2e accu in serie 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
alex109

2e accu in serie 3

Bericht door alex109 »

Beste prikkers,
Ik zit te denken aan een 2e accu in mijn serie 3, nu heb ik al gezocht in de prikgeschiedenisboeken maar ik kwam alleen info tegen over defenders.
Dus vandaar mijn vraag; wie heeft ervaring met het inbouwen en wat voor een split charge systeem? (zo heet dat toch?) In ieder geval, hoe zorg ik ervoor dat ik altijd kan satrten op de ene en de andere voor mijn koelkast, muziek en extra verlichting kan gebruiken (en straks misschien voor een lier?)
En ook niet onbelangrijk; wat is een mooi plekkie voor die 2e?
Met vriendelijke groet
Alex
Muddy

Re: 2e accu in serie 3

Bericht door Muddy »

Geloof dat er op de pagina van de lrch iets staat onder het kopje van techniek. Hier staat in ieder geval het schema. Kijk anders eens op de site van flubbertje.nl, staat alles perfect beschreven......alleen is het wel een defender!!!

grt tijn
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb het zelf niet in mijn series3 gebouwd, maar je zou het net zo uit kunnen voeren als in een 101 FC ambulance. Wat je dan nodig hebt is een battery sensed dynamo en split charge diodes. Het aansluiten is verder niet ingewikkeld.
Een mooie plek voor de 2e accu is onder de bestuurdersstoel, mits je geen 2e tank hebt. Of je maakt een accubak in de wielkast voor een achterwiel.

Dennis B.
Yrrah

Bericht door Yrrah »

Ik heb zo'n schakeling op mijn website staan. Wel een degelijk en goed relais gebruiken.
Staat bij de Camper ombouw

[home.wanadoo.nl]

Geluk ermee
Gr Yrrah (110 "HarInky&quot
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Is dat laadstroomcontrole lampje een extra lampje?
Volgens het schema blijft deze namelijk branden zodra de dynamo stroom levert.
Het normale standaard lampje zit tussen de IND van de dynamo en de (contactslot) geschakelde + aangesloten.
Ik moet zeggen dat ik zelf de voorkeur geeft aan de contactloze split charge diode schakeling. Het voordeel van diodes is ook dat de dynamo geen moment zonder belasting draait (er vindt geen omschakeling plaats) .

Dennis B.
Outback

Bericht door Outback »

Meest eenvoudige is een 30amp relais monteren dat, zo gauw de dynamo stroom geeft, beide accu's gaat opladen. Heel simpel en werkt goed. Bij een diodeblok kun je het probleem hebben dat je voltage zakt (na het blok dus) en dan worden je accu;s niet goed geladen. Groeten, Marco.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Daar heb je die battery sensed dynamo voor.

Dennis B.
Yrrah

Bericht door Yrrah »

Hallo Dennis
Nee nee , het is het laadstroomcontrole lampje. En dat gaat uit als de dynamo gaat laden. Het is de D+ aansluiting. B+ is voor laden en W is voor toerenteller.
Dus......draadje van het laadstroomlampje doorknippen en er één bijzetten om het relais te aktiveren. Zo werkt dat.
Groetjes Harry (110 "HarInky&quot
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik zit nog met mijn gedachten bij die oude Lucas ACR serie, en die eigenwijze engelsen gebruiken weer andere aanduidingen bij de klemmen.
Ik dacht alleen wel dat de andere kant van het lampje naar de contactslot geschakelde + 12 volt ging om het veld op te wekken. De D+ gaat toch juist naar massa als de dynamo niet laad ?

Dennis B.
Outback

Bericht door Outback »

Nee dat hoeft niet, normale Lucas of Bosch dynamo kan gebruikt worden. Het relais schakelt aan gelijk aan je 'warning light' je spilts die draad dus. Het is echt meest simpele systeem wat er te bedenken is en het werkt ook nog! Groeten, Marco.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik bedoelde eigelijk dat de battery sensed dynamo de te lage laadspanning bij diodes compenseert. Bij een relais heb je dat i.d.d. niet nodig.
Ik was niet helemaal volledig.

Dennis B.
Outback

Bericht door Outback »

OK, dan is een diode blok ook wel weer handig, als die voltage drop zo gecompenseerd kan worden. Dat blok heb ik al. Dan is het dus alleen zoeken naar een dynamo die zo'n sensor heeft. Die zal inderdaad wel wat duurder zijn dan een simpel relais. Met wat extra spullen, accu's en lampen is de normale 16ACR van Lucas toch al een beetje te klein qua output en als je dan b.v. die toch moet vervangen...Groeten, Marco.
Plaats reactie