middenknop omzeilen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
alex109

middenknop omzeilen

Bericht door alex109 »

Beste prikkers,
Binnen afzienbare tijd ga ik mijn serie 3 109 weer in elkaar zetten...
Ik begin nu alleen al te zweten als ik denk aan de bedrading, vandaar mijn vraag:
In het midden zit die grote 6 standen knop, waarvan ik eigenlijk niet veel weet alleen dat het een grote zooi is met draad, kan ik dit ding niet omzeilen, is ie echt noodzakelijk, ik heb geen extra verlichting en de originele militaire verlichting etc zit er ook niet op (waar is dit ding eigenlijk voor?)
Kan iemand uitkomst bieden?
Bij voorbaat dank
Alex
Aad Koene

Re: middenknop omzeilen

Bericht door Aad Koene »

Alex,

De middenknop waar jij het over hebt is de schakeling voor oorlogsverlichting.
Deze schakelaar kun je niet zondermeer omzeilen, daar alle verlichtingsfuncties en een paar dashboard functies via deze schakelaar lopen.
Ook de bedrading op zich is uitgebreider dan bij een civiele Land Rover, dit in verband met de radio-ontstoring.
Op de Prikkers CD2 staan de militaire schema`s.
Op de Prikkers CD1 staan de civiele schema`s.
Als je de aansluitingen voor de militaire verlichtingsschakelaar wilt laten vervallen is het wijselijk om een nieuwe draadboom te trekken.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
the_dude

Bericht door the_dude »

Bij mijn lw zijn er maar 3 standen actief.
De andere 3 zijn niet te gebruiken.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
110

Bericht door 110 »

Deze verlichtingsknop is prima te verwijderen,
De enige functies die je zult gaan gebruiken zijn:

uit
stadslicht
dimlicht

Je moet even nagaan welke draad de aanvoer naar de schakelaar verzorgt, en op welke draad (draden) er spanning komt te staan bij de bovengenoemde standen.

De rest van de oude legerkabelboom hoef je niet aan te sluiten (geeft ook minder kans op storingen) en kan je laten zitten voor later gebruik (bij uitbreidingen of kapotte draden) of verwijderen.

Succes
alex109

Bericht door alex109 »

Beste Aad,
bedankt voor de info en zijn de cd's nog op voorraad?
Alex
musketier

Bericht door musketier »

tuurlijk zijn de andere standen wel te gebruiken. Er zit een gebruiksaanwijzing aanvast.
het geheim.
in het midden van de knop zit een palletje wat je met een spijker kunt indrukken. Dan schakel je zo over naar de andere kant van de knop en nu merk je dat hij niet zondermeer terug kan naar normaal. Zou namelijk zeer pijnlijk zijn om in geval van oorlog je oorlogsverlichting uit te zetten en dan toch per ongeluk door te schakelen naar gewoon licht. dan val je in één keer wel erg op.

[members.home.nl]
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Helemaal met je eens,
Die schakelaar kun je dan gewoon vervangen door een civiele schakelaar.

Dennis B.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Uiteraard,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Plaats reactie