@#@$ 2.5TD

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
leo

@#@$ 2.5TD

Bericht door leo »

Na weer een weekend onder de kap van mijn 90 2.5TD doorgebracht te hebben en aangezien mijn motorblok het laatste jaar zijn reputatie aardig aan het waarmaken is heb ik besloten om een andere Defender aan te schaffen.

Nu zou een Defender geen echte Laro zijn als de jongere types geen problemen meer vertoonden en daarom vraag ik mij af wat een 300TDI voor kuren kan vertonen en wat een TD5 weer in petto heeft.
Rangie

Re: @#@$ 2.5TD

Bericht door Rangie »

Waarom leg je er geen ander blok in?? Een 200 TDI voldoet ook prima hoor! Volgens mij heeft Anton (Foxhunter) er ook een 200 in liggen.
Dit is een goedkopere oplossing dan een andere Defender (en het houd je van de straat).

Groeten Rangie/Mudfactor (al 2 blokken, 3 versnellingsbakken en 4 tussenbakken verder)
Foxhunters Anton

Bericht door Foxhunters Anton »

klopt Ron, prima vervanger van 2,5 diesel of turbo diesel.

Er staat nog een 200tdi te koop bij SMB in Genderen (adres zie prikbord) deze hebben ze op een bok geboud dus je kunt hem horen lopen.

Anton
Tinus

Bericht door Tinus »

vraag wel eerst waar hij uit komt, als hij uit een disco komst krijg je ruimteproblemen met de turbo, vraag anders even aan Jorrit Keus die heeft er ook een 200TDI uit een disco inliggen, hij weet precies hoe het moet.

Tinus
Ruud v S

Bericht door Ruud v S »

Klopt, reken op kostenplaatje van zo'n 3000 euro ex btw en ex aanpassingen uitlaat en degelijken en daarbij komen nogeens 3 dagen arbeid van uitbouwen en inbouwen. Zij bieden wel de mogelijkheid om een door je zelf gevonden motorblok te contoleren en in te bouwen. Helaas is het zeer moeilijk om een goede gebruikte 200 tdi te vinden, ben zelf ook al bezig met zoeken omdat ook mijn 2,5 td @#@$ wordt. Succes met zoeken!!!

RuudvS
Foxhunters Anton

Bericht door Foxhunters Anton »

Disco blok vraagt inderdaad wat meer aanpassingen, maar het prijsverschil tussen een tweedehands defenderblok en disco blok maken dat de extra kosten en tijd ruimschoots vergoed worden.

problemen die je tegen kunt komen bij monteren van een disco blok, kunnen inderdaad de turbo en uitlaat zijn.
De turbo kun je verdraaien (wel de acturator bijstellen dan.)
de uitlaat loopt heel dicht langs het schutbord. dus hier moet een modificatie plaats vinden. En dat betekend een stuk uit het schutbord of de uitlaatbocht aanpassen. Jorrit heeft dit met een stukje Saab onderdeel gedaan, maar je kunt ook zelf een bocht reconstrueren. Ik ken iemand die zelfs zijn complete turbo omdraaide, De uitlaat kon toen mooi voorlangs naar beneden. De interkoelerslang moest toen wel omgelegd worden daar de uitgang naar het schutbord stond.
Eric heeft het probleem met zijn uitlaat opgelost door een tunnel te gebruiken van een Rangerover, en de hele motor naar voren geschoven Behalve een langer pri -as in je versnellingsbak moet dan ook de kabelboom verlengt worden en de motorsteunen opschuiven.
Zoals je leest, een uitdaging waar je al je expresie in kwijt kunt.

Anton
Ruud & Joke 90 85-Disco 94

Bericht door Ruud & Joke 90 85-Disco 94 »

Hi Leo,
Voor mjn nieuwsgierigheid zou ik graag willen weten wat er loos is met je 2,5 Td motor.
Groet Ruud
Daan

Bericht door Daan »

Ik heb nog een 200tdi blok + versnellingsbak lt77s uit een discovery. mag weg voor 2500 euro
Benny

Bericht door Benny »

Misschien is dit wat voor je,

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats]

m.vr.gr.

Benny

(wel geen land rover rijder maar wel 4x4 liefhebber)
Leo

Bericht door Leo »

Ruud,

Afgelopen zomer 4 st.! gescheurde zuigers...vervolgens defecte verstuivers..nu weer een injectie pomp die aan barrels ligt....Wat is het volgende? Gescheurd blok?Kapotte turbo?Uitgelopen lagers?cylinderkop defect?Gezien de reputatie van de TD is dit eerder regel dan uitzondering.En dan denk ik nog niet eens aan de "normaal"slijtage gevoelige onderdelen zoals waterpomp,dynamo etc.
Aangezien ik de Laro dagelijks gebruik is een wat jongere beter op z'n plaats..

Hi Leo,

Eigenlijk is de 2,5 turbo een goeie motor ( een geblazen 2,5 n/a) die trouw zijn werk doet.
Maar zoals veel dingen moet een motor en speciaal een diesel, goed warm worden voor je hem laat werken. ( +/- 30 km )
Gescheurde zuigers duidt op een foutief inspuitpatroon en / of een te koude motor onder zware belasting .
Je schreef al dat je de verstuivers hebt vervangen. Kan het zijn dat je water in je brandstof hebt gehad? Verstuivers en pompen hebben daar een gloeiende hekel aan en overlijden vaak hierdoor.
Ik vind persoonlijk dat je de boel wat somber schetst, uitgelopen lagers en een blok kapot etc. kan altijd gebeuren en geldt niet specifiek voor de 2,5 td.
Repareer de motor en laat hem goed warm worden voor je hem op z'n donder geeft, blijft ie je lang trouw. Bedenk dat de meeste motorschade wordt veroorzaakt door de chauffeur.

Sterkte,
Ruud.
misha

Bericht door misha »

is het niet iets om een peugeot (PSA) 2.5TD blok in je wagen te leggen? die zijn misschien wat makkelijker te krijgen en schijnen ook prima te passen..

succes. Misha 90TD
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Maar als die chauffeur één van de voorgaande eigenaren is geweest ben je mooi de pisang.
Als alle vier de zuigers gescheurd zijn geweest bestaat de kans dat het blok ook al haarscheurtjes heeft.
Het ene blok loopt na 4 nieuwe zuigers weer een paar ton, het andere blijft problemen geven tot het uiteindelijk overlijdt door gescheurde cilinders.
Helaas is het aan de buitenkant niet te zien.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"

Hi Aad,
Dat risico is altijd aanwezig bij een gebruikt blok. Je wil niet weten wat voor trammalant ik heb gehad met een 2,5 n/a van 28.000 km.
Zelfs bij een nieuw blok zijn problemen niet uit te sluiten.

Groet Ruud.
Hans de Ruiter

Bericht door Hans de Ruiter »

Het lijkt wel of ik het enige betrouwbare 2.5 TD blok in m'n auto heb liggen :-) Tot nu toe gelukkig probleemloos... Wel goed en regelmatig onderhoud én rustig rijden.

Met groet, Hans (die pas aan een tdi denkt als dit blok echt op is en de spaarrekening gevuld)
Leo

Bericht door Leo »

Bedankt voor alle berichtjes maar een motortransplantatie lijkt mij ,gezien de prijs en tijd,niet echt rendabel.Ik heb een transplantatie wel overwogen maar het is toch maar weer afwachten of je ook waar voor je geld krijgt....Mijn laaste ervaring betreft een "nieuwe" injectiepomp die volgens de handelaar "weinig had gelopen" en als nieuw was.Nadat ik deze dure aanschaf had gemonteerd had bleek na de eerste proefrit de diesel uit het distributie huis te stromen.De keerring was verrot.Met als gevolg dat ik twee dagen gesleuteld heb,
mijn oude pomp(die nog wel werkt maar niet echt goed meer is) weer terug op zijn plaats zit en 10 Euro armer ben omdat ik deze defecte (dure) pomp op mijn eigen kosten weer terug kon sturen!En dan heb ik het nog niet over de pakkingen
die ik straks,als ik weer een andere pomp heb ,ook weer kan vernieuwen.
Gelukkig ging het nu alleen maar om een pomp.Voor hetzelfde geld betreft het een duur 200TDI blok! ......Want zodra het niet meer te controleren is hebben ze allemaal minder dan 100000 op de teller ;-)
Erwin ter Riet

Bericht door Erwin ter Riet »

Mijn 2.5 TD blokje doet ook zijn best en levert tot nu toe geen problemen op.... at kan ik makkelijk roepen, de laro heb ik net 7 maanden...maar goed.

Mijn id is ook lekker warm laten lopen voordat je at van m gaat vragen, en niet met 120 over de autoweg willen blazen....

Mocht hij het begeven, wat gezien de verhalen die ik (ook al voor de aanschaf) gehoord heb over een 2.5 TD wel zou kunnen denk ik serieus om een 'gewoon' dieselblok in de auto te gooien. Wel minder vermogen maar door de eenvoudigere techniek ook makkelijker om zelf aan te knutselen (en voor een computernurd als ik is dat beter) ...

Erwin
110 TD '86
leo

Bericht door leo »

Ik heb 60000 km (Nooit sneller dan 95 km/h ) zonder problemen met mijn TD gereden.Daarna begon hij te tikken en bleek een zuiger in tweeen te liggen terwijl de andere drie scheuren vertoonden .
Ik heb toen ook een 2.5NA overwogen maar gezien de prijs (1300 tot 1500 Euro met inruil van de oude motor)er toch maar vanaf gezien.Ik heb toen de zuigers vervangen en sindsdien weer 10000 km afgelegd......Op dit moment is het draaiend gedeelte,
afgezien van wat dieselpomp problemen,weer oke maar om eerlijk te zijn, en vooral door zijn reputatie, is mijn vertrouwen een beetje weg rij ik niet meer met een prettig gevoel rond.
Plaats reactie