Raar ronkend geluid

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martijn ten Broeke

Raar ronkend geluid

Bericht door Martijn ten Broeke »

Goedemiddag,

Daar ben ik weer, het gaat weer over het probleem met waarschijn (ik denk het) mijn cardan-as. Als ik rij met Rudolf maakt jij een raar ronkend geluid, ik dacht eerst aan een wiellager ofzo maar nadat ik gisteren de voorste cardan-as er tussen uit had gehaald heb ik het probleem niet meer. nadat ik de as vandaag er weer tussen heb gezet heb ik het probleem weer. Als je aan de as duwt dan voel je een beetje speling. Kan het geluid veroorzaakt worden door de cardan-as of kan het nog iets anders zijn????
Mag je zonder die as rijden, ivm met schade ofzo???

Ik hoor het wel,

Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983
Dennis101

Re: Raar ronkend geluid

Bericht door Dennis101 »

Het is geen probleem om zonder die as te rijden, mits je de bevestigingsbouten en moeren verwijdert of juist vastzet.
In 2WD zit die as alleen maar nutteloos mee te draaien, vandaar dat er vrijloopnaven bestaan.

Dennis B.
Martijn ten Broeke

Bedankt, maar denk jij ook dat het geluid van de cardan as komt??

Groeten
Martijn
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Die kans is erg groot,
Marco van de Brotherhood had vorige week bijna hetzelfde probleem, bij hem waren de kruistukken versleten.
Mijn 88"heeft net als bij jou ook teveel ruimte in het schuifstuk, mijn nieuwe cardan as kan ik morgen ophalen. Als ik zin en tijd heb zet ik hem er onder, het resultaat laat ik je wel weten. Stuur mij even een mailtje als geheugensteuntje.

Dennis B.
Ron

Bericht door Ron »

kijk even of de kruizen in lijn staan als dit niet zo is rammeld hij ook als er geen speling op zit .
Martijn ten Broeke

Hoe bedoel je kruizen tegen over elkaar???? Ik weet wel dat 1 kruis koppeling niet zo heel makkelijk kon bewegen??? Misschien is dat het probleem

Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 1983
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik had uit je vorige posting begrepen dat er behoorlijk wat speling op het schuifstuk (onder de rubber hoes) zit, hier is verder niets aan te repareren.
Vervanging van de voorste cardanas is dan de enige oplossing. Kosten: ongeveer 90 euro ex voor een immitatie. Voor een vooras voldoet dit, voor een achteras zou ik voor de kwalitatief betere GKN gaan.

Dennis B.
Martijn ten Broeke

Ja klopt, ik heb er net nog een keer naar gekeken (ik had gisteren een kleine kater) en er zit behoorlijk wat speling op het schuifstuk. Heeft het consequenties om hier zo nog een tijdje mee door te rijden????

groeten Martijn ten Broeke
Plaats reactie