Vandaag ben ik met mijn buurvrouw wezen kijken voor een freelander bij Purmerend. Eerst hebben we een proefrit gemaakt in een freelander, mijn buurvrouw als een kind zo blij, zo'n wagen zag ze echt wel zitten . voorgesteld om toch ook even een proefritje te maken in een 90 TD5 , zo gezegd zo gedaan. mooie bak hoor zo'n 90TD5 echt wel wat luxer dan mijn S2a 88. Mijn buurvrouw kreeg er een vakantie gevoel van, maar wil toch wat meer luxe.
Na gekeken te hebben wat die freelander totaal nu zou gaan kosten, eens gevraagd of een proefrit met de Santana er mischien inzat, leek mij toch erg leuk om dat eens te proberen.
We kregen de sleutels van een Santana PS10 2.8Tdi 5deurs station personen kenteken .
De buitenkant oogt natuurlijk iets anders dan de Defender 110, bijvoorbeeld de stoere hoge motorkap waar de Iveco 2.8 Tdi onder huist.
Het interieur oogt erg plastic ( makelijk schoon te maken) maar is wel overzichtelijk. De stoelen zijn iets meer naar het midden geplaatst waardoor je niet zo'n last hebt dat je te dicht tegen de deur aanzit wat je bij een defender wel hebt. Ook valt het op dat de handrem hier tussen de stoelen is geplaatst , waardoor er toch wat meer ruimte voor je benen is.
De stoelen zitten goed, achter de voorstoelen is nog een bank geplaatst en daar achter nog twee overdwars geplaatste bankjes waardoor er totaal toch ruimte is voor 9 personen.
Toen de motor maar eens gestart, deze maakt toch wat meer geluid dan een TD5, wat binnen in de auto ook goed hoorbaar is. De versnellinsbak is de bekende LT85 bak die toch wat gedateerd is, deze schakelde nog vrij zwaar vooral de achteruit was wat lastig te vinden. even een blokje er mee gereden, wat stuurd dat licht zeg, zelfs de freelander met stuurbekrachtiging stuurde zwaarder, ook de pedaal werk is allemaal erg licht en soepel. Je merkt dat de 2.8 Tdi toch iets minder vermogen heeft dan de TD5, maar hij kan zeker goed meekomen in het verkeer. Heerlijk comfortabel rijd het, de parabooltjes veren zelfs soepeler dan de veren van de defender. (veren alle parabooltjes zo? dan weet ik waar ik voor moet gaan sparen). De buurvrouw ook een stukje laten rijden, ja ook dit vond ze leuk rijden, meteen half verdwaald in purmerend (of wou ze er meteen mee naar huis )
Het mooie van een series is in deze auto verder ontwikkeld en verbeterd, veel dingen die series rijders zelf aanpassen zijn hier al aangepast, betere stoelen, parabool veertjes. waardoor je het een series 4 zou kunnen noemen. Je behoud hier echt het series gevoel door het stugge schakelen en het aanwezige meer niet hinderlijke motor geluid.
Zeker geen gekke auto zo'n Santana PS10.
De buurvrouw heeft toch besloten voor de freelander te gaan, vanwege de luxe en het comfort. Nog even wachten wat de sponsor er van vind en dat ziet de straat er weer een stukje mooier uit.
Mijn broer was ook al positief
Mijn broer was enkel weken geleden toevallig bij Neyland (=importeur) (tussen Den-helder en Den-oever) langs geweest. Hij was ook positief over de Santana.
De openheid van Neyland werd ook positief ontvangen. Voor Laro rijders die iets op de aanschafkosten willen besparen zou ik het vergelijk eens gaan maken.
Groeten,
Marchel
blauwe landrover lightweight
De openheid van Neyland werd ook positief ontvangen. Voor Laro rijders die iets op de aanschafkosten willen besparen zou ik het vergelijk eens gaan maken.
Groeten,
Marchel
blauwe landrover lightweight