Lampje "ign" blijft branden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jaap

Lampje "ign" blijft branden

Bericht door Jaap »

Ik ben klaar met het opknappen van mijn Range Rover uit 1971, nog 1 klein restpuntje: als ik het contact uitzet blijft het rode lampje "ign" branden, en de accu wordt leeggetrokken. Ik heb zelf het vermoeden dat dit in het contact slot zit, heeft iemand suggesties waar en hoe ik moet zoeken?

Misschien binnenkort tot ziens "on the road" of "off the road"

Jaap
Frans

Re: Lampje "ign" blijft branden

Bericht door Frans »

Als de motor loopt brandt het lampje dan ook?

Frans Bonnes
Jaap

Bericht door Jaap »

Frans,

Eerst bleef het lampje inderdaad branden, maar nu gaat deze netjes uit. Heb je enig idee wat het kan zijn?

Jaap
Frans

Bericht door Frans »

Meestal duidt dat op een kapotte dynamo.
Er zit dan ergens in de dynamo sluiting.
Ik ben geen electronicus, dus kan het niet precies uitleggen.
Ik denk dat als je de dynamo vervangt het over is.

Groeten en sterkte Frans Bonnes
TonyM

Bericht door TonyM »

Jaap,

Ik ben electrotechnisch aangelegd zonder Laro en geef je ook vanuit dat oogpunt een tip.

Een kennis van me had dit ook eens en dat bleek te komen door een sluiting in zijn autoradio of een verkeerde draad die hij gepakt had bij het installeren van zijn radio. Ik kan helemaal mis zitten maar voordat er een nieuwe dynamo aangeschaft wordt, koppel zoveel mogelijk electronica af en kijk of dat het probleem oplost.

Als het lukt horen we het ook he?

Succes,

TonyM
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het "ign" lampje hoort aan de ene kant aan de "ing" aansluiting van de dynamo te worden aangesloten, en aan de andere kant aan een door het conactslot geschakelde + 12 V. Als het contactslot stuk zou zijn zouden bv. de ruitenwissers ook moeten werken met het contact uit, en zou de motor niet meer uit kunnen.
Ik verwacht dat de draad vanaf het lampje die eigelijk aan een geschakelde + 12V hoort te zitten aan een constante +12V zit aangesloten.

Dennis B.
Jaap

Bericht door Jaap »

Tony,

je zou het heel goed kunnen hebben. Er zitten behoorlijk wat draden in de wagen die vast een functie gehad hebben, maar nu ergens eindigen waar eens een speaker of ??? zat. Het meeste heb ik er al uitgehaald, maar misschien is er iets blijven zitten wat nu een sluiting veroorzaakt. Ik hou jullie op de hoogte.

Jaap
Wouter

Bericht door Wouter »

Ik heb hetzelfde ook gehad, en bij mij was er een diode in de dynamo defect. Verdere effecten: de dynamo gierde en de toerenteller (die werkt via de dynamo) deed het niet.

Wouter
Jaap

Gevonden!

Bericht door Jaap »

Er bleek een kabeltje aan de dynamo los te zitten en bijna door te zijn. Even opnieuw het stekkertje eraan en probleem opgelost.

Nu nog een andere ruitesproeier pompje (besteld bij budget parts) en de RR is klaar voor de APK.

Jaap
TonyM

Re: Gevonden!

Bericht door TonyM »

Jaap ik ben blij voor je dat je het gevonden hebt.

Hopelijk helpt jouw oplossing en de info van de rest van de heren ook andere sleutelaars met het versneld opsporen van storingen.

TonyM
[members.ams.chello.nl]
Plaats reactie