ollielekkage overdrive

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Noorman

ollielekkage overdrive

Bericht door Noorman »

Hallo Prikkers,

Ik heb een probleem met de oliestand van de overdrive. Ik moet hem voortdurend bijvullen (ik doe nu om de 1000 ongeveer 0,5 liter) maar ik begreep niet waar die olie bleef. Die heb ik inmiddels gevonden; in de versnellingsbak, hier was de stand veel te hoog. Kan iemand mij vertellen wat het probleem is. Ik neem aan dat er een afdichting (keerring neem ik aan) tussen de overdrive en versnellingsbak zit. Is het makkelijk om dit of deze te vervangen of kan ik het maar beter zo laten?

Groet,

+--------
|_____|__\___
\_ ___|__|___}
"(_)""""""(_)"

1981 SIII ambulance 2.25 diesel,
Phillip "de Noorman"
Joke& Ruud-Granny&Tweety

Re: ollielekkage overdrive

Bericht door Joke& Ruud-Granny&Tweety »

Hi,
In het verleden een SIII gehad met overdrive en hetzelfde probleem.
Ik heb het toen als volgt opgelost.
In de rechthoekige plaat op de overdrive een ontluchting gemaakt en die laten ademen in de tussenbak. Op die manier ben je de overdruk kwijt in de overdrive en blaast ie ook geen olie meer door de keerring.

Groet, Ruud.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Phillip,

tussen de overdrive en de versnellingbak zit geen oliekeerring, dit is een open verbinding.
Het gebeurt inderdaad wel eens vaker dat olie van de overdrive naar de versnellingsbak of van de versnellingsbak naar de tussenbak loopt.
Op zich kan je hier niet zo veel aan doen behalve regelmatig oliepijlen, maar dan wel bij het hele samenstel van bakken.
Maken van een ontlucht kán helpen maar hoeft niet perse.
De olie wordt ook door de aandrijfassen verplaatst.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Er zitten wel degelijk keerringen in.
De set RTC 7173 bestaat uit twee keerringen. De grote zorgt voor de afdichting tussen het huis en de buitenste (holle uitgaande) as. De kleinere zorgt voor de afdichting tussen de binnenste (ingaande) en de buitenste as.
Deze twee samen zorgen voor de afdichting tussen de overdrive en de tussenbak.
Als deze er niet waren zou de olie die je in de overdrive gelijk de tussenbak inlopen, en komt de overdrive leeg te staan.
Een (betere) ontluchting kan drukopbouw voorkomen, mits de keerringen nog goed zijn.

Dennis B.
gertjan109

Bericht door gertjan109 »

Hallo allemaal

Als het goed is zit er wel een keerring om de uitgaande as en de as die daar weer in zit heeft ook een keerring die de olie in de overdrive er ook in moet houden
Maar die zullen door ouderdom wel niet best meer afdichten
Heb ze net vernieuwd en ik ken het probleem nog niet
Als je ze wilt vervangen het is nog een aardig priegelwerk om het ding weer in elkaar te zetten
Hopelijk heb je er wat aan

Gertjan
gertjan109

Bericht door gertjan109 »

Was net aan het typen toen het andere bericht er op gezet was
Zo zie je maar je kan niet snel genoeg zijn

Gertjan
Noorman

Bericht door Noorman »

Kan iemand mij uitleggen hoe je exact zo'n ontluchting maakt of kan ik het op de prikkersdag even bij iemand bekijken?

Groet,

+--------
|_____|__\___
\_ ___|__|___}
"(_)""""""(_)"

1981 SIII ambulance 2.25 diesel,
Phillip "de Noorman"
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Phillip,

dat kun je doen door er een gaatje aan de bovenzijde in te boren en draad in te tappen.
Vervolgens zou daar een oude as-ontluchter op kunnen schroeven.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Plaats reactie