weetvraagje diesel
weetvraagje diesel
Loite,
ik heb een vraagje over dieselmotoren wat iemand van jullie vast en zeker weet.
Ik vraag me af waarom diesels altijd zelfontbrandend zijn en benzine motoren bougies nodig hebben. Dat heeft vast en zeker te maken met de eigenschappen van de brandstof. Welke dan? Kortom waarom zie je geen benzinemotoren zonder ontsteking en dieselmotoren met?
groeten
koen
ik heb een vraagje over dieselmotoren wat iemand van jullie vast en zeker weet.
Ik vraag me af waarom diesels altijd zelfontbrandend zijn en benzine motoren bougies nodig hebben. Dat heeft vast en zeker te maken met de eigenschappen van de brandstof. Welke dan? Kortom waarom zie je geen benzinemotoren zonder ontsteking en dieselmotoren met?
groeten
koen
Re: weetvraagje diesel
Ha die Koen,
Als deze site geraadpleegd hebt, dan weet je het.
[home.kabelfoon.nl]
Groeten van de RampRover en z'n Edward.
Als deze site geraadpleegd hebt, dan weet je het.
[home.kabelfoon.nl]
Groeten van de RampRover en z'n Edward.
Re: weetvraagje diesel
Koen,
Ook een zoekopdracht kan een kort antwword geven.
[www.prikpagina.nl]
Groet,
John
Ook een zoekopdracht kan een kort antwword geven.
[www.prikpagina.nl]
Groet,
John
Re: weetvraagje diesel
ja hoor, hebbes:
Benzine heeft een te hoge zelfontbrandingstemperatuur om te kunnen gebruiken.
Deze verdampt wel sneller, maar ontbrandt pas bij een veel hogere temperatuur. Bij een zelfontbrandings benzine motor zou de druk in de cilinder dus nog veel hoger moeten komen om de vereiste zelfontbrandingstemperatuur te krijgen.
De fijtelijke zelfontbrandingstemperatuur kan ik ff niet vinden.
Ik zag wel dat deze van diesel 300-375°C is en dat de compressie-einddruk 25 tot 50 bar is en de compressie-eindtemperatuur 500 tot 700°C
nu die van benzine nog.
Jan Schober
Benzine heeft een te hoge zelfontbrandingstemperatuur om te kunnen gebruiken.
Deze verdampt wel sneller, maar ontbrandt pas bij een veel hogere temperatuur. Bij een zelfontbrandings benzine motor zou de druk in de cilinder dus nog veel hoger moeten komen om de vereiste zelfontbrandingstemperatuur te krijgen.
De fijtelijke zelfontbrandingstemperatuur kan ik ff niet vinden.
Ik zag wel dat deze van diesel 300-375°C is en dat de compressie-einddruk 25 tot 50 bar is en de compressie-eindtemperatuur 500 tot 700°C
nu die van benzine nog.
Jan Schober
Re: + interesante link
lekker duidelijk verhaal..weet nu weer een stukje meer
groeten, Bart
300 tdi Disco
groeten, Bart
300 tdi Disco
Re: WAAROM?!?
Jan,
Leuke link, nooit geweten dat Diesel Fransman was, altijd gedacht dat hij Duitser was. Die indirecte inspuiting was toch de Ricardo kop? Common rail e.d. zijn allemaal van na mijn tijd, dus toch leuk om dat even door te lezen.
Bedankt,
John
Leuke link, nooit geweten dat Diesel Fransman was, altijd gedacht dat hij Duitser was. Die indirecte inspuiting was toch de Ricardo kop? Common rail e.d. zijn allemaal van na mijn tijd, dus toch leuk om dat even door te lezen.
Bedankt,
John
Aanvulling
Jan,
een zeer goed antwoord, er ontbreekt een klein stukje aan.
In geval van zelfontbranding blijkt diesel, in tegenstelling tot meer vluchtige brandstoffen als benzine, een zeer stabiel karakter te hebben.
De samengestelde stoffen die in zijn totaal diesel tot brandstof maken blijken steeds, zelfs onder wisselende omstandigheden, op de zelfde manier en in dezelfde volgorde te ontsteken.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
een zeer goed antwoord, er ontbreekt een klein stukje aan.
In geval van zelfontbranding blijkt diesel, in tegenstelling tot meer vluchtige brandstoffen als benzine, een zeer stabiel karakter te hebben.
De samengestelde stoffen die in zijn totaal diesel tot brandstof maken blijken steeds, zelfs onder wisselende omstandigheden, op de zelfde manier en in dezelfde volgorde te ontsteken.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"