd had nu staat in de haynes dat hij met 11.75 kg f m vast gedraaid moet worden maar dat is toch 117.5 nm dat is echt wel meer dan dat ik met de hand los kan draaien. hoe zit het nou de moer kan toch niet losgelopen zijn met die splitpen erdoorheen.
wie weet hoe het zit en vooral klopty het aanhaalkoppel in de haynes.
aart
The_dude

Re: moer aandrijfflens?

Bericht door The_dude »

Het aandraaimoment is indd 117.5 en dat draai je echt niet met je vingers los.
Eerder met een lang wringijzer.
De splitpen is een extra veiligheid(failover) zodat die ook niet los kan trillen enz.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het aandraaimoment klopt, dat het bij jou los zat kan een paar oorzaken hebben.
Als eerste kan het komen door slijtage van het lager. Wat ook zou kunnen is dat de lagerschalen bij montage nog niet goed aan lagen en dat ze in de loop der tijd pas goed tegen de pasrand zijn gaan liggen.
Het lager van de uitgaande as hoort onder voorspanning gemonteerd te worden.

Dennis B.
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Kan komen door POSM

Previous Owner Stupid Mistake......

Oftewel vorige eigenaar heeft hem niet goed vast gedraaid....

Cheers bowy
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

begrijp ik hieruit dat de voorspanning, 117.5 Nm is, in het aandraaimoment van de moer?
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Nee, ik heb een fout gemaakt in de eerste posting.
Het aantrekkoppel op de moer is 117,5 Nm.
De lagervoorspanning is 0,9-1,8 kg gemeten met een draad over de schakelring (in beweging). Deze lagervoorspanning wordt bepaald met vulplaten tussen de tussenbak en het snelheidsmeterhuis.
De moer zorgt ervoor dat het snelheidsmeter wormwiel geklemd wordt tussen de aandrijfflens en de binnenring van het achterste lager, die weer afsteunt op een borst op de uitgaande as. Dus het aantrekkoppel van de moer heeft geen invloed op de lagervoorspanning.
Dat de moer nu los zit kan gekomen zijn doordat hij nooit goed vast heeft gezeten. Als het wormwiel hierdoor de kans krijgt om af en toe te slippen (zwabberende snelheidsmeter) zal de ruimte steeds groter worden.
Jan bedankt voor jouw kritische blik.

Dennis B.
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Ik zou willen dat het kritisch was geweest, gewoon onwetendheid.
Nu weet ik het, zodat ik de volgende keer echt kritisch kan reageren.

Dank, Jan Schober
Yuri

ANTWOORD: moer aandrijfflens?

Bericht door Yuri »

antwoord bleek zelfde als bij mij...
er had een extra (2e) ring tussen flens en moer moeten zitten waardoor de splitpen ingreep op de kanteelmoer. nu kon de moer eerst een paar slagen los voordat hij de splitpen tegen kwam.

grtz,

Yuri
SIII 109D
aart

Bericht door aart »

de koningin?
aart
Plaats reactie