Oliefilter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The_dude

Oliefilter

Bericht door The_dude »

Waarom zit er eigenlijk olie in het filter?
Is het een probleem als er geen olie in zit?
En waarom zit het in zon groot lomp(bijna dicht) ding een open luchtfilter zou een dieseltje toch veel lekkerder vinden.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
arjan van tiel

Re: Oliefilter

Bericht door arjan van tiel »

he martijn
kort gezegd
de olie is de filter hier blijft stof aan plakken.

groetjes arjan
999 stukjes SIII 109 1980 benzine
The_dude

Bericht door The_dude »

Heb er een beetje mijn twijfels bij.
Hoeveel nut het echt heeft, is het niet gewoon heel erg overdone en dubbelop?
Je filter is er toch om te filteren? Door het bad wordt die dus alleen wat minder snel vies.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Roald

Bericht door Roald »

Vooropgesteld dat 'ie schone lucht aangeleverd krijgt, zou hij inderdaad het liefst helemaal geen luchtfilter hebben, dus theoretisch heb je gelijk. Hoe het bij een diesel zit weet ik niet, maar als je bij een series Land Rover met benzinemotor het oliebadfilter vervangt door een b.v. K&N filter, merk je het verschil meteen.

groet,

Roald '76 RRClassic
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

nou hier in nederland zal dit oliebadfilter niet zo heel veel nut hebben, maar aangezien er ook landrovers rijden in andere landen waar de lucht minder schoon is, heeft het filter daar wel nut. en aangezien een landrover moet blijven rijden in extreme omstandigheden (die heb je hier in nederland niet zo veel, tenzij je heel goed zoekt), heeft ie een oliebad filter.

Jan Schober, die in spanning wacht op de keuring van "Futo Dut Wau"
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Maak het filter maar eens open na een stevig dagje modderen. Meestal is de olie dan grijs/wit en ligt er een laagje zand onder in het oliebad. De andere optie wordt dan een snorkel met een papier filter en na elke terreinrit een nieuw elment.

Groet, Jan F.
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Oh ja als je goed naar de vorm kijkt, de luchtstroom werkt tevens als "centrifuge".

Groet, Jan F.
The_Dude

Bericht door The_Dude »

Duidelijk ik weet wat ik ga proberen maar zeg nog niks

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]
Red-Devil

Bericht door Red-Devil »

voor zover ik me nog kan herinneren heb je 3 soorten
filters, een droogfilter systeem en een nat filtersysteem en een cycloonfilter
bij dit nat filtersysteem hoort er nou eenmaal olie in te zitten

ik heb het proberen terug te zoeken in een vrachtwagen theorieboek
maar kon het niet meer vinden

succes ermee
leo

Bericht door leo »

Dit soor filter is al jaren in gebruik...mijn Jeep uit 1942 heeft b.v. al een oliebadfilter.
Was vooral makkelijk in legerauto's omdat het filter te reinigen is.....en je niet afhankelijk bent van reservefilters.
Zolang je hem gebruikt altijd met olie gevuld houden..of een modern filter monteren
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ach het functioneerd toch.... en voor gebieden met vele stof is het nuttig... en het zit niet in de weg... of wil je daar toevallig net je schoonmoeder parkeren?
Dus waarom die drift om een 25 jaar oude auto aan te passen? En gezien de antiek waarde is orgineel ook beter. Anders stel ik ook voor de Nachtwacht te herschilderen en die lui uit te rusten met moderne MP5 machinepistolen en H&K snipergeweren met vette kijkers en lasers.

Martin
Disco

Bericht door Disco »

Kijk heel simpel:
Dit filtersysteem is vrij oud,maar werkt ook perfekt
Inderdaad leverd een oliebad filter een minder makkelijke lucht doorlaat.
Een hele makkelijke conversie is je oliebad vervangen door een Saab900/9000 filter.
Een andere is een filter van een 2.5NA te plaatsen en volgens mij moet een koektrommel van een 200TDI Disco ook gewoon passen.
Uiteraard water is over en uit!!!!!!!!!!
Als laatse weet ik uiteraard niet of dit gevolgen heeft voor de motor,eigenlijk zou je wat vermogen er bij moeten krijgen of dit echt zo is weet ik niet!

Groeten Theo Kaufmann/Disco & Big Spender
The_dude

Bericht door The_dude »

Water is altijd over en uit en dat is bij het orginele filter ook zo.
Ik zie geen problemen om mijn luchtfilter aan te passen aan mijn wensen.
Sommige dingen pas je aan omdat het niet voldoet aan je wensen, daarom is een laro zo leuk. Als het je niet bevalt dat mod je het.
Ik heb gewoon het idee dat het blok vreselijk wordt geknepen dus rondkijken kan nooit kwaad.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Plaats reactie